Mejetærskere mere effektive med IF-dæk end med bælter.

En ny undersøgelse fra den uafhængige franske forskergruppe IRSTEA viser, at IF-klassificerede (Improved Flexion) landbrugsdæk er det mest effektive alternativ til landbrugsmaskiner på blødt underlag. Undersøgelsen viser desuden, at mejetærskere med bælter giver en ujævn fordeling af vægten, og at det ekstra tryk, bæltet giver sammenlignet med IF-dæk, ikke er en fordel, når det kommer til jordpakning.

Formålet med undersøgelsen var at sammenligne jordpakning med en mejetærsker udstyret henholdsvis med IF-dæk og med bælter . IRSTEA (det franske nationale forskningsinstitut for landbrugs- og miljøvidenskab og -teknologi) har sammenlignet tre forskellige løsninger på en mejetærsker med en fuldt lastet tank 800 mm brede IF-dæk, 900 mm brede IF-dæk og 760 mm brede bælter.

Michelin og IRSTEA offentliggjorde resultaterne på SIMA-messen i Paris den 24.-28. februar som svar på landbrugssektorens nysgerrighed omkring IF-teknikkens fordele og ulemper. IF-teknikken hjælper landbrugere med både at øge deres produktivitet og skåne deres jord.

Undersøgelsen blev gennemført på et 3,5 hektar stort område i Frankrig ved hjælp af OCD's logistikværktøj. Ud over undersøgelsens videnskabelige værdi kan resultaterne bruges som et værktøj, når der skal tages beslutninger i landbrugssektoren - en sektor som konstant år efter år presses til at søge at øge høstudbyttet.

Resultaterne fra undersøgelsen viste blandt andet, at når mejetærskeren var udstyret med bælter blev jorden påvirket med et forhold på 1,55 sammenlignet med kontrolområdet. Når maskinen i stedet for var udstyret med 900 mm IF-dæk med et luttryk på 1,4 bar, blev jorden påvirket med et forhold på 1,46 sammenlignet med kontrolområdet.

På blødt underlag blev jordpakningen øget med 55 procent, når mejetærskeren var monteret med bælter. Når den i stedet for var monteret med 900 mm IF-dæk med et lufttryk på 1,4 bar, blev jordpakningen kun øget med 46 procent.

På hårdt underlag viste testene, at bælter giver et ujævnt tryk på jorden, nogle gange op til dobbelt så højt sammenlignet med IF-dækkene. Trykket fra IF-dækkene var desuden jævnt fordelt over hele bærefladen.

Når mejetærskeren var udstyret med 900 mm IF-dæk med et lufttryk på 1,4 bar, blev jordpakningen beregnet til lidt over 4 bar. Mejetærskeren med bælter giver et ujævnt tryk på jorden, til tider op til næsten 9 bar, hvilket er dobbelt så højt som IF-dækkene.

OM IRSTEA
IRSTEA's mål er at blive den førende aktør inden for miljøforskning i Europa og samtidig fungere som et videnskabeligt center som støtte til politiske beslutningsprocesser. Instituttet, som arbejder i 19 forskellige forskningsenheder fordelt på ni områder, har 1.750 ansatte, hvoraf 700 er ingeniører og forskere, og 250 er kandidatstuderende. IRSTEA har et budget på 115 millioner euro pr. år.

Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Om Michelin
Michelins mission er at bidrage til konstant at forbedre varer og mennesker mobilitet ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle typer af køretøjer, f.eks. biler, cykler, entreprenørmaskiner, fly, jorbrugsudstyr, lastvogne, motorcykler og den amerikanske rumfærge. Michelin udgiver også vejkort, rejse-, restaurant- og hotelguider samt tilbyder elektroniske rejsetjenester på viamichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrig. Michelin driver virksomhed i mere end 170 lande med 113.400 ansatte, heraf cirka 300 i Norden. Nærmere information på: www.michelin.com eller www.michelin.dk.