Mere bæredygtighed på menuen hos Scandic

Bæredygtighedsrejsen fortsætter for Danmarks største hotelkæde, der nu indgår samarbejder med både Planteslagterne og Insula Danmark. Det betyder at der fremover bl.a. vil være danskproducerede, økologiske grøntsagsbøffer i hotelkædens veggieburgere og friskfangede, danske rødspætter fra skånsomt fiskeri på tallerkenerne.

Den bæredygtige udvikling hos Scandic fortsætter med nye samarbejder, der skal få endnu mere bæredygtighed på menukortet. Det er nemlig en klar prioritering, at hotellernes restauranter skal bidrage til en bæredygtig udvikling og sætte nye branchestandarder:

”Vi arbejder hele tiden på at udvikle os, og vi har en klar ambition om gå forrest, når det kommer til bæredygtighed. Derfor satser vi også på små danske producenter med fødevarer af høj kvalitet. Vigtigst af alt gør vores nye samarbejder det nemt for vores gæster at tage bæredygtige valg - uden at de på nogen måde skal gå kompromis med smag eller kvalitet”, fortæller Scandics F&B direktør, Karsten Felvang Nielsen.

Planteslagternes økologiske grøntsagsprodukter, som fremover kan opleves i Scandics restauranter, er lavet med økologiske råvarer og masser af grøntsager. Deres rødbedebøf kan smages i Scandics veggieburger, mens Planteslagternes ”Dilddellen” og deres plantefars kan opleves af hotellernes mange konferencegæster. Med Insula Danmark som leverandør af naturskånsomt fangede fisk fra Thorupstrand bærer Scandics fiskeserveringer den nye certificering, ”Naturskånsom”, der sikrer at den fisk, som serveres i restauranterne, kommer fra kystnært, skånsomt og bæredygtigt fiskeri.

Scandics bæredygtige valg er ikke noget nyt påfund. Hotelkæden har siden 1993 arbejdet med bæredygtighed, er Danmarks eneste svanemærkede hotelkæde og har gennem mange år haft bæredygtighed på menuen i form af økologi, dyrevelfærd og lokale råvarer. På hotellerne serveres udelukkende pålæg og bacon fra Grambogaard på Fyn, der producerer kvalitetskød bygget på principper om dyrevelfærd. Alle hoteller serverer også kun danske kyllinger med minimum ét hjerte i Miljø- og Fødevareministeriets officielle dyrevelfærdsmærke. Scandic har desuden sine egne rugmarker, der sikrer økologisk mel i alle rugbrød og så samarbejder hotelkæden med madspildsappen, Too Good To Go, hvor der siden 2017 er blevet reddet mere end 70.000 måltider fra hotellernes morgenmadsbuffeter. Flere af de danske Scandic-hoteller har også allerede fået det økologiske spisemærke i bronze, og Karsten Felvang Nielsen forventer, at alle hoteller får bronzemærket inden sommeren 2022.

Om Planteslagterne

Planteslagterne er skabt med en vision om at gøre det spændende og let at spise grønt. Derfor udvikler og producerer Planteslagterne det samme som en slagter, bare 100 % plantebaseret. Alt er økologisk og indeholder hverken tilsætningsstoffer, konserveringsmidler eller soja. Virksomheden blev etableret i 2018 af trioen Henrik, Emil og Emil og vandt i 2021 prisen som ”Årets Grønne Iværksætter”.

Om Insula Danmark og Thorupstrand Kystfiskerlaug

Insula Danmark er en af Danmarks førende fiskeleverandører og har lavet et samarbejde Thorupstrand Kystfiskerlaug om udbredelse af Naturskånsomt fiskeri. Thorupstrand Kystfiskerlaug er et fiskerlaug fra Thorupstrand i Nordjylland, der som nogle af de eneste har den nye statslige mærkning ”NaturSkånsomt”. Mærkningen skal sikre kystnært, skånsomt og bæredygtigt fiskeri og betyder bl.a. at fiskerne med mærkningen benytter sig af skånsomme fangstmetoder, ligesom der ikke fiskes truede arter og kun fiskes fra både på under 17 meter.