Stena Line øger fokus på ligestilling og inklusion

På kvindernes internationale kampdag den 8. marts lancerer Stena Line et nyt fokusområde for bæredygtighed – ligestilling og inklusion. Det er et led i rederiets øgede engagement i at skabe et bæredygtigt arbejdsmiljø og et vigtigt skridt på vej mod at blive førende i bæredygtig skibsfart.

Stena Line har forpligtet sig til at opretholde og udvikle et bæredygtigt arbejdsmiljø, der er fri for chikane, og hvor alle får de samme muligheder uanset alder, religion, køn, kønsidentitet, seksuel orientering, etnicitet eller handicap.

"Hos Stena Line byder vi alle velkommen, uanset om du ønsker at arbejde her, rejse med os eller være en af vores forretningspartnere. Jeg er stolt over at kunne meddele, at vi nu øger vores fokus på denne vigtige sag ved at tilføje endnu et fokusområde til vores bæredygtighedsstrategi”, siger Ian Hampton, Chief People & Communications Officer hos Stena Line.

Stena Lines bæredygtighedsstrategi er baseret på fokusområder, som er knyttet til FNs verdensmål for bæredygtig udvikling, og som er direkte relateret til selskabets drift. Ligestilling og inklusion bliver det femte fokusområde, som supplerer de eksisterende fire områder - Ren energi, Sundhed og velvære, Livet under vandet og Ansvarligt forbrug. For hvert område er der defineret ambitiøse mål, og udviklingen overvåges nøje, da Stena Line har ambitioner om at blive markedsleder inden for bæredygtig skibsfart.

"Med hensyn til ligestilling og inklusion har vi sat et langsigtet mål, der lyder på minimum 30 procent kvindelige ledere inden 2022, og med hensyn til chikane har vi opstillet en nul-vision. Arbejdet er allerede begyndt med to nye virksomhedspolitikker omhandlende bekæmpelse af chikane og forbedring af ligestilling, der blev lanceret sidste år", siger Margareta Jensen Dickson, Head of People hos Stena Line.

I 2018 underskrev Stena Line også Maritime UKs "Women in Maritime pledge" (søfarende kvinders løfte), hvori man forpligter sig til at "skabe en beskæftigelseskultur, der aktivt støtter og hylder kønsdiversitet på alle niveauer i hele vores organisation og i hele vores industri".

De vigtigste initiativer i 2019

I løbet af 2019 vil Stena Line fokusere på deres initiativer for bekæmpelse af chikane, forbedre ansættelsessystemer og -procedurer, fremme den maritime erhvervskarriere for både mænd og kvinder - samt engagere sig i "Women in Maritime Charter" (søfarende kvinders pagt).

"Vi skal nå en række ambitiøse, men opnåelige mål. Vi skal for eksempel identificere barrierer i forbindelse med rekruttering og avancement for kvinder, forbedre rekrutteringsmetoderne for "afkodede" jobansøgninger samt benchmarke og kortlægge politikker til understøtning af en familievenlig arbejdsplads, hvor der er balance mellem arbejde og privatliv for alle”, siger Margareta Jensen Dickson, Head of People hos Stena Line.

Omsorg over for kunderne

Mangfoldighed i arbejdsstyrken bidrager ikke kun til et bedre arbejdsmiljø, det hjælper også Stena Line til bedre at forstå og drage omsorg for deres kunder.

"Ligesom os er vores kunder forskellige, og jo mere viden vi får, jo bedre bliver vi til at opfylde deres behov og til at skabe en fantastisk rejseoplevelse, som viser, at vi drager omsorg for dem", siger Ian Hampton, Chief People & Communications Officer hos Stena Line.

Billedtekst: 2. Officer Linnea Berg, står bag roret på færgen Stena Scandinavica, der sejler mellem Göteborg og Kiel.

For mere information kontakt venligst Jesper Waltersson, Press & Media Relations Manager hos Stena Line  +46 704 85 85 32, jesper.waltersson@stenaline.com

For pressebilleder, pressetekster og andre spørgsmål kontakt venligst Tina Baungaard-Jensen hos Stena Lines PR- og kommunikationsbureau, EHRENBERG SØRENSEN Kommunikation, på telefon +45 41 28 10 01 eller mail tbj@ehrenbergsoerensen.com.