EU mærkning af dæk fejrer stille 1årsdag

EU's dækmærke har siden 1. november 2012 været forbrugernes guide til sikre, energivenlige dæk. Alligevel har otte ud af 10 bilister aldrig hørt om dækmærkningen, der snart fejrer 1årsdag.

Den 1. november er det et år siden EU indførte lovpligtig mærkning på alle dæk til personbiler og lastbiler. EU-dækmærket gør det lettere for forbrugerne at vælge optimale dæk ved at synliggøre dækkenes brændstofeffektivitet, vejgreb på våd vej og niveau for dækstøj.

Nu viser en rundspørge[1] blandt danske bilister, som dækproducenten Michelin har foretaget, at det fortsat er meget få, som kender EU-mærket. Efter et år på markedet har kun 19 pct. af bilisterne hørt om mærket, viser tallene.

- Selv om vi kan se en stigning i antallet af bilister, som kender til dækmærkningen, er kendskabet i Danmark tankevækkende lavt. Ikke mindst fordi mærket jo rent faktisk hjælper bilisterne til at vælge de bedste, mest sikre og brændstoføkonomiske dæk, siger Peter Qvist, salgsdirektør i Michelin Danmark.

Samtidig viser Michelins tal, at bilister i Sverige og Norge har et højere kendskab til mærkningen. Således kender 33 pct. af de norske bilister til EU-mærket, mens det gælder for 25 pct. af bilisterne i Sverige.

- Der er behov for at udbrede kendskabet mere i Danmark, så mærket får den ønskede effekt som en forbrugerguide. Her skal alle aktører i branchen på banen. I bund og grund skulle vi gerne nå derhen, hvor dækmærket får samme status blandt forbrugerne som energimærket på køleskabe og fjernsyn, siger Peter Qvist.

Michelin har regnet på forskellene ved at vælge de mest brændstoføkonomiske dæk på markedet vs. de dårligste. Regnestykket viser, at en gennemsnitsbilist sparer op til 1.000 kroner årligt[2], hvis bilen har monteret dæk i B-klasse frem for G-klasse.

Den svære ligning
Dækket er som bekendt bilens eneste kontakt med vejen. Og for dækproducenterne er udfordringen at forbedre dækkenes egenskaber på alle parametre, herunder vejgreb, rullemodstand og holdbarhed, samtidig. Derfor investerer Michelin hvert år mia. af kroner i at udvikle nye, bedre dæk – ud fra en helhedsbetragtning.

- Kunsten er at lave et dæk, som leverer topresultater både med hensyn til sikkerhed, holdbarhed og brændstofforbrug uden at give afkald på nogle af de andre egenskaber undervejs. På det punkt giver EU-mærket forbrugerne værdifuld information til at vælge dæk, der ikke går på kompromis med hverken vejgreb, støjniveau eller benzinøkonomi, forklarer Peter Qvist.

Kort om EU-mærket
EU-mærkning af dæk har indført tre letgenkendelige områder, som en hjælp i købssituationen.

Således pålægges dækproducenter at teste og deklarere deres dæks egenskaber inden for hhv. brændstoføkonomi, vejgreb på våd vej og dækstøj. Hvert dæk rates i niveauet A til G, hvor A er bedst.

[1] I forbindelse med sine kvartalsvise rundspørger blandt bilister i Norden har Michelin spurgt 217 danskere, 206 nordmænd, 205 svenskere og 210 finner om dækvalg og –viden.

[2] Beregningen baserer sig på en benzinbil i mellemklassen med et kørselsforbrug på 15.000 kilometer årligt og en benzinpris på 12 kroner literen.

Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Om Michelin
Michelins mission er at bidrage til konstant at forbedre varer og mennesker mobilitet ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle typer af køretøjer, f.eks. biler, cykler, entreprenørmaskiner, fly, jorbrugsudstyr, lastvogne, motorcykler og den amerikanske rumfærge. Michelin udgiver også vejkort, rejse-, restaurant- og hotelguider samt tilbyder elektroniske rejsetjenester på viamichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrig. Michelin driver virksomhed i mere end 170 lande med 113.400 ansatte, heraf cirka 300 i Norden. Nærmere information på: www.michelin.com eller www.michelin.dk.

Citater

Peter Qvist, salgsdirektør i Michelin Danmark