Stena Line indleder officielt drift på fragtruten Dublin-Liverpool

Den førende svenske færgeoperatør, Stena Line, har i dag officielt påbegyndt driften på rederiets nye fragtservice på ruten Dublin-Liverpool (Birkenhead). Med tilføjelsen af den nye fragtrute forventer rederiet af booste fragtkapaciteten yderligere oven på et rekordår for rederiets ydelser på Det Irske Hav i 2023.

Den første afgang på den nye fragtrute forlod Terminal 5 i Dublin Havn i morges klokken 06:30. Ruten vil operere med daglige afgange om morgenen fra Dublin og have returafgange om aftenen fra 12 Quays Terminalen i Birkenhead.

Den nye rute er Stena Lines syvende rute i Det Irske Hav. Udover den nye fragtrute mellem Dublin og Liverpool driver rederiet ruterne Belfast-Cairnryan, Belfast-Heysham, Belfast-Liverpool, Dublin-Holyhead, Rosslare-Fishguard og Rosslare-Cherbourg.

Færgen Stena Horizon vil midlertidigt operere på den nye rute, mens rederiet kigger på mulighederne for permanent at indsætte et fragtfartøj på ruten mellem Dublin og Liverpool. Den nye færgeservice vil give fragtkunder på begge sider af Det Irske Hav endnu flere muligheder for at sikre en effektiv og pålidelig forbindelse mellem Irland og Storbritannien.

“Vi er spændte på at lancere vores nye og længeventede fragtrute mellem Dublin og Liverpool, der skal sikre en central handelsrute over Det Irske Hav. Med nu to ruter fra både Dublin Havn og 12 Quays i Birkenhead udvider vi vores operative knudepunkter i begge havne for skabe øget effektivitet for vores kunder. På nuværende tidspunkt har vi indsat Stena Horizon midlertidigt på ruten, men vi håber på snart at kunne finde en permanent løsning, som vil hjælpe med at maksimere fragtkapaciteten og øge handelsvolumen,” siger Niclas Mårtensson, CEO hos Stena Line.

”Vi er meget tilfredse med at kunne byde velkommen til Stena Lines nye Dublin-Liverpool-rute, som vil give fragtkunder mulighed for at vælge mellem forskellige ruter over Det Irske Hav. Det er essentielt for den irske økonomi, at vi har stærke og pålidelige forbindelser til Storbritannien, og denne rute dedikeret til fragtservices bidrager til at sikre en central handelsrute,” siger Barry O’Connell, CEO hos Dublin Port Company.

I 2023 underskrev Stena Line en aftale med Peel Ports om at drive færgedrift fra 12 Quays Terminalen indtil år 2100. Med aftalen demonstrerer Stena Line sin langsigtede dedikation til regionen.

”Vi er glade for at støtte den nye fragtrute som en del af vores langvarige samarbejdsprogram med Stena Line, som er med til at forbedre handelsmuligheder, effektivitet og kapacitet for vores kunder,” siger Phil Hall, Port Director Liverpool, Peel Ports Group.

Stena Line er et af Europas førende færgerederier, og hvert år transporterer rederiets 39 fartøjer 6,5 millioner passagerer på de 18 ruter i Nordeuropa, der sammenlagt har 26.000 færgeoverfarter hvert år.

For mere information, kontakt venligst:

Nicola Abernethy

PR & Communications Manager Irish Sea

nicola.abernethy@stenaline.com

Om Stena Line: Stena Line er verdens største privatejede færgerederi og råder over 39 fartøjer på 17 færgeruter i Nordeuropa med 27,000 afgange om året. Stena Line er dermed en vigtig del af det europæiske logistiknetværk og udvikler nye intermodale fragtløsninger ved at kombinere transport med jernbane, vej og skib. Stena Line spiller også en væsentlig rolle for turismen i Europa med sin omfattende passagertransport. Selskabet er familieejet, blev grundlagt i 1962 og har hovedkontor i Göteborg. I Danmark sejler Stena Line på ruterne Frederikshavn-Göteborg og Grenaa-Halmstad. Stena Line har 5,900 ansatte og en årlig omsætning på 17 milliarder svenske kroner. Læs mere her: www.stenaline.com.