RAVINEN – ET GJENNOMTENKT PROSJEKT DER KUNST MØTER ARKITEKTUR

I mer enn tre tiår har de tre verdenskjente skulptørene Ulla og Gustav Kraitz hatt en visjon om å bygge et sted for kunst og kreativitet i sitt mangeårige hjem i Sør-Sverige. Idag er det mer enn bare en visjon, på den nordlige delen av Bjärehalvöns ligger et av Skånes største kulturprosjekter – Ravinen.

Ravinen er ett 1500 kvadratmeter stort kultur- og kunstsentrum som er designet av arkitekten Pontus Möller. Kunstsenteret har store glasstak med utsikt over kysten og havet.

“Den første utfordringen var å ta den første skissen på et bygg på hundre millioner kroner og kutte den med omtrent halvparten for å gjøre prosjektet økonomisk forsvarlig. Idéen min ble et kvadratisk design – en to-etasjers bygning med fire komponenter: tre kunstgallerier, et auditorium, en restaurant-bistroavdeling og personalrom, sammen med inngang og resepsjon.” Pontus Möller, Möller Arkitekter.

Galleridelen av bygget er vendt mot nord, med en glassvegg som har utsikt over vakre Laholmsbukten. Det er en spektakulær utsikt og omgivelsene er perfekte for kunstutsillinger hvor du vil ha mye dagslys, men ikke direkte sollys.

SAPA-kunde: Alab Aluman AB
SAPA Produkter: Fasader, Dører og Vinduer
Arkitekt: Pontus Möller Architekter
Entreprenør: Peab

Press contact:

+ 46 73 681 01 52

OM SAPA

SAPA er et verdensledende selskap innen byggsystemer i aluminium som tilbyr avansert design og innovative løsninger, utviklet med en bærekraftig tilnærming. Vårt mål er at alle produkter skal være laget av resirkulert og resirkuleringsbart innhold. Med 40 års erfaring tilbyr SAPA løsninger for vinduer, dører, skyvedører, fasader og solskjerming gjennom et nettverk av kvalifiserte produsenter og installatører. Med høye arkitektoniske ambisjoner tilbyr SAPA også eksklusive utvalg av farger, håndtak og minimalistisk design.

SAPA finnes i Skandinavia, Benelux og Baltikum, men også globalt under varemerker som DOMAL og TECHNAL.

SAPA er et varemerke fra HYDRO-konsernet, et globalt integrert selskap som er til stede i et bredt spekter av markedssegmenter for resirkulering av aluminium og metall, energi og fornybar energi.

For mer informasjon besøk www.sapa.no