Verdensberømt tyksak fylder 120 år

Michelin-manden, også kendt som Bibendum, runder i år 120 år som bannerfører for det franske dækfirma. Trods en moden alder fortsætter den velkendte figur, som i år 2000 blev kåret til ”det bedste logo i historien”, ufortrødent indsatsen for Michelins dæk og madguider.

Inspireret af en stabel dæk tegnede den franske kunstner Marius Rossillon, også kendt som ”O’Galop”, i 1898 figuren, som siden er blevet et af verdens mest velkendte og stærkeste logoer. Michelin-manden, som i år bliver 120 år, har gennem årene haft hovedrollen på utallige reklameplakater, i film, annoncer og YouTube-videoer til nutidens sociale platforme for den franske dækgigant.

Som repræsentant for tidens tendenser har Michelin-mandens karakter udviklet sig over årene. Fra cigarrygende og skåltalende på Michelin-standen ved verdens første bilmesse, Paris Motor Show i 1898, til nutidens smilende og hjertelige 3D-karakter, som favner både dæk og Michelins madguider.

De færreste vil huske, at Bibendum i 1952 blev gift under netop bilmessen i Paris. I en symbolsk ceremoni på Michelins stand gik han arm i arm med sin kjoleklædte brud. Alt sammen for at understrege og illustrere Michelins opfindelse af radialdækket, som netop forbandt stål og tekstiler i dækket og revolutionerede dækbranchen.

I dag repræsenterer Bibendum både Michelin Gruppen og de forskellige kommercielle enheder, herunder dæk til personbiler, lastbiler, landbrug, flyindustrien og entreprenører – ja, sågar rumfartsindustrien. Dertil optræden i forbindelse med Michelins forskellige mad- og rejseguider.

Og der er ingen pensionsplaner for frontfiguren for et af verdens førende dækfirmaer. Faktisk vil Michelin-manden i årene frem få en endnu mere central rolle som velkendt, tillidsvækkende repræsentant for Michelin i mødet med kunderne.

I anledningen af 120 året for Bibendum har Michelin Museet i hjembyen Clermont-Ferrand åbnet en særudstilling om den ikoniske figurs betydning for Michelins forretning gennem historien.

Se mere på: https://laventure.michelin.com/en/a-legendary-brand/

En kort film om Bibendums 120 årige historie findes på: https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=4AL-AhWKyKk

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com