Ny Stena Line-færge på besøg på ruten mellem Grenaa og Halmstad

I den kommende tid sejler en ny færge på ruten mellem Grenaa og Halmstad. Mens den sædvanlige færge Stena Nautica er på planlagt værftsophold, bliver den 130-meter lange færge Stena Vinga i stedet sat ind på ruten.

Stena Nautica har siden åbningen af færgeruten mellem Grenaa og Halmstad i februar sidste år gennemført over 1.100 sejladser tværs over Kattegat. Nu er færgen på en velfortjent pause ved skibsværftet i Landskrona for at blive inspiceret, vedligeholdt og malet. Efter planen vil færgen være tilbage i drift den 11. marts.

Mens Stena Nautica er på skibsværft, bliver den tidligere bornholmerfærge Stena Vinga indsat på ruten, hvilket udvider fragtkapaciteten per afgang til 1,5 kilometer. Det er første gang, Stena Vinga besejler ruten, når den på søndag den 28. februar kl. 14.10 stævner ud fra havnen i Grenaa med kurs mod Halmstad. Normalt kan færgen ses på ruten mellem Frederikshavn og Göteborg.

”Fleksibiliteten i flåden er utrolig vigtig for Stena Line. Ikke mindst i disse tider, hvor det har været altafgørende for os at kunne fortsætte med at sejle under hele pandemien for at sikre de vigtige varestrømme både mellem vores to lande og i hele Europa. Muligheden for at flytte rundt på vores flåde gør det muligt at yde den bedst mulige færgebetjening af vores kunder og sikre at vi kan opretholde en kontinuerlig drift på vores ruter – også når vores færger skal på skibsværft,” siger Elisabeth Lönne, ansvarlig for Stena Lines danske ruter.

Stena Vinga blev bygget i 2005 og er dermed den nyeste tilføjelse til Stena Lines dansk/svenske flåde. Stena Vinga var tidligere kendt under navnet M/F Hammerodde, da færgen sejlede på ruten mellem Køge og Rønne. Da Stena Line overtog færgen i 2018, tog færgen navneforandring til Stena Vinga. Færgen er 130 meter lang og har en bilkapacitet på 200 og kan rumme 400 passagerer. I øjeblikket sejler Stena Lines færger med begrænset kapacitet på grund af corona-restriktionerne, ligesom der er ekstra sikkerhedsforanstaltninger ombord.

Øget sikkerhed ombord på Stena Lines færger

Stena Line har siden september fulgt myndighedernes krav om brug af mundbind terminaler, havne og ombord på færgerne. Derudover har rederiet siden pandemien start indført en række omfattende sikkerhedsforanstaltninger, der skal bekæmpe spredningen af coronavirus og sikre en sikker og tryg rejse ombord på rederiets færger. Sikkerhedsforanstaltningerne er blandt andet social afstand, luftcirkulation med frisk havluft, hyppig og grunding rengøring samt nye tågemaskiner, der bruges til at desinficere fællesarealer og kahytter på færgerne.

Læs mere om Stena Lines sikkerhedsforanstaltninger her: https://www.stenaline.dk/sail-safe.

For mere information, kontakt venligst: Stena Line Group Press Office på telefon: +46(0)31 85 85 32 eller mail: press@stenaline.com.

Om Stena Line: Stena Line er verdens største privatejede færgerederi og råder over 37 fartøjer på 17 færgeruter i Nordeuropa. Stena Line er dermed en vigtig del af det europæiske logistiknetværk og spiller en væsentlig rolle for turismen i Europa. I Danmark sejler Stena Line på ruterne Frederikshavn-Göteborg og Grenaa-Halmstad. Stena Line er en del af Stena AB, der har omkring 16.000 medarbejdere og en årlig omsætning på 37 milliarder svenske kroner.

Hurtige fakta

Tweet dette

”Fleksibiliteten i flåden er utrolig vigtig for Stena Line. Ikke mindst i disse tider, hvor det har været altafgørende for os at kunne fortsætte med at sejle under hele pandemien for at sikre de vigtige varestrømme både mellem vores to lande og i hele Europa. Muligheden for at flytte rundt på vores flåde gør det muligt at yde den bedst mulige færgebetjening af vores kunder og sikre at vi kan opretholde en kontinuerlig drift på vores ruter – også når vores færger skal på skibsværft”
Elisabeth Lönne, ansvarlig for Stena Lines danske ruter