Stena Line indtager Finland med ny rute og styrker position i Østersøen

Stena Line vil indtage det finske marked med en ny daglig rute fra Hanko i Finland til Nynäshamn i Sverige. Det har rederiet annonceret i dag, hvor de understreger, at den nye rute er næste skridt i Stena Lines ambition om at styrke positionen i Østersøen. Ruten indvies med en færge til februar og vil fra maj næste år blive betjent af to skibe med daglige afgange fra hver havn.

“Med vores nye daglige rute mellem Hanko og Nynäshamn udvider og styrker vi kraftigt vores position i Østersøen. I takt med, at vores kunder vokser, investerer vi i ny service for at imødekomme vores fragtkunders stigende efterspørgsel efter smidig transport i Østersøen og andre steder. Ved at udvide vores netværk til Finland forbedrer og udvider vi yderligere det mest omfattende, effektive og integrerede færgenetværk i Nordeuropa”, siger Niclas Mårtensson, CEO hos Stena Line.

Den nye rute mellem Hanko og Nynäshamn indvies d. 1. februar 2022 og vil blive betjent af skibet Urd to gange dagligt. Det andet skib, Stena Gothica, tilslutter sig ruten d. 1. maj 2022. Hanko-Nynäshamn vil derefter blive betjent med daglige afgange fra begge havne, hvilket giver mulighed for problemfri lastning og losning under heldags havneophold.

Dedikerede RoPax-fragtfærger og skibene Urd og Stena Gothica har en kapacitet på 1.600 lanemeter og 186 passagerer. De lægger sig til Stena Lines seneste investeringer i det ekspansive Østersøområde, herunder indsættelsen af to lange nybyggede E-flexere på ruten Nynäshamn-Ventspils og den store kapacitetsforbedring på Karlskrona-Gdynia med nyligt forlængede Stena Scandica og Stena Baltica.

”Det er en sand fornøjelse at byde Stena Line velkomne i Hanko. Som en førende havn for effektive transportruter og på en central placering i det sydlige Finland deler vi Stena Lines mål om at opbygge bæredygtige transportkæder i Østersøen. Hanko er et centralt knudepunkt for handel og industriprodukter, bilindustri og eksport af skovindustriprodukter. Den nye rute udvider vores forbindelser til vigtige målmarkeder i Sverige”, siger Anders Ahlvik, adm. direktør i Hanko Havn.

”Vi hilser den nye rute mellem Hanko i Finland og Nynäshmn i Sverige hjerteligt velkommen. Vi er meget glade for vores langvarige flerårige samarbejde med Stena Line, og at de har valgt at udvide i stor stil og investere i vores nye havn i Stockholm Norvik”, siger Frederik Lindstål, bestyrelsesformand hos Ports of Stockholm.

Hurtige facts om Hanko-Nynäshamn-ruten:

• Begynder med afgange to gange dagligt fra 1. februar 2022
  • Fuld drift af to skibe med daglige afgange fra 1. maj 2022
  • Betjenes af skibene Urd og Stena Gothica, der hver har en kapacitet på 1.600 lanemeter og 186 passagerer
  • Daglig overfart på 13 timer

For mere information:

Stena Line Group Press office

+46 (0) 31 85 85 32, press@stenaline.com

For mere information, kontakt venligst: Stena Line Group Press Office på telefon: +46(0)31 85 85 32 eller mail: press@stenaline.com.

Om Stena Line: Stena Line er verdens største privatejede færgerederi og råder over 37 fartøjer på 17 færgeruter i Nordeuropa. Stena Line er dermed en vigtig del af det europæiske logistiknetværk og spiller en væsentlig rolle for turismen i Europa. I Danmark sejler Stena Line på ruterne Frederikshavn-Göteborg og Grenaa-Halmstad. Stena Line er en del af Stena AB, der har omkring 15.700 medarbejdere og en årlig omsætning på 37 milliarder svenske kroner.