Nu begynder byggeriet af verdens mest energieffektive RoPax-færger

Fredag den 18. august var der såkaldt ”steel cutting ceremony” på AVIC Weihai Shipyard i Kina. Begivenheden markerede starten på byggeriet af den første af i alt fire nye RoPax-færger til transport af biler og passager. Ordren er lagt af rederiet Stena Line.

Stena Line har som ambition at være førende inden for bæredygtighed i rederibranchen og udbygger sin tonnage med fire nye RoPax-færger, der
sætter nye standarder for branchen.

Færgerne vil være 50 procent større end standarden for RoPax-færger, og nok så væsentligt vil de være de mest energieffektive af sin type.

”De nye færger vil være blandt de mest energieffektive i verden med cirka 25 procent lavere CO2-emissioner pr. lastenhed sammenlignet med tilsvarende RoPax-færger. Stena Lines mål er at være førende inden for udviklingen af bæredygtighed i rederibranchen og at sætte en ny industristandard med hensyn til drift, emissioner og konkurrencedygtighed. Færgerne vil gøre brug af traditionelt brændstof, men kan ombygges til brug af gas.  Ligeledes er færgerne forberedt til brug af scrubbere og katalysatorer, hvilket vil give os endnu større fleksibilitet i fremtiden, fortæller Niclas Mårtensson, CEO i Stena Line.

“Gennem standardisering og indbygget fleksibilitet planlægger vi at sikre et meget pålideligt færgekoncept, der vil skabe endnu bedre betjening af vores kunder. Vi forventer fortsat vækst inden for færgetransport, og dette er et vigtigt skridt i forberedelsen af vores forretning til denne vækst,” tilføjer Niclas Mårtensson.

Færgerne, der har en kapacitet på 1.000 passagerer og 120 personbiler, vil blive leveret i 2019 og 2020, og kontrakten indeholder en option på yderligere fire RoPax færger af samme type. Stena Line forventer at indsætte de nye færger i det Irske Hav mellem Irland og England.

Tekniske specifikationer på Stena Lines nye RoPax-færger
Længde: 214,5 m
Dybde: 6,4 m
Bredde: 27,8 m
Kapacitet bildæk: 3.100 banemeter + 120 personbiler
Kapacitet passagerer: 1.000
Kahytter: 175
Motorer: 2 x V12 4-stroke diesel (2 x 12,600 kW)
Hastighed: 22 knob
Skibsværft: AVIC Weihai Shipyard, Kina

For yderligere information kontakt Stena Lines pressechef Jesper Waltersson på telefon +46 704 85 85 32 eller mail jesper.waltersson@stenaline.com.