Flere sommerturister rejser over Kattegat

Nu hvor grænserne mellem Danmark og Sverige igen er åbne, kigger flere og flere turister mod nabolandet. Den tendens sætter et tydeligt aftryk i Stena Lines bookinger, som er steget op mod 135 % i sommermånederne.

Sidste fase i genåbningen af turismen og indførslen af det europæiske coronapas gør det muligt at rejse mere frit på tværs af Kattegat mellem Danmark og Sverige. Derfor kigger flere turister nu mod nabolandet, når sommerferien er i sigte. Den tendens sætter tydelige spor i Stena Lines bookinger på ruten mellem Grenaa og Halmstad, som er steget 135 % i juli samt på ruten mellem Frederikshavn og Göteborg, som er steget 50 % i juli.

”Vi ser en direkte effekt i takt med lempelserne af rejserestriktionerne. Det er helt tydeligt, at færre restriktioner betyder flere passagerer. I juli har vi henholdsvis 50 % og 135 % flere passagerbookinger end sidste år, og tendensen accelererer for øjeblikket. Augusttallene er i øjeblikket på samme niveau som sidste år, men takterne går den rette vej. Selvom tallene selvfølgelig ikke kan sammenlignes med tiden før corona, er det en meget positiv udvikling,” siger Julia Kronberg, Travel Commercial Manager Denmark, Stena Line.

Med udsigt til endnu flere turister på tværs af Kattegat hen over sommeren spreder optimismen sig forud for højsæsonen blandt turismeorganisationerne i både Østjylland og Nordjylland.

”Det er meget positivt, at bookingtallet stiger, og vi glæder os på vegne af hele turismeerhvervet til at byde flere svenske turister velkomne i det østjyske sommerland. Vi oplever, at rejselysten fortsat er stor, og det er interessen for at rejse på tværs af Kattegat også. Vi er sikre på, at Stena Lines nye rute mellem Grenaa og Halmstad vil bidrage positivt til turismen både på Djursland og i hele Aarhusregionen,” siger Pia Lange, direktør for VisitAarhus.

”Stena Lines bookingtal viser, at der er en enorm interesse både blandt danskere og svenskere for at rejse på tværs af Kattegat. Det også vores oplevelse, at lysten til at rejse stadig er stor. Vi ser derfor meget positivt på sommeren, og vi glæder os på vegne af turismeerhvervet i Nordjylland til at tage imod endnu flere svenske turister igen,” siger Tonny Skovsted Thorup, adm. direktør, Destination NORD.

”Sverige er et højt prioriteret marked for os, så det er absolut positivt, at vi nu kommer til at se mange flere svenskere i det nordjyske i sommermånederne. Stena Line er en vigtig operatør, der binder regionerne på tværs af Kattegat sammen, så at bookingtallene kun ser ud til at stige, er til stor glæde og gavn for hele Nordjylland,” siger René Zeeberg, direktør, Turisthus Nord.

Stena Line sejler igen efter den sædvanlige sejlplan for højsæsonen. Ruten mellem Frederikshavn og Göteborg vil blive besejlet af hele tre færger, da Stena Vinga bliver genindsat i drift i løbet af sommeren. Det betyder næsten 80 ugentlige afgange og mere end 600 afgange indtil slutningen af august. Ruten mellem Grenaa og Halmstad besejles af færgen Stena Nautica, der har næsten 30 ugentlige afgange og mere end 200 afgange indtil slutningen af august.

Rederiet Stena Line har netop igangsat en større global kampagne, der byder turister velkomne igen efter mange måneders restriktioner på tværs af landegrænser. Kampagnen fokuserer på, at man via den friske havluft og friheden ombord på Stena Lines færger kan genopdage glæden ved at rejse og skabe uforglemmelige minder sammen.

Fortsat fokus på sikkerhed

Sikkerheden ombord er fortsat i højsædet, og på Stena Lines færger vil der stadig gælde en række særlige foranstaltninger, så rejsende trygt kan færdes ombord.

”Vi har set frem til mere fri bevægelighed mellem Danmark og Sverige og til at byde både danskere og svenskere velkomne ombord igen – selvfølgelig på en ansvarlig måde og med sikkerheden i top. Vi vil altid have et stort fokus på at skabe en tryg og sikker rejse for passagererne og vil fortsætte med særlige foranstaltninger ombord,” siger Julia Kronberg.

Yderligere information findes på: www.stenaline.dk/sail-safe.

Billedtekst: Stena Line ser frem til endelig at byde flere rejsende velkomne ombord på de danske færgeruter.

Læs mere om Stena Line og book rejse her: https://www.stenaline.dk/

For mere information, kontakt venligst: Stena Line Group Press Office på telefon: +46(0)31 85 85 32 eller mail: press@stenaline.com.

Om Stena Line: Stena Line er verdens største privatejede færgerederi og råder over 37 fartøjer på 17 færgeruter i Nordeuropa. Stena Line er dermed en vigtig del af det europæiske logistiknetværk og spiller en væsentlig rolle for turismen i Europa. I Danmark sejler Stena Line på ruterne Frederikshavn-Göteborg og Grenaa-Halmstad. Stena Line er en del af Stena AB, der har omkring 15.700 medarbejdere og en årlig omsætning på 37 milliarder svenske kroner.

Hurtige fakta

Stena Lines bookinger på ruten mellem Grenaa og Halmstad er steget 135 % i juli. På ruten mellem Frederikshavn og Göteborg er bookingerne steget 50 % i samme måned.
Tweet dette

Julia Kronberg, Travel Commercial Manager Denmark, Stena Line