RAVINEN –  ET VEL GENNEMTÆNKT PROJEKT DER KUNSTEN MØDER ARKITEKTUREN

I mere end tre årtier havde de verdenskendte skulptører, Ulla og Gustav Kraitz, haft en vision om at bygge et sted for kunst og kreativitet i deres mangeårige hjem i det sydlige Sverige. I dag er det blevet mere end blot en vision – på nordkysten af Bjärehalvøen ligger et af Skånes største kulturprojekter – Ravinen.

Ravinen er et 1500 kvadratmeter stort kultur- og kunstcenter designet af arkitekten Pontus Möller. Kunstcentret har et stort glastag med udsigt over kysten og havet.

“Den første udfordring var at tage den første skitse af en bygning til 100 mio. kr. og skære den ned til cirka halvdelen for at gøre projektet økonomisk forsvarligt. Min idé blev et kvadratisk design, en bygning med to etager og fire komponenter: Tre kunstgallerier, et auditorium, en restaurant/bistro samt fællesområder med entré og reception.”  Pontus Möller, Möller Arkitekter.

Galleridelen i bygningen kom til at vende mod nord med en hel glasvæg med udsigt over den smukke Laholmsbugt.  Udsigten er spektaktulær, og stedet et perfekt til kunstudstillinger, hvis man ønsker meget dagslys uden direkte sollys.

SAPA Kunde: Alab Aluman AB
SAPA Produkter: Facader, Døre og Vinduer

Arkitekt: Pontus Möller Arkitekter
Entreprenør: Peab

+ 46 73 681 01 52

SAPA er en af de største udbydere af bygningssystemer i aluminium i Europa. SAPA tilbyder arkitekter, planlæggere, metalproducenter, investorer og husejere over hele verden et omfattende udvalg af innovative, pålidelige og æstetisk tiltalende aluminiumsystemer til facader, vinduer, døre og bygningsintegrerede solceller.

SAPA er et varemærke tilhørende Hydro, en globalt integreret aluminiumvirksomhed med produktions-, salgs- og markedsføringsaktiviteter over hele værdikæden: fra bauxit, aluminiumoxid og energifremstilling til aluminiumproduktion, valsede produkter, ekstrudering og genvinding. Med hovedkontor i Norge har virksomheden cirka 35.000 ansatte i mere end 40 lande verden over. Med mere end et århundredes erfaring inden for produktion af fornybar energi, teknologisk udvikling og talrige samarbejdsprojekter med andre virksomheder gennem årene.