Sejl julen ind med Stena Line

Hvert år rejser juleglade danskere med Stena Line til Halmstad for at opleve den svenske pendant til dansk julehygge. Julen i den svenske kystby Halmstad byder på alt fra julemarkeder med julegodter, juletræer og luciaoptog til det klassiske svenske ’julbord’. Sejler man med Stena Line, starter julestemningen allerede ombord på færgen, som har gjort klar til at sejle julen ind sammen med passagererne.

I vores svenske naboland er der både mange nye juleoplevelser og gamle juletraditioner, som man kan opleve i december. Tager man Stena Lines færge fra Grenå i Danmark til Halmstad i Sverige, begynder julestemningen allerede, når man stiger ombord på færgen.

• Ombord på Stena Line har vi et stort udbud af oplevelser for alle vores gæster – store som små og året rundt. Vi har blandt andet en butik ombord med fine priser og tilbud, som er perfekt til årets første juleindkøb. På turen kan de små hygge sig i færgens biograf, der viser hyggelige julefilm. Og bare nogle få timer senere er man fremme ved destinationen, hvor endnu flere vinteroplevelser og julemarkeder venter, siger Julia Kronberg, regional travel manager hos Stena Line.

Pak bilen, saml familien, kør ombord på Stena Nautica i Grenå og oplev de mange aktiviteter og oplevelser på færgen. I butikken ombord er der mulighed for at få klaret en del af årets juleindkøb til fine priser, og i færgens restaurant kan man nyde en god morgenmad eller frokost med udsigt over det bølgende hav.

Færgeoverfarten fra Grenå til Halmstad tager 4 timer og 35 minutter, og fremme i den vestsvenske kystby Halmstad er der mange oplevelser og anledninger for at få både store og små i julestemning. Byen har hyggelige små gader og torve, som i juletiden sætter rammerne for julehygge og julemarkeder.

Juletiden i Halmstad byder blandt andet på:

• Fra 24. november til 4. december kan man besøge Wapnö Julmässa – et hyggeligt julemarked på den rustikke gård Wapnö Slott. Her kan man få en forsmag på julen med juletræer, julegodter og julesang. I weekenderne er der desuden mulighed for at børn og voksne kan prøve at ride på gårdens ponyer. Læs mere her: https://www.wapnoslott.se/julm%C3%A4ssa/
  • Den 11. december kan man besøge det gammeldags julemarked på Lilla Torg i Halmstad, hvor der er skruet helt op for julehyggen. På julemarkedet kan man smage lækre juledelikatesser fra Halland, købe råvarer til julebordet fra gårdene i Halland og se med, når det smukke luciaoptog går over torvet. Læs mere her: https://halmstadcity.se/evenemang/gammaldags-julmarknad-2/
  • Vil man opleve et traditionelt svensk julebord med alt, hvad der hører sig til, så er et besøg på Hotell Mårtenson et oplagt valg. Hotellet ligger i Halmstads centrum, og i weekenderne i adventstiden dækker hotellet op til det klassiske svenske ’julbord’ og serverer hjemmelavet gløgg. Læs mere her: https://hotellmartenson.se/erbjudanden/julbordspaket

Er man i bil, kan man også besøge Sveriges næststørste by Gøteborg, der ligger bare 1,5 times kørsel fra Halmstad. Her kan man tage på kanalrundfart i byens historiske kanaler eller opleve julen på Liseberg, Nordens største forlystelsespark. Gøteborg har desuden en færgeforbindelse til Frederikshavn, så man ikke behøver at tage tilbage til Halmstad for at komme hjem til Danmark.

For mere information, kontakt venligst: Julia Kronberg, regional travel manager hos Stena Line, på telefon: +46 (0)704 85 81 22 eller mail: julia.kronberg@stenaline.com.

Om Stena Line: Stena Line er et af Europas førende færgerederier med 38 fartøjer og 18 færgeruter i Nordeuropa. Stena Line er en vigtig del af det europæiske logistiknetværk og udvikler nye intermodale fragtløsninger ved at kombinere transport mellem jernbane, vej og til søs. Stena Line spiller også en væsentlig rolle for turismen i Europa med sin omfattende passagerdrift. Virksomheden er familieejet, blev grundlagt i 1962 og har hovedkontor i Göteborg. Stena Line er en del af Stena AB-koncernen, som har 15.700 ansatte og en årlig omsætning på cirka 37 milliarder svenske kroner. Læs mere her: www.stenaline.com.