Nyt dæk til busser giver en sikker og komfortabel rejse med lavere omkostninger

Michelin lancerer X Coach Z, som er specielt udviklet til busser til langdistance- og regionaltrafik.

Med det nye M+S- og 3PMSF-mærkede dæk Michelin X Coach Z i dimensionen 295/80 R 22.5 kan Michelin tilbyde en komplet dækserie specielt til busser, dækket sikrer god fremkommelighed og sikkerhed. Kombinationen af to innovative teknologier, Regenion og InfiniCoil, har gjort det nye dæk mere robust og slidstærkt med hele 16 procent længere levetid end den tidligere generation[1].

Som en del af Michelins globale strategi har Michelin X Coach Z ”Long Lasting Performance” (holdbare præstationer) et dækmønster, som fornyer sig selv. Dækmønsterets design ændrer sig, efterhånden som det slides, med mønsterspor og vanddrænende kanaler, der åbnes op på et senere stadium af dækkets liv. Det nye mønsterdesign bidrager også til at maksimere kontaktfladen med underlaget, hvilket giver godt greb på våde veje og er med til at øge levtiden.

Dette alsidige, slidstærke dæk er skabt genem teknologisk nytænkning, som med øget robushed, giver endnu bedre driftssikkerhed og færre driftsstop, noget som er afgørende ved passagertransport. Lige så vigtigt for en afslappende rejse, både for chaufføren og passagererne, er støjniveauet, som er blevet reduceret takket være det nytænkte dækmønsterdesign.

Michelin X Coach Z er med sine dokumenterede vinteregenskaber (som fremgår af 3PMSF-mærkningen) egnet til brug året rundt, hvilket er med til at reducere udgifterne til skift og opbevaring af dæk.

Michelin X Coach Z har opnået disse egenskaber takket være to banebrydende teknologier:

- Regenion: Forskelligformede mønsterspor garanterer minimal deformation af dækmønsteret, hvilket mindsker rullemodstanden og giver lavere brændstofforbrug. Derudover fornys de langsgående mønsterspor, efterhånden som dækket slides, og sikrer således godt greb på våd vej og gode bremseegenskaber i al slags vejr i hele dækkets levetid. Michelins teknikker benytter 3D-metalprintere til at fremstille de komplekse forme, der gør det muligt at skabe og producere disse avancerede dækmønstre og profiler, som åbnes efterhånden som dækket slides.

- InfiniCoil: Denne teknologi indbefatter en op til 400 meter lang (afhængigt af dækstørrelsen) ubrudt ståltråd inde i dækkets karkasse. Denne ståltråd med stor styrke gør dækket stærkere og forbedrer kontakten med underlaget ved at sørge for en stabil, jævntrullende trædeflade, hvilket giver op til 16 procent længere levetid. Samtidig giver den solide dækopbygning fremragende lastekapacitet. På forakslen kan Michelin X Coach Z bære en last på op til 7,5 ton.

Michelin X Coach Z fås nu i dimensionen 295/80 R 22.5 og kan mønsteropskæres og regummieres, hvilket sparer såvel penge som råmaterialer og bidrager til reducerede omkostningerne og minde miljøpåvirkning.

[1] MICHELIN X COACH HL Z

Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin arbejder målrettet for at forbedre bæredygtig mobilitet for gods og mennesker ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle former for køretøjer. Michelin tilbyder også innovative B2B-tjenester, digitale services og udgiver rejseguides, hotel- og restaurantguides, vejkort og geografiske kort. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand, Frankrig. Selskabet har 112.300 ansatte i 170 lande og har 68 produktionsanlæg i 17 lande. Dertil kommer Michelins teknologicentre i Europa, Nordamerika og Asien, hvor forskning og udvikling sker. Se mere på www.michelin.com eller www.michelin.dk