Halvdelen af os arbejder eksternt - hvornår kommer resten af os i gang?

Eksternt arbejde er kommet for at blive; det fremmer produktiviteten, reducerer driftsomkostningerne og er med til at holde på medarbejderne.

Det kan godt være, at den administrerende direktør for en global internetvirksomhed for nylig forbød medarbejderne at arbejde hjemmefra, men en ny undersøgelse fra den globale arbejdspladsudbyder Regus viser, at halvdelen af verdens arbejdsstyrke nu er godt i gang med at drage fordel af produktiviteten ved fleksibelt arbejde.

2013 Regus Global Economic Indicator afslører, at medarbejdere, der er lænket til deres skrivebord på kontoret, snart vil være i mindretal. Regus’ undersøgelse, der omfattede mere end 26.000 virksomhedsledere i 90 lande, viste, at 48 procent nu arbejder eksternt i mindst halvdelen af deres arbejdsuge. I Danmark arbejder lidt mere end en tredjedel af direktører fleksibelt i mindst halvdelen af ugen (37 procent).

Nogle administrerende direktører er bekymrede for at skulle motivere og lede personalet på afstand. Men i Regus' undersøgelse sagde 23 procent af de danske respondenter (55 procent globalt), at de mente, at effektiv ledelse af ansatte, der arbejder eksternt, sagtens kunne lade sig gøre, og en betydelig del af virksomheder er stadigt mere stringente i ledelsen af deres medarbejdere, der arbejder eksternt.

Som en kommentar til undersøgelsen siger Regus Country Manager i Danmark, Kenneth Ohlendorff: "Fleksibelt arbejde er en win/win-situation for alle involverede, når ledelsesteamet tager initiativ. De forretningsfolk, vi taler med, fortæller os, at tillid og frihed spiller en vigtig rolle i ekstern ledelse, og når dette er på plads, er fordelene meget tydelige for alle: Større produktivitet, forbedret fastholdelse af personalet og lavere driftsomkostninger."

Regus’ undersøgelse viser, at 13 procent af virksomheder i Danmark (meget mindre end de 37 procent på verdensplan) anvender specifikke effektivitetsmonitorerende rapporteringssystemer, mens en lidt større del, 36 procent, af eksterne ledere anvender videosamtaler til at kommunikere med deres teams (43 procent på verdensplan).

Fleksibelt arbejde kan være særlig vigtigt for yngre medarbejdere. 28 procent af respondenter i Danmark mener, at yngre medarbejdere bliver mere ansvarlige af at arbejde eksternt.

Desuden ser det ud til, at fleksibelt arbejde former en ny type interaktion mellem mellemledere og deres teammedlemmer. 23 procent af respondenterne mener, at ekstern ledelse er med til at opretholde et mere professionelt forhold.

Bent Hadler, CEO for Hadler.dk, aktiv i Event og DMC og en af Regus' kunder, fortæller: "Det er praktisk og familievenligt at arbejde hjemmefra. Men selv hvis min hjemmearbejdsplads var stort set perfekt, ville jeg stadig gerne have mulighed for at arbejde andre steder fra."

"Den største betydning af bærbar teknologi og udbredt adgang til internettet er ikke muligheden for at arbejde hjemmefra, men muligheden for at være fleksibel. Det er ved at være normen, at man kan arbejde mange forskellige steder."

Vigtigste resultater i Danmark:

•                37% arbejder eksternt i halvdelen af ugen eller mere

•                23% siger, at problemfri ekstern ledelse er inden for rækkevidde, men kun hvis lederne får den fornødne uddannelse

•                36% anser tillid for at være vigtigt

•                13% af virksomhederne anvender rapporteringssystemer til at monitorere de mobile medarbejderes effektivitet

•                36% bruger videokommunikation mellem ledere og medarbejdere

•                23% mener, at ekstern ledelse er med til at opretholde et mere professionelt forhold

Hvis du vil have flere oplysninger, skal du kontakte: eric@bondpremea.com eller via

Regus er verdens største leverandør af fleksible arbejdspladsløsninger med et udvalg af produkter og servicer, der strækker sig fra fuldt møblerede kontorer til professionelle mødelokaler, business lounges og verdens største netværk af videokonferencefaciliteter. Regus giver dig mulighed for at arbejde på din egen måde, uanset om det er hjemmefra, mens du er på farten eller på et kontor. Kunder som f.eks. Google, GlaxoSmithKline og Nokia er sammen med hundredtusinder af voksende små og mellemstore virksomheder nogle af dem, der har glæde af at outsource deres behov for kontorer og arbejdspladser til Regus, hvilket giver dem mulighed for at koncentrere sig om deres kerneaktiviteter.

Over 1,3 millioner kunder om dagen har glæde af Regus' faciliteter overalt i verden på mere end 1.500 beliggenheder i 600 byer og 100 lande, hvilket giver den enkelte mulighed for at arbejde hvor som helst og når som helst. Regus blev grundlagt i Bruxelles, Belgien, i 1989 og har hovedkontor i Luxembourg. Regus er noteret på London Stock Exchange.

Du kan få flere oplysninger ved at besøge: www.regus.dk

Citater

Kenneth Ohlendorff, Country Manager