’2 i 1’-teknologi fra Michelin vinder SIMA guldmedalje

Michelins forretning for landbrugsdæk har netop modtaget den prestigefyldte SIMA 2017 Innovation Gold Medal for selskabets banebrydende ’2 i 1’-teknologi.

Verden over står landmænd med den samme udfordring om at producere bæredygtige fødevarer til forbrugervenlige priser. Derfor anvender moderne landbrug i stigende grad større og mere effektive maskiner, som både skal fungere i marken og på almindelig vej. Med Michelins ’2 i 1’-teknologi har 6.700 forskere i den franske dækgigants R&D-afdeling skabt landbrugsdæk, som både minimerer strukturskader på jorden og er effektive på vej.

Michelins teknologi gør det f.eks. muligt at lave landbrugsdæk, som ændrer form og ’fodaftryk’ afhængigt af dæktryk og anvendelse – eksempelvis et ’fodaftryk, der er +20 pct.[1] større under markarbejde.

Med ’2 i 1’-teknologien kan landbrugsmaskiner nemlig køre med ekstremt lavt dæktryk, og det øger dækkets kontaktflade med jorden. Det giver den fordel, at vægtfordelingen spredes over et større areal, hvilket forebygger strukturskader samtidig med, at kraftoverførelsen og grebet i underlaget bliver forbedret.

Kører landmanden derimod med højere dæktryk, transformerer dækket sig, så kun den centrale del af dækmønsteret griber fat i vejen. Det gør almindelig kørsel på vej til en mere behagelige oplevelse alt imens brændstofforbruget falder og sikkerheden bliver forbedret.

Som repræsentant for Michelin Gruppen kunne Emmanuel Ladent, direktør for Michelins landbrugsforretning, modtage den prestigefyldte pris.

- Det er et privilegium at modtage SIMA Innovation Gold Medal på vegne af det dedikerede team hos Michelin. Vores ’2 i 1’ dæk er en reel nyskabelse i industrien og det seneste eksempel på den lange række af innovative dækteknologier, som Michelin står bag. Herunder vores Ultraflex-teknologien og vores Connected-dæk. Vi ser frem til at præsentere ’2 i 1’ dækkene på SIMA i marts 2017, siger han.

Læs mere om SIMA 2017: https://en.simaonline.com/

[1] Interne Michelin-tests (december 2014 og november 2015) mellem et ’2 i 1’ Michelin-dæk med dimensionen VF 710/70 R 42 og et Michelin AxioBib IF 710/70 R 42 til 0,8b og 5,6t.

Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin arbejder målrettet for at forbedre bæredygtig mobilitet for gods og mennesker ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle former for køretøjer. Michelin tilbyder også innovative B2B-tjenester, digitale services og udgiver rejseguides, hotel- og restaurantguides, vejkort og geografiske kort. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand, Frankrig. Selskabet har 112.300 ansatte i 170 lande og har 68 produktionsanlæg i 17 lande. Dertil kommer Michelins teknologicentre i Europa, Nordamerika og Asien, hvor forskning og udvikling sker. Se mere på www.michelin.com eller www.michelin.dk

Citater

Emmanuel Ladent, direktør for Michelins landbrugsforretning