Ny unik næringsopløsning baseret på madrester

Den unge svenske tech-virksomhed Grönska Stadsodling ønskede at udvikle en ny og mere miljøvenlig næringsopløsning baseret på madrester fra de fødevareforretninger, som sælger virksomhedens grønsager og urter. Det er nu lykkedes takket være instrumenter fra METTLER TOLEDO.

Virksomheden Grönska Stadsodling grundlagde for fire år siden et mindre vertikalt vækst anlæg i Stockholm. Siden er virksomheden vokset og er blevet en af Europas største inden for vertikal dyrkning. Grönskas nye anlæg har nu en kapacitet på 80.000 urter og salater om måneden, som forhandles i fødevareforretninger rundt om i Stockholm.

Grönska er som udgangspunkt en tech-virksomhed, som udvikler teknologi til vertikal dyrkning. Vertikal dyrkning tager udgangspunkt i anvendelse af LED-belysning og hydroponisk vandingsteknologi. Med et kontrolleret indeklima og et ventilationssystem, som holder planterne beskyttede, kan Grönska dyrke året rundt uden anvendelse af bekæmpelsesmidler.

En mere bæredygtig produktion
De absolut vigtigste komponenter for planterne er lys, vand og næring. LED-lys er mere energieffektivt end traditionelle væksthuslamper (HPS). Takket være et cirkulært vandingssystem genanvendes det vand, som planterne ikke udnytter. Derfor anvender Grönska op til 97 % mindre vand, end der bruges ved frilandsdyrkning. Næringsstofferne til planterne tilsættes det cirkulerende vand, således at ingen stoffer udledes som spildevand. Det resulterer i mindre overgødskning af søer og havområder.

Ny biobaseret næringsopløsning
I dag anvender Grönska en standardnæringsopløsning ligesom andre i branchen. Grönska tog kontakt til METTLER TOLEDO med ønsket om at udvikle en biobaseret næringsopløsning, som passer bedre ind i det cirkulære system.

Jeg var klar over, at vi havde brug for laboratorieudstyr til at kunne måle og udvikle vores nye næringsopløsning. Da jeg kontaktede METTLER TOLEDO, fik jeg rigtig god hjælp til at forstå, hvilke instrumenter der ville passe bedst, siger Ingrid Lund, projektleder hos Grönska.

Ingrid Lund er uddannet inden for cellebiologi- og biomedicin og har også en baggrund som forsker på Karolinska Institutet. Hun blev ansat hos Grönska i begyndelsen af 2019 og har siden arbejdet med forskellige R&D-projekter. Hun udvikler f.eks. nye produkter til dyrkning og bearbejder og analyserer de data, de indsamler om dyrkningen.

"Vi vil udnytte madspild"
Grönska leverer i dag urter og bladgrønt til en række fødevareforretninger rundt omkring i Stockholm. Generelt har fødevarebutikker et stort madspild. Madspild kan anvendes til produktion af biogas, og fra biogasproduktionen udvikles et biprodukt i form af nedbrydningsaffald. Det var her, Grönska så et potentiale. Ved hjælp af instrumenter fra METTLER TOLEDO har Grönska nu testet udviklingen af en ny næringsopløsning baseret på dette nedbrydningsaffald.

Grundstoffet kvælstof er en vigtig ingrediens i næringsopløsningen, og det spiller en stor rolle for planterne, hvilken form kvælstoffet har. Kvælstoffet kan optræde i form af ammonium fra restprodukterne, som stammer fra biogasproduktionen, men nitrat er en mere hensigtsmæssig form for de fleste planter. For at omdanne kvælstoffet er det nødvendigt at måle nitrifikationsprocessen for de specifikke kvælstofformer.

Det er denne måling, jeg nu kan foretage med METTLER TOLEDOs elektroder. Jeg læste en del på akvarieblogs, hvor der findes lignende processer, men de var ikke tilstrækkeligt avancerede, fortæller Ingrid Lund.

Vellykket samarbejde
Vi har haft et rigtig godt samarbejde med METTLER TOLEDO. Vi har ikke taget den nye næringsopløsning i brug i hele anlægget endnu, men er fortsat i gang med at eksperimentere i en mindre afgrænset del. Hidtil har vi dyrket omkring ti forskellige slags urter og salater med meget fine resultater, blandt andet vores basilikum og salater, fortsætter Ingrid.

Der er flere virksomheder, som udforsker muligheden for en mere miljøvenlig næringsopløsning, men netop nu er Grönskas dyrkningsanlæg i Huddinge et af Europas største. Vi håber at kunne anvende den biobaserede næringsopløsning i hele vores anlæg og bidrage til en endnu større positiv miljøpåvirkning.

Det er selvfølgelig et meget vigtigt mål, vi har nået med udviklingen af denne næringsopløsning. Det gik så utroligt meget hurtigere end forventet, og med de rette instrumenter kan man hurtigt se, hvis der er noget, der skal rettes til. Jeg ville have kunnet kæmpet i månedsvis, hvis ikke flere år, for at nå frem til disse resultater. Vi er meget tilfredse med, at vi kom i mål med næringsopløsningen så hurtigt, slår Ingrid fast.

Automatiske målinger i større skala
Processen med at fremstille næringsopløsningen er ikke specielt kompliceret, men med de rette instrumenter er det så utroligt meget nemmere. I dag arbejder Grönska med manuelle instrumenter fra
METTLER TOLEDO, hvor der er behov for nøjagtige kontroller af alle stoffer, som skal måles. Tanken om at opskalere aktiviteterne og anvende næringsopløsningen i hele anlægget ligger dog ikke langt væk.

Her er det dejligt at vide, at METTLER TOLEDO har præcis lige så gode automatiske måleinstrumenter, som kan foretage målinger kontinuerligt i stedet for, at det skal gøres manuelt, slutter Ingrid Lund.

Grönskas mål er at fortsætte udviklingen og introducere den nye næringsopløsning i større skala. Virksomheden sigter mod global ekspansion - først Sverige, dernæst Europa og derfra videre ud i verden.

Faktaboks

Grönska blev grundlagt i 2015 af de tre venner: Robin Lee (CEO), som har en baggrund som arkitekt, Natalie de Brun Skantz (CFO), som har en uddannelse i BSc Business & Economics samt MSc Marketing & Media Management, og Petter Olsson (COO), som er, primært selvlært, dyrkningsekspert. Deres tanke var at udvikle en teknologi til indendørs vertikal dyrkning baseret på den rette mængde lys, vand og næring.

I dag har anlægget en kapacitet på 80.000 urter og planter om måneden.

Antallet af medarbejdere er øget fra de tre grundlæggere til i alt 9 i begyndelsen af 2019.

For spørgsmål, kontakt venligst:

ATle Soloy
'+47 905 63 245
atle.soloy@mt.com

METTLER TOLEDOs Process Analytics-afdeling udvikler og fremstiller instrumentering og sensorer til procesmåling og -styring og tilbyder måling af pH, opløst ilt og luftformig ilt, opløst ozon, turbiditet, iltreduktionspotentiale, resitivitet/konduktivitet, total organisk carbon og flow. METTLER TOLEDO Process Analysis består af to forretningsenheder, Ingold og Thornton, hvis produkter almindeligvis anvendes inden for blandt andet følgende brancher:
• Lægemiddelindustrien og bioteknologi • Industrien for kemisk behandling og raffinering • Bryggeri, føde- og drikkevareproduktion • Energi- og dampproduktionsanlæg • Fremstilling af mikroelektronik

For yderligere oplysninger henvises til www.mt.com/pro