Michelin klar med nye lastbildæk med stærke vinteregenskaber

Med Michelin X Multi Grip lancerer det franske dækfirma nu en helt nye serie af dæk til lastbiler med særligt gode vinteregenskaber. For transportører, der opererer i de nordiske lande, giver dækkets design til ekstremt vintervejr en række nye fordele. Samtidig med øget vejgreb på sne, is og våde veje bidrager dækkets lange levetid og lave rullemodstand til en bedre driftsøkonomi og mere bæredygtig transport.

Fra den 1. juli 2021 er Michelins nye serie af lastbildæk klar på landets værksteder og dækcentre. Michelin X Multi Grip er skræddersyet transporter i vinterhalvåret i de nordiske lande og byder på en række forbedrede egenskaber sammenlignet med forgængerne, Michelin XFN2 og Michelin XDW ICEGRIP.

Michelins nyhed er designet til maksimal sikkerhed og mobilitet under hårde vinterforhold og giver ekstraordinært godt greb i såvel sne og slud som på våd vej. Samtlige dæk i X Multi Grip-serien er mærket 3PMSF, og selv ved 5 mm mønsterdybde lever dækkene op til 3PMSF-testkravene.

Øget sikkerhed i hele dækkets levetid

Med et nyudviklet dækmønster med selv-genererede mønsterspor - baseret på Michelin Regenion-teknologi - leverer X Multi Grip solidt greb, også når de bliver slidt. Selv med 5 mm mønsterdybde er grebet i sne mere end 50% forbedret, mens bremseevnen på sne er forbedret med 20%[1]. Med 2 mm mønsterdybde er sideværtsgrebet ligeledes forbedret med 20%.

På is og sne - både nysne, pakket sne og smeltende sne - samt på våd vej leverer Michelin X Multi Grip stærke vejegenskaber. Men også resten af året ligger dækkets præstationer i top, ikke mindst på våd vej.

Lang levetid - flere kilometer - bedre økonomi

Med sin øgede holdbarhed, forbedret greb i hele levetiden og dækmønsterets slidstyrke er Michelin X Multi Grip en yderst effektiv dækløsning til transportvirksomheder. Beregninger lavet af Michelin[2] viser en forbedret levetid på over 10% for styrehjulene og over 30% på drivhjulene. Muligheden for regummirering bidrager også til at øge levetiden for den nye dækserie - og reducerer omkostninger per kørt kilometer.

Lav rullemodstand sparer brændstof

Rullemodstanden i X Multi Grip er reduceret med op til 10%[3]. På anhængere monteret med 385/65R22.5 Michelin X Multi Grip Z og 315/80R22.5 Michelin X Multi Grip kan de nye dæk reducere brændstofforbruget med 0,6 liter per 100 km. Det svarer til en årlig besparelse på brændstoffet på ca. 4.300 kr. og en reduktion af CO2-udledningen på 1,5 tons hvert år i dækkets første levetid.

De nye og stærke egenskaber i Michelin X Multi Grip er resultat af fire innovative, patenterede teknologier fra Michelin, hhv. Regenion, Infinicoil, Powercoil og Duracoil.

Dimensioner fra 1. juli, 2021

Til styrende hjul: Michelin X Multi Grip Z 385/65R22.5 og Michelin X Multi Grip Z 385/55R22.5

Til drivende hjul: Michelin X Multi Grip D 315/80R22.5 og Michelin X Multi Grip D 315/70R22.5

Dimensioner fra 1. juli 2022

Til styrende hjul: Michelin X Multi Grip Z 315/80R22.5, Michelin X Multi Grip Z 315/70R22.5 og Michelin X Multi Grip Z 295/80R22.5

Til drivende hjul: Michelin X Multi Grip D 295/80R22.5

Billeder og supplerende information kan hentes på: https://drive.google.com/drive/folders/19sn4CJgg0nxZwVDI24JOZ2tVqQDlpPss?usp=sharing

[1] Interne test foretaget på Michelin Test Center i Ivalo Finland, feb. 2020. Sammenligning af 385/65 R 22.5 MICHELIN X® MULTI™ GRIP Z og 315/80 R 22.5 MICHELIN X® MULTI™ GRIP D overfor 385/65 R 22.5 MICHELIN XFN2 AS og 315/80 R 22.5 MICHELIN XDW ICEGRIP. Alle dæk monteret på 4x2 rigid truck lastet med 10 tons.

[2] Interne test og beregninger, nov. 2020. Sammenligning af 385/55 R 22.5 og 385/65 R 22.5 MICHELIN X® MULTI™ GRIP Z med tidligere MICHELIN XFN2 serie.

[3]  Intern test og beregning, nov. 2020. Sammenligning af 315/70 R 22.5 og 315/80 R 22.5 MICHELIN X® MULTI™ GRIP D med tidligere MICHELIN XDW ICEGRIP serie.

For yderligere, kontakt venligst
Maira Zöller, Head of PR Europe North, +49 152 54698848, maira.zoeller@michelin.com

Michelin er en af verdens førende dækproducenter og har et mål om at forbedre kundernes mobilitet ved at producere og distribuere de mest bæredygtige dæk, serviceydelser og løsninger. Michelin tilbyder også digitale tjenester, vejkort og guides, der hjælper med til at gøre rejsen bedre. Endelig udvikler Michelin højteknologiske materialer, som i dag anvendes i mobilitetsindustrien. Michelin Gruppen har hovedkontor i Clermont-Ferrand i Frankrig og er repræsenteret i 170 lande, har 127.000 medarbejdere i verden og 69 produktionsanlæg. I alt producerede Michelin i 2019 200 millioner dæk (www.michelin.com).

Hurtige fakta

Rullemodstanden i X Multi Grip er reduceret med op til 10%[3]. På anhængere monteret med 385/65R22.5 Michelin X Multi Grip Z og 315/80R22.5 Michelin X Multi Grip kan de nye dæk reducere brændstofforbruget med 0,6 liter per 100 km. Det svarer til en årlig besparelse på brændstoffet på ca. 4.300 kr. og en reduktion af CO2-udledningen på 1,5 tons hvert år i dækkets første levetid.
Tweet dette