200.000 bilejere fejrer Skt. Hans på vinterdæk

Michelin har kontrolleret danskernes valg af dæk her midt i juni. Og traditionen tro holder en del bilejere stædigt fast i deres vinterdæk, selv om Skt. Hans er lige om hjørnet. Det betyder, at cirka 200.000 biler lige nu kører rundt på dæk med nedsat vejgreb, længere bremselængde og øget brændstofforbrug.

Igen i år har dækfirmaet Michelin brugt den første sommermåned til at kontrollere, hvilke dæk danske bilister kører med her op til Skt. Hans. Svarene fra mere end 1.000[1] bilejere landet over viser, at omkring 200.000 personbiler på vejene fortsat kører rundt på vinterdæk. Det, selv om sne, slud og kulde for længst har forladt vores breddegrader.

I undersøgelsen svarer otte pct., at de stadig har vinterdæk på bilen. 12 pct. kører på helårsdæk. Mens 80 pct. gør, som Michelin og den øvrige dækbranche anbefaler, og vælger sommerdæk til sommermånederne.

- Det er et ganske konstant billede, vores løbende rundspørg blandt bilisterne viser. Men andelen af bilister, der vælger vinterdæk hele året, er marginalt højere end omvendt – altså kørsel på sommerdæk året rundt. Problemet ved vinterdæk om sommeren er, at gummiet i dækkene ikke er beregnet til varmen. Så, så snart temperaturen kommer over syv grader, bliver vinterdæks bremseevne og vejgreb gradvist dårligere. Faktum er, at der er en risiko forbundet med at køre på vinterdæk om sommeren. Særligt, hvis du pludselig skal lave en undvigemanøvre eller katastrofeopbremsning, siger Claus Chouhan, salgsdirektør for Michelin i Danmark.

Uafhængige testorganisationer har løbende fremhævet risikoen ved vinterdæk om sommeren. Tilbage i 2015 foretog svenske Statens Väg- og Transportforskningsinstitut en test, som viste, at vinterdæks bremselængde var 15-20 pct. længere på våd og tør vej ved sommertemperaturer, sammenlignet med et sommerdæk.

- Normalt bør du skifte til sommerdæk i april og tilbage til vinterdæk i november. Men det er ikke en eksakt videnskab så hold øje med vejrudsigten. En tommelfingerregel er, at når temperaturen er over eller under syv grader i dagtimerne, er det tid til at skifte dæk, siger Claus Chouhan.

I marts i år lavede Michelin en lignende undersøgelse blandt et stort antal bilister i Danmark[2]. Her svarede 81 pct., at de planlagde et skifte til sommerdæk i år. Et tal, der ligger ganske tæt tallene i den dugfriske rundspørge fra det franske dækfirma.

[1] Undersøgelsen er udført online af TNS SIFO i starten af juni 2018. I alt deltager 1.082 danske bilister
[2] ”Undersøgelsen blev gennemført af analyseinstituttet YouGov blandt 1006 CAWI-interview med danskere i alderen 18+ år. (21. - 25. marts, 2018)

Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin arbejder målrettet for at forbedre bæredygtig mobilitet for gods og mennesker ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle former for køretøjer. Michelin tilbyder også innovative B2B-tjenester, digitale services og udgiver rejseguides, hotel- og restaurantguides, vejkort og geografiske kort. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand, Frankrig. Selskabet har 112.300 ansatte i 170 lande og har 68 produktionsanlæg i 17 lande. Dertil kommer Michelins teknologicentre i Europa, Nordamerika og Asien, hvor forskning og udvikling sker. Se mere på www.michelin.com eller www.michelin.dk