Skræddersyet Michelin Pilot Sport Cup 2 til ny Audi R8

Kommende ejere af Audis nye R8 kan nu vælge en ny specialversion af Michelins ultra-high performance dæk, Pilot Sport Cup 2, som garant for, at deres superbil holder sikkert fast i vejen.

Dækket er skræddersyet Audis nye sportsvogn og kan tilpasses kundernes behov – det identificeres på mærket RO1 på siden.

I udviklingen af R8-versionen af dækket har Audis ingeniører stillet høje krav til Michelins udviklingsteam. Opgaven lød: Skabe et dæk med optimalt vejgreb på tør vej ved høje hastigheder uden at gå på kompromis med sikkerheden i regnvejr.

Michelin løste opgave med en ny version af sportsdækket, Pilot Sport Cup 2, med følgende egenskaber:

• Stærkt vejgreb på både tør og våd vej
  • Meget præcise styreegenskaber
  • Optimal balance mellem vejgreb foran og bag – ikke mindst i sving
  • Sportslig og agil håndtering samt kort reaktionstid fra fører-input til bilens reaktion på vejen

Undervejs i udvikling af dækket arbejdede Michelins ingeniører under et stramt tidsprogram. Der var således blot 15 måneder mellem de første specifikationer til, at de første eksemplarer af dækket trillede ud af produktionshallen.

Inden frigivelsen af det nye Michelin Pilot Sport Cup 2 har det været testet for holdbarhed, vejgreb og omgangstider på både Nürnberg Ringen og racerbanen i Jerez. Dertil kommer omfattende tests på Michelins eget teknologicenter i Ladoux og testbanen, Idiada, i Spanien.

Det nye Michelin Pilot Sport Cup 2 kombinerer flere forskellige gummiblandinger, der har været afprøvet i motorsport, bl.a. World Endurance Championship. I fordækkene indgår to forskellige gummiblandinger. Bagdækkene kombinerer tre forskellige gummiblandinger. Resultatet er høj sikkerhed, godt vejgreb og en holdbarhed, der til fulde matcher Audis høje krav.

Samlet set, er Michelin Pilot Sport Cup 2 et dæk, der giver stor køreglæde og sikrer, at alle, som får chancen for at sætte sig bag rattet i en Audi R8, får en ægte raceroplevelse med maksimal sikkerhed.

Michelin Pilot Sport Cup 2 kommer i str. 245/30ZR20 foran og 305/30ZR20 bagtil.

Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Om Michelin
Michelins mission er at bidrage til konstant at forbedre varer og mennesker mobilitet ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle typer af køretøjer, f.eks. biler, cykler, entreprenørmaskiner, fly, jorbrugsudstyr, lastvogne, motorcykler og den amerikanske rumfærge. Michelin udgiver også vejkort, rejse-, restaurant- og hotelguider samt tilbyder elektroniske rejsetjenester på viamichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrig. Michelin driver virksomhed i mere end 170 lande med 111.200 ansatte, heraf cirka 300 i Norden. Nærmere information på: www.michelin.com eller www.michelin.dk.