• Regus/

Iværksættere og mindre virksomheder finder nye måder at arbejde på til trods for et alvorligt globalt økonomisk tilbageslag

Ejere af mindre virksomheder finder nye måder at arbejde på og tilpasse deres tilgang til administreringen af arbejdspladsen, siger Regus, verdens største udbyder af fleksible arbejdspladser.

Firmaet rapporterer, at det pga. en vanskelig global økonomisk situation oplever en stor stigning i iværksættere og ejere af mindre virksomheder, der kigger efter omkostningseffektive måder at administrere plads på, samtidig med, at de opbygger et professionelt image. I Danmark har der været en stigning i efterspørgslen på 50 % efter virtuelle kontortjenester i løbet af de sidste seks måneder (1).

Regus ser seks centrale adfærdsmæssige ændringer i den måde, hvorpå mindre virksomheder administrerer deres arbejdsplads:

1. Frihed -– de forpligtiger ikke sig selv med traditionelle, dyre lejekontrakter
  2. Fokus – virksomheder fokuserer på det, de er bedst til - administration af supporttjenester som f.eks. reception er en tidsrøver
  3. Image – de ønsker at projicere et professionelt image med en god virksomhedsadresse og perfekte mødelokaler
  4. Mindre spild – de bruger ikke penge på ikke-udnyttet kontorplads eller rejser, som kan erstattes af videokonferencer
  5. Gennemtænkt vækst – ekspansion er gennemtænkt, og omfattende research finder sted først, hvilket ofte inkluderer, at man stikker fingeren i jorden
  6. Netværk – hjemmearbejde kan være omkostningseffektiv, men det isolerer også medarbejderne. Derfor er der en tendens til, at man arbejder i business lounges

Mette Christian Jacobsen, CEO hos den skandinaviske udbyder af loyalitetsløsninger Logocard ApS, tilføjer: " Ved at bruge et virtuelt Regus-kontor i Hellerup får jeg en prestigefyldt virksomhedsadresse og et telefonnummer, som imponerer mulige kunder. Vi får også mulighed for at teste og komme ind på nye markeder med et minimum af risici og investeringer".

Hun fortsætter: "Det at etablere et kontor kan fra starten være meget svært, dyrt og måske urealistisk. Alle vores medarbejdere har forskellige arbejdsmetoder, plus at vi ikke ønsker at betale for meget for et fysisk kontor, så vi besluttede at bruge Regus for at have et kontaktpunkt for kunder og andre, uden at vi skulle etablere et formelt arbejdssted".

Michael Aastrup, direktør for Regus i Danmark, tilføjer: "Den seneste økonomiske udvikling i Eurozonen og de igangværende spekulationer om fremtiden for euroen har haft en direkte påvirkning på lokale økonomier i hele verden. På Regus-centre i Danmark ser vi, at virksomhederne ønsker at balancere forbrug med vækst. Virtuelle kontorer har alle fordelene ved et bemandet kontor, samtidig med at man får fleksibiliteten for ekspansion og iværksætterånd – uden omkostninger, risici og administrationstid til opsætning af en fysisk tilstedeværelse".

Regus tilbyder en lang række virtuelle kontortjenester, herunder virksomhedsadresse til brevpapiret, lokalt telefonnummer og en receptionist til at besvare opkald, indsamling og håndtering af e-mails og post samt adgang til private kontorer eller mødelokaler.

Alle disse tjenester tillader virksomheder at kunne projicere et imponerende image til kunder og andre, uden man har omkostninger til at lease et professionelt arbejdssted eller ansætte eget administrativt personale. Nogle bruger deres virtuelle kontor som en permanent ordning. Andre bruger det som en midlertidig ordning, før du udvider det til en fysisk tilstedeværelse – ofte på den samme Regus-virksomhedsadresse.

(1) De angivne datoer er september 2011 til februar 2012, sammenlignet med de forrige seks måneder, marts til august 2011.

Regus er verdens største udbyder af innovative kontorløsninger. Regus tilbyder alt lige fra fuldt udstyrede arbejdspladser til professionelle mødelokaler, business lounges samt videokonferencefaciliteter. Regus tilbyder en ny måde at arbejde på  - det være sig hjemmefra eller fra kontoret. Virksomheder som Google, GlaxoSmithKline, Nokia og tusindvis af andre små og mellemstore virksomheder drager nytte af at outsource deres kontorer og arbejdspladser til Regus.

Flere end 1 000 000 kunder anvender dagligt Regus’ kontorløsning. Regus har 1200 beliggenheder i 550 byer i 95 lande. Det gør det muligt for kunder og virksomheder at udføre forretninger hvornår og hvor, de ønsker det. For flere oplysninger, se www.regus.dk