Fremtidsdæk fra Michelin 3D-printes til vind og vejr

Nyt konceptdæk fra Michelin, som blev vist på bilmessen i Frankfurt, er et dæk uden luft. Det 3D-printes alt efter vejforhold, taler med bil og fører, er genanvendeligt, bygget af skrald og organisk nedbrydeligt. Og så er det både et hjul og et dæk.

Forestil dig et dæk, som ikke kun er et dæk, men også selve hjulet på din bil. Tænk så på et dæk, som er 100% bæredygtigt og biologisk nedbrydeligt og et dæk, som bliver 3D-printet alt efter vejforholdene og er i konstant dialog med dig og din bil.

Hvor sci-fi det end lyder, er det sådan et dæk Michelin viste for første gang i Europa på årets bilmesse i Frankfurt. Konceptdækket, som der rettelig er tale om, er døbt Michelin Visionary Concept. Og bag konceptet ligger Michelins ambition om at udviklet et dæk, der er mere sikkert, fleksibelt, intelligent og bæredygtigt end noget dæk verden endnu har set.

- Du tænker måske, ”det her er bare en drøm hos Michelin”, og du har ret, det er en drøm. Men konceptdækket er en realistisk drøm, der bygger på en stribe teknologier, som vores forskere allerede arbejder med i dag, siger Terry Gettys, chef for forskning og udvikling hos Michelin.

Konceptdækket er skabt af materialer fra træspån, halm, sukkerrester og appelsinskal og genanvendte materialer fra gamle dæk, alubakker og el-skrot.

- Visionary Concept afspejler Michelins vision om en cirkulær økonomi, hvor vi passer på klodens resurser ved at reducere, genbruge og genanvende de materialer, der indgår i vores produkter. I sidste ende er vores vision helt at udviske Michelins miljøfodaftryk og derigennem bidrage til, at mobilitet sker på klodens præmisser, siger Marcus Karlsson, chef for miljø- og trafiksikkerhed hos Michelin.

I udviklingen af konceptdækket arbejder Michelin med at kombinere tre ideer i et dæk, som:

•  i sin struktur er modeleret efter naturens vækstprocesser og som er hårdført, lavet på genbrugsmaterialer og i sig selv genanvendeligt.
  •  har et biologisk nedbrydeligt dækmønster, der kan ændres og genopbygges med 3D-print. F.eks. hvis dækket er nedslidt, eller hvis vejforholdene ændrer sig (regn, sne eller off road), kan et nyt mønster printes på få minutter.
  •  kommunikerer intelligent med bil og fører om mønsterdybde og behov for ændringer i dækmønster alt efter det aktuelle kørselsbehov, ruten, slitage og vejforhold.

3D-printet dækmønster
Michelin Visionary Concept er verdens første dæk, som kan anvendes igen og igen. Med 3D-printere er det muligt at lægge nye lag gummi til dækket. Dækmønsteret kan også tilpasses varierende vejforhold eller den enkelte bilists behov for komfort, sikkerhed og miljømæssig holdbarhed. Det forlænger livslængden for dækket markant.

Et dæk uden luft
Konceptdækket fra Michelin kan hverken punktere eller eksplodere. Det er nemlig uden luft. I stedet bygger dækket på en indre arkitektur, som bærer bilen i sig selv og bibeholder den stabilitet, sikkerhed og komfort, som normale dæk giver.

Et kommunikerende dæk
Konceptdækket har sensorer, som i realtid informerer bil og fører om vejforhold. F.eks. forslag til at ændre mønsterdesign til nye forhold eller information om, at der skal printes mere mønsterdybde pga. slitage. Med en app booker bilisten besøg på en særlig dækstation, hvor 3D-printere udfører de ønskede tilpasninger til dækkets egenskaber, f.eks. skifte fra sommer- til vinterdæk.

Oplev Michelin Visionary Concept på vejen www.youtube.com/watch?v=Tyc4Apyk2Rc

Læs mere på https://sustainable-mobility.michelin.com/2017/06/13/michelin-visionary-concept/?lang=en

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com