Michelin klar med første Sport-dæk skræddersyet til eldrevne sportsvogne

• Første Michelin-dæk udviklet specifikt til de særlige krav til køreegenskaber og rækkevidde, som ejere af eldrevne sportsvogne har.
  • Lavt støjniveau for øget komfort under langturskørsel.
  • Lav rullemodstand sikrer op til 60 km længere rækkevidde på en opladning.
  • Resultat af Michelins erfaringer fra FIA Formula E.
  • Typegodkendt til den nye Tesla Model Y.

Michelin Pilot Sport EV kommer til salg i sommeren 2021 og tilbyder:

• Optimalt greb på både tør og våd vej i hele dækkets levetid og er skræddersyet til den høje vægt og vægtfordelingen i eldrevne sportsvogne.
  • Stor slidstyrke som matcher det høje moment og den påvirkning af dækkene, som denne type af elbiler har under acceleration.
  • Meget lav rullemodstand, der øger rækkevidden for en elbil med op til 60 km.
  • 25 pct. mindre dækstøj takket være Michelin AcousticTM technology - et polyuretan-skum i dækkets inderside, der reducerer støj i kabinen.

Michelin Pilot Sport EV er produkt af Michelins erfaringer fra FIA Formula E

Som en af grundlæggerne af FIA Formula E foreslog Michelin en helt speciel dækløsning til mesterskabets eldrevne formel-biler - tæt på det, der kendes fra normal trafik. Med Michelins Formula E-dæk konkurrerer alle hold nemlig på samme dæktype, under alle vejrforhold og i én størrelse, 18” - meget lig dagens standarddæk til sportslige biler.

Michelin Pilot Sport EV bygger direkte på de erfaringer, Michelin har fra seks sæsoner i Formula E. Herunder ElectricGrip CompoundTM-teknologien, som er en hårdere gummiblanding i midten af dækmønsteret, der giver øget vejgreb ved den vridbelastning og det høje moment, der er i elbiler. For at understrege slægtskabet med Formula E er dæksiderne på Pilot Sport EV udstyret med samme mønster og mærkning som Michelins Formula E-dæk.

Michelin Pilot Sport EV kommer til en start i 2021 i 14 dimensioner til 19-22” fælge (otte størrelser til originalmontering og 6 til salg hos forhandlerne).

Pilot Sport EV sælges allerede i Kina og bliver tilgængeligt som originalmontering i Europa og Nordamerika i tredje kvartal 2021. Pilot Sport EV i 20” er typegodkendt til den nye Tesla Model Y, der allerede produceres i Kina. Dækket bliver lanceret i resten af verden i løbet af 2021.

Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin er en af verdens førende dækproducenter og har et mål om at forbedre kundernes mobilitet ved at producere og distribuere de mest bæredygtige dæk, serviceydelser og løsninger. Michelin tilbyder også digitale tjenester, vejkort og guides, der hjælper med til at gøre rejsen bedre. Endelig udvikler Michelin højteknologiske materialer, som i dag anvendes i mobilitetsindustrien. Michelin Gruppen har hovedkontor i Clermont-Ferrand i Frankrig og er repræsenteret i 170 lande, har 127.000 medarbejdere i verden og 69 produktionsanlæg. I alt producerede Michelin i 2020 170 millioner dæk (www.michelin.com).