Sommerferiens død

Erhvervsfolk kan ikke lade arbejdet ligge, viser den seneste undersøgelse fra Regus

Hvem sniger sig om bag villaen for at tage sig en hemmelig session med sin smartphone? Mere end en tredjedel af de danske medarbejdere (36 %) slapper ikke ordentligt af i sommerferien i år og vil prøve at få plads til op til tre timers arbejde hver dag i stedet for at slappe af ved poolen eller bruge tiden sammen med deres familie og venner. Blandt disse vedholdende erhvervsfolk, der simpelthen ikke kan koble fra, er der en inkarneret minoritet af deciderede arbejdsnarkomaner. En ud af ti (8 %) vil arbejde mere end tre timer om dagen i ferien og derved forsømme dem, de holder af, for at pleje deres afhængighed af arbejdet. Det er nogle af de bekymrende resultater af den seneste undersøgelse fra Regus, der omfattede mere end 16.000 svarpersoner i mere end 80 lande.

Danske medarbejdere tager ikke blot for meget arbejde med på ferie, men alt for mange vil også sidde klistret til deres smartphones og netbooks. Hele 21 % siger, at det vil være "business as usual" i let amputeret form fra drømmesengen. I stedet for at nyde fritiden sammen med deres nærmeste vil de prøve at balancere mellem arbejde, utilfredse partnere og skuffede børn.

[Tredjepart] kommenterer: "At holde fri fra arbejdet er ikke bare vigtigt i forhold til at styrke relationer og slappe af, men kan også udgøre forskellen på en sund og en udbrændt medarbejder. Flere rapporter viser, at et stresset sind er den perfekte grobund for mere usund bekymring,[1] så det er vigtigt, at erhvervsfolk slår håret ud en gang imellem og tager helt fri fra arbejdet."

[Regus-talsmand] kommenterer: "Den teknologiske udvikling betyder, at medarbejderne altid er koblet op, og det er nemt at falde for fristelsen til at tjekke e-mails og udføre eventuelle opgaver i forbindelse med disse. Med smartphones, netbooks og internetforbindelser overalt er det blevet utroligt svært at koble helt af, men det er af afgørende betydning for at bevare et godt helbred at tage et pusterum og bruge tid på hvile, familie og venner.

At arbejde til sent om aftenen i et for det meste mislykket forsøg på både at arbejde og deltage aktivt i familieferien er et skridt tættere på udbrændthed og ødelægger hyggen for alle. Virksomhederne må finde nye måder at øge effektiviteten og produktiviteten på for at forhindre, at medarbejderne tager arbejdet med over i fritiden, hvis de vil sikre, at medarbejderne forbliver glade, sunde og produktive. Ved at indføre mere fleksibilitet og give medarbejderne mulighed for at bruge mindre tid på at pendle og arbejde tættere på hjemmet kan virksomhederne blive mere effektive, og medarbejderne får bedre mulighed for virkelig at koble fra, når de er på ferie."

[1] http://www.nytimes.com/2009/08/18/science/18angier.html?_r=2

Regus er verdens største udbyder af innovative kontorløsninger. Regus tilbyder alt lige fra fuldt udstyrede arbejdspladser til professionelle mødelokaler, business lounges samt videokonferencefaciliteter. Regus tilbyder en ny måde at arbejde på  - det være sig hjemmefra eller fra kontoret. Virksomheder som Google, GlaxoSmithKline, Nokia og tusindvis af andre små og mellemstore virksomheder drager nytte af at outsource deres kontorer og arbejdspladser til Regus. Flere end 1 000 000 kunder anvender dagligt Regus’ kontorløsning. Regus har 1200 beliggenheder i 550 byer i 95 lande. Det gør det muligt for kunder og virksomheder at udføre forretninger hvornår og hvor, de ønsker det. For flere oplysninger, se www.regus.dk