Danskerne sætter i stigende grad kursen mod Sverige

Den lave svenske krone gør det billigere for danskere at holde ferie eller tage endagsture til Sverige. Det har medført, at danskerne igen i år har øget antallet af besøg i det svenske.

Sommeren 2019 har endnu engang vist, at Sverige er en populær destination for danskerne. Om bord på Stena Lines færger har der sammenlignet med sidste år været en vækst på 7 % i antallet af gæster, som vælger at bruge mere end en enkelt dag i Sverige. Samtidig er Stena Lines salg af hotelpakker i Göteborg steget med hele 32 % i forhold til 2018.

”Danskerne har igen i år vist, at de elsker at besøge Sverige. Valutaeffekten tiltrækker mange danske gæster, og de bruger gerne flere dage i det svenske. Det kan vi blandt andet se på stigningen i antallet af danske færgegæster, der rejser ud og hjem på forskellige dage,” siger Gitte Krog, salgs- og marketingchef for Stena Line i Danmark.

Den lave svenske krone gør alt fra mad til camping og underholdning billigere, og det har medført, at flere danskere vælger at tage på weekendture eller holde ferie i Sverige. Göteborg er én af de byer, der især har oplevet flere danske turister. Ifølge tal fra Göteborg & Co er antallet af danske overnatninger i Göteborg steget med 27 % siden 2015. Fra januar til august 2019 er antallet af overnattende danske gæster steget med 11 % sammenlignet med 2018. Tendensen ser ud til at fortsætte året ud.

”Vi kan se, at stimen af danske turister i Sverige ser ud til at fortsætte i efteråret, hvor det primært er aktiv ferie, spa/wellness og shopping, der lokker de danske gæster til,” siger Gitte Krog.

Billedtekst: Når danskerne rejser til Sverige, er det ofte med én af Stena Lines færger på ruten fra enten Frederikshavn eller Grenaa.

For mere information kontakt venligst Gitte Krog, salgs- og marketingchef for Stena Line i Danmark, på mail gitte.krog@stenaline.com eller telefon +45 28 883 280.

For pressebilleder, pressetekster og andre spørgsmål kontakt venligst Allan Sonne Sørensen hos Stena Lines PR- og kommunikationsbureau, EHRENBERG SØRENSEN Kommunikation, på mail as@ehrenbergsoerensen.com eller telefon +45 51 88 82 70.