Stena Line-færge i Danmark får installeret kunstig intelligens på rejse mod mere bæredygtighed

Kunstig intelligens kan forudsige den mest brændstofeffektive måde at betjene færger på. Nu har Stena Danica, der sejler ruten Frederikshavn-Göteborg, som første færge i Danmark fået installeret teknologien. En teknologi, som Stena Line vil udrulle på flere færger som led i rederiets rejse mod mere bæredygtighed.

I 2018 lancerede Stena Line et pilotprojekt på Stena Scandinavica-færgen på ruten Göteborg-Kiel for at undersøge, om kunstig intelligens (AI) kan hjælpe rederiets kaptajner med at sejle mere brændstofeffektivt. Resultaterne viser et reduceret brændstofforbrug på mellem 2-3 % pr. tur. Nu skal AI-assistenten, der har fået navnet Stena Fuel Pilot, installeres på flere færger. Stena Danica, der besejler ruten Frederikshavn-Göteborg, har som første færge i Danmark fået installeret teknologien og kan dermed se frem til en mere bæredygtig rejse.

Brugen af kunstig intelligens er blot ét af flere tiltag, der skal bidrage til reducering af energi- og brændstofforbrug samt miljøpåvirkning. Stena Line offentliggjorde i foråret sin tredje bæredygtighedsanalyse "En bæredygtig rejse", der beskriver initiativerne, forbedringerne og udfordringerne i virksomhedens aktiviteter fra et bæredygtighedsperspektiv samt resultaterne af deres ambitiøse bæredygtighedsmål.

Rederiet har fem fokusområder, som er udviklet i overensstemmelse med FN’s bæredygtige udviklingsmål og tilpasset rederiets forretning; Ligestilling & inklusion, Sundhed & velvære, Ren energi, Ansvarligt forbrug og Livet under vandet.

”Vi har ambitioner om at forbedre vores aktiviteter hvert år for at blive førende inden for bæredygtig skibsfart. Udover installeringen af kunstig intelligens har vi blandt andet erstattet almindelige plastikposer med poser lavet af biomaterialer, ligesom engangskaffekopper om bord er blevet erstattet med et biologisk nedbrydeligt alternativ. Derudover blev det første batterihybridprojekt lanceret ombord på Stena Jutlandica på ruten Frederikshavn-Göteborg,” siger Tony Michaelsen, rutedirektør for Stena Line i Danmark.

Samtidig er reduktion af brændstofforbrug et prioriteret område i Stena Lines bæredygtighedsstrategi, og målet er at reducere CO2-forbrug og emissioner med 2,5 % om året. Brændstof er samtidig en vigtig omkostningspost og tegner sig for næsten 20 % af virksomhedens samlede omkostninger.

”Stena Line som virksomhed skal assisteres fuldt ud af AI i senest 2021, og Stena Fuel Pilot er et meget vigtigt skridt på denne rejse. Projektet understøtter vores vision "Connecting Europe for a Sustainable Future" og ved at hjælpe vores kaptajner med at spare på brændstof reducerer vi både vores omkostninger og vores klimapåvirkning.”, siger Jari Virtanen, der er ansvarlig for Stena Lines digitale transformation.

AI-assistenten, Stena Fuel Pilot, skal installeres på flere færger, der opererer i Danmark, Sverige, Norge og Tyskland i løbet af året. M/S Skåne, der besejler Trelleborg-Rostock-ruten, fik installeret AI-assistenten i oktober, og nu har Stena Danica fået installeret teknologien som første færge i Danmark. Ambitionen er at installere Stena Fuel Pilot på alle 37 færger i løbet af næste år.

Sådan virker Stena Fuel Pilot

Stena Fuel Pilot simulerer mange forskellige scenarier, før den foreslår den mest optimale rute- og ydelsesopsætning under turen. Et stort antal variabler betragtes såsom strøm, vejrforhold, lavvande og hastighed gennem vand i forskellige kombinationer. Uden AI-teknologien ville dette ikke være muligt.

Læs mere om Stena Lines bæredygtige rejse: https://www.stenaline.com/en-GB-corp/our-sustainable-journey

Billedtekst: Stena Scandinavica-færgen på ruten Göteborg-Kiel var første færge, der fik installeret kunstig intelligens. Nu er teknologien også installeret på Stena Danica, der besejler ruten Frederikshavn-Göteborg.

Stena Line
Press Office