Michelin-nyheder bedst på sne og is

4.000 bilister, 12.000 udskridninger på sne og is, omfattende analyser og innovativ ny dækteknologi. Nye MICHELIN Pilot Alpin og MICHELIN Latitude Alpin løfter sikkerhed, vejgreb og holdbarhed for vinterdæk til eksklusive, motorstærke biler og SUV’er.

København, den 3. oktober 2012 – Michelin sender denne vinter to nye high performance vinterdæk til biler med sportslige egenskaber og SUV’er på markedet. MICHELIN Pilot Alpin 4 og MICHELIN Latitude Alpin 2 giver forbedret sikkerhed, vejgreb og holdbarhed på sne og iset vej. De nye dæk bygger på omfattende testkørsler med almindelige bilister bag rattet og kombinerer ny, avanceret dækteknologi.

- I MICHELIN Pilot Alpin og Latitude Alpin anvender vi ny teknologier, som sikrer optimal balance mellem vejgreb, sikkerhed og holdbarhed. Vores udviklingsarbejde bygger på 4.000 testkørsler med almindelige bilister i Tyskland, Frankrig, Rusland, Sverige og Canada, hvor vi har analyseret ca. 12.000 udskridningssituationer under stort set alle tænkelige vejforhold om vinteren, forklarer Michel Pfeiffer, marketingchef for Michelin i Norden.

Bedst i test
Den uafhængige, anerkendt testorganisation TÜV SÜD har i 2012 testet MICHELIN Pilot Alpin til sportslige biler og MICHELIN Latitude Alpin til SUV’er.

TÜV SÜD om MICHELIN Pilot Alpin[1]:

• Bedre sikkerhed – tre meter kortere bremselængde på våd vej og fire meter kortere bremselængde i sne (nedbremsning fra 90 km/t til 0 km/t på våd vej og fra 50 til 0 km/t på sne)
  • Større kontrol – bedre køreegenskaber i alle vinterforhold (køreegenskaber på våd vej og på sne, vejgreb i våde, snedækkede og isede sving)
  • Bedre mobilitet – bedre acceleration på sne og is

TÜV SÜD om MICHELIN Latitude Alpin[2]:

• Bedre sikkerhed – to meter kortere bremselængde på våd og snedækket vej, tre meter kortere bremselængde på is (nedbremsning fra 90 km/t til 0 km/t på våd vej og fra 50 til 0 km/t på sne- og isdækket vej)
  • Større kontrol – bedre køreegenskaber under alle vinterforhold (køreegenskaber på våd vej og sne, vejgreb i våde, snedækkede og isede sving)
  • Bedre mobilitet – øget trækkraft i sne og is

Teknologiske nyskabelser
MICHELIN Pilot Alpin og MICHELIN Latitude Alpin introducerer forbedret dækteknologi, der er skræddersyet henholdsvis sportslige biler og SUV’er.

Konceptet Ridge-n-Flex kombinerer dybe, kraftige riller for bedre greb i sne og is med teknologien StabiliGrip, som giver større stivhed og stabilitet i dækket. Resultatet er optimal sikkerhed og forbedrede styreegenskaber.

Begge vinterdæk anvender en fleksibel gummiblanding, HelioCompound 3G, der bevarer dækket elasticitet selv ved lave temperaturer. Det giver bedre greb i underlaget både på våd og iset vej.

Hurtigvoksende marked
De seneste tre år er det europæiske dækmarked vokset 10% - fra 259 mio. solgte dæk i 2009 til 286 mio. i 2011. I samme perioder steg salget af vinterdæk med 50%. Sidste år var hver tredje dæk, som blev solgt, et vinterdæk. Vinterdæk til biler med sportslige egenskaber og SUV’er har set endnu højere salgsvækst og solgte i 2011 ni mio. dæk i Europa.

- Stadig flere europæiske lande indfører lovpligtigt skifte til vinterdæk. I Danmark er det som bekendt ikke lovpligtigt skifte til vinterdæk. Undersøgelser[3] viser dog, at et flertal af bilisterne i dag ønsker lovgivning på området, siger Michel Pfeiffer.

[1] I gennemsnit sammenlignet med sin forgænger. Test udført i 2012 af TÜV SÜD på dimension 245/40 R 18 V.
[2] I gennemsnit sammenlignet med sin forgænger. Test udført i 2012 af TÜV SÜD på dimension 235/65 R17 H.
[3] Michelin gennemførte i marts 2012 en landsdækkende spørgeundersøgelse blandt danske bilister. Her svarede 56%, at de mener, at der skal indføres en lov om skifte til vinterdæk i Danmark. 36% af bilisterne er imod lov om vinterdæk. I alt medvirkede 1.000 personer i undersøgelsen.

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Om Michelin
Michelins mission er at bidrage til konstant at forbedre varer og mennesker mobilitet ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle typer af køretøjer, f.eks. biler, cykler, entreprenørmaskiner, fly, jorbrugsudstyr, lastvogne, motorcykler og den amerikanske rumfærge. Michelin udgiver også vejkort, rejse-, restaurant- og hotelguider samt tilbyder elektroniske rejsetjenester på viamichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrig. Michelin driver virksomhed i mere end 170 lande med 115.000 ansatte, heraf cirka 300 i Norden, og 72 fabriksanlæg i 19 lande på fem kontinenter. Forskning og udvikling finder sted på tekniske anlæg i Europa, USA og Japan. Nærmere information på: www.michelin.com eller www.michelin.dk.

Citater

Michel Pfeiffer, marketingchef for Michelin i Norden