Stena Line Propeller Prize 2020 er nu åben for nomineringer

Nu er der åbent for tilmeldingen til Stena Line Propeller Prize 2020. Med prisen medfølger 100.000 SEK til de to vindende vækstvirksomheder inden for områderne informations- og kommunikationsteknologi (IKT) og maritim teknologi. Prisen overrækkes den 7. maj i Karlskrona i Sverige til Innovation Day 20.

Stena Line Propeller Prize er en iværksætterpris, som Stena Line hvert år siden 2015 har tildelt unge virksomheder fra lande omkring Østersøen inden for områderne informations- og kommunikationsteknologi (IKT) og maritim teknologi. De to vindere bliver offentliggjort den 7. maj 2020 til det årlige event Innovation Day på Blekinge Institute of Technology i Karlskrona i Sverige, som er arrangeret af Blue Science Park.

”Stena Line tror på den baltiske region. I år fejrer vi vores 25-års jubilæum for ruten Karlskrona-Gdynia, men vi besejler også adskillige ruter fra Danmark, Letland og Tyskland. For at styrke regionen yderligere har vi brug for flere innovative virksomheder og partnerskaber på tværs af grænserne, og derfor håber vi på flere nomineringer fra alle lande i Østersøområdet,” siger Stena Lines Head of Sustainability, Brand & Communications, Erik Lewenhaupt.

Første internationale vinder i 2019

I 2019 fik en vinder uden for Sverige for første gang tildelt prisen, da Gdynia-baserede Searis Technologies vandt kategorien maritim teknologi. AllBinary fra Karlskrona modtog IKT-prisen.

”Initiativet til en Innovation Day med et mere internationalt udsyn startede sidste år. Til Innovation Day i 2020 øger vi vores fokus på Østersøområdet. Derfor er vores håb også, at virksomheder fra hele Østersøen bliver nomineret til Stena Line Propeller Prize,” siger Magnus Forsbrand, administrerende direktør for Blue Science Park.

Tilmeld inden den 7. april 2020

Besøg www.bluesciencepark.se for at tilmelde en kandidat til prisen. Der er åbent for nomineringer mellem 7. februar og 7. april 2020.

Om Stena Line Propeller Prize

Stena Line Propeller Prize er en iværksætterpris, der hvert år tildeles unge virksomheder inden for områderne informations- og kommunikationsteknologi (IKT) og maritim teknologi. De to vindervirksomheder får overrakt 100.000 SEK hver. Prisen er opkaldt efter det latinske ord ‘propellare’, der meget sigende betyder drivkraft. Stena Line Propeller Prize tildeles virksomheder, der bruger teknologi til at blive mere bæredygtige, hvilket stemmer overens med Stena Lines vision ”Connecting Europe for a Sustainable Future”.

Blandt de tilmeldte virksomheder udnævner en jury i første omgang tre virksomheder i hver kategori, der går videre i kapløbet om kåringen. Vinderne af de to kategorier bliver offentliggjort ved en prisoverrækkelse til Innovation Day 20, som er et internationalt event arrangeret af Blue Science Park hvert år siden 2016 i Karlskrona, Sverige. Innovation Day er et mødested for virksomheder, forskere, startups og den offentlige sektor med præsentationer, udstillinger og matchmaking. I år finder Innovation Day 20 sted den 7. maj.

Billedtekst: I 2019 vandt Gdynia-baserede Searis Technologies i kategorien maritim teknologi som første virksomhed uden for Sverige. Fotokreditering: Marika Ottosson, Blue Science Park.

Fra venstre på billedet: Anna Borkowska, Pomeranian Science and Technology Park, Gdynia i Poland – Vinderne fra Searis Technologies: Jakub Zdroik, Aleksandra Zgrundo og Konrad Klepacki – Monica Strandhag fra Stena Line – Vinderne fra AllBinary: Christian Malmström og Tomas Sareklint – Magnus Forsbrand fra Blue Science Park.

For mere information:

Erik Lewenhaupt, Head of Sustainability, Brand & Communications, Stena Line, +46 704 85 51 88, erik.lewenhaupt@stenaline.com

Charlott Clementz, Business Developer, Blue Science Park, +46 708 28 62 20, charlott.clementz@bluesciencepark.se