Michelin pryder BMW X5 M og X6 M

BMW fortsætter sit parløb med Michelin og vælger MICHELIN Pilot Super Sport som standard 21 tommer dæk til de nye X5 M og X6 M modeller. Dækket sikrer optimal ydeevne og sikkerhed i absolut topklasse.

Når BMW’s nye X5 M og X6 M modeller lanceres, er det med MICHELIN Pilot Super Sportsdæk som standard 21 tommer dæk. Med den franske dækgigants ultra-high-performance 285/35ZR21 105Y dæk forrest og 325/30ZR21 108Y dæk bagerst, får de to nye BMW-modeller gavn af Michelins avancerede teknologi. Herunder Multi-Compound slidbane og Variable Contact Patch 2.0., som automatisk tilpasser dækkets kontaktflade til vejen.

Michelins og BMW’s succesfulde samarbejde går flere år tilbage. Michelin har udviklet dæk til flere tidligere BMW-modeller[1]. Dækkene til X5 M og X6 M er resultatet af et to år langt samarbejde mellem BMW M og Michelin. I udviklingsfasen er 1.400 prototyper og 500 testmodeller blevet gennemprøvet for at sikre, at dækkene leverer præcis den ydeevne, som BMW’s ingeniører kræver.

Teknologien bag Pilot Super Sport
Michelins Multi-Compound-teknologi er oprindeligt udviklet til racerløb. Den kombinerer forskellige gummikomponenter mellem den højre og venstre del af dækkets slidbane. Således giver den ydre del et stærkt vejgreb i sving og høj slidstyrke, den mellemliggende del af dækket optimerer styreegenskaberne, mens den inderste del af dækket er designet til at bryde vandspejlet og sikre godt vejgreb på våd vej.

Med Michelins Variable Contact Patch 2.0 teknologi tilpasser dækkets kontaktflade med vejen sig automatisk køresituationen. Det giver fuld kontrol over bilen, og selv i sving tilpasser dækket sig vejen. Kontaktfladen forbliver dermed ens gennem hele svinget.

Kombinationen af de to teknologier gør, at Pilot Super Sport kan levere en unik balance mellem vejgreb, komfort, sikkerhed, holdbarhed og køreglæde i et dæk, som matcher BMW’s høje standarder.

[1] Michelins high-performance dæk er i dag udviklet til BMW M3, M4, M5 og M6.

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Om Michelin
Michelins mission er at bidrage til konstant at forbedre varer og mennesker mobilitet ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle typer af køretøjer, f.eks. biler, cykler, entreprenørmaskiner, fly, jorbrugsudstyr, lastvogne, motorcykler og den amerikanske rumfærge. Michelin udgiver også vejkort, rejse-, restaurant- og hotelguider samt tilbyder elektroniske rejsetjenester på viamichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrig. Michelin driver virksomhed i mere end 170 lande med 111.200 ansatte, heraf cirka 300 i Norden. Nærmere information på: www.michelin.com eller www.michelin.dk.