RAVINEN – ETT VÄLPLANERAT PROJEKT DÄR KONST MÖTER ARKITEKTUR

Ravinen är ett 1500 kvadratmeter stort kultur- och konstcentrum som designats av arkitekten Pontus Möller. Konstcentret har stora glastak med utsikt över kusten och havet

“Den första utmaningen var att ta den första skissen på en byggnad på hundra miljoner kronor och kapa den med ungefär hälften för att göra projektet ekonomiskt försvarbart. Min idé blev en kvadratisk design - en tvåvåningsbyggnad med fyra komponenter: tre konsthallar, ett auditorium, en restaurang-bistroavdelning samt personalutrymmen som entré och reception. .” Pontus Möller, Möller Arkitekter.

Galleridelen av byggnaden hamnade i norrläge, med en helglasad vägg med utsikt över vackra Laholmsbukten. Det är en spektakulär utsikt och miljön är perfekt för konstutställningar där du vill ha mycket dagsljus men inget direkt solljus.

SAPA-kund: Alab Aluman AB
SAPA Produkter: Facades, Doors and Windows
Arkitekt: Pontus Möller Architects
Entreprenör: Peab

+ 46 73 681 01 52

SAPA är en av de största leverantörerna av byggnadssystem i aluminium i Europa. SAPA erbjuder arkitekter, planerare, metalltillverkare, investerare och husägare över hela världen ett omfattande utbud av innovativa, pålitliga och estetiskt tilltalande aluminiumsystem för fasader, fönster, dörrar och byggnadsintegrerade solceller.

SAPA är ett varumärke som tillhör Hydro, ett globalt integrerat aluminiumföretag med produktions-, försäljnings- och marknadsföringsaktiviteter över hela värdekedjan - Från bauxit, aluminiumoxid och energiframställning till aluminiumproduktion, rolled products, extrudering och återvinning. Med huvudkontor i Norge har företaget cirka 35 000 anställda i mer än 40 länder världen över. Med mer än ett sekels erfarenhet inom produktion av förnybar energi, teknikutveckling och många samarbeten med andra företag genom åren.

/ FÖLJ OSS

facebook.com/Sapa-sverige