Stena Lines anvendelse af AI skubber grænserne for bæredygtig søfart

Stena Line, en af Europas førende færgerederier, kan nu rapportere om en markant reduktion i brændstofforbruget takket være deres strategiske anvendelse af AI. Gennem deres avancerede Voyage Optimization System, kan optimering af rejseruter og skibsfunktioner nu gøres langt nemmere og hurtigere, samtidig med at have resulteret i en reducering af brændstofforbruget på mellem 1-5 procent.

AI bliver ikke kun brugt på lands, men også til vands. I hvert fald hos færgerederiet, Stena Line, hvor udviklingen og implementeringen af et nyt AI system kaldet Voyage Optimization System blandt andet er blevet testet på overfarter mellem Frederikshavn og Gøteborg. Brugen af AI hjælper med at optimere skibsdriften ved nøjagtigt at analysere en række faktorer, der påvirker skibets rejse, såsom vind, bølger og dybde under rejsen, hvilket sikrer en nøjagtig og energieffektiv udgangseffekt. Disse data indsamles i realtid og behandles af AI-drevne algoritmer, hvilket reducerer brændstofforbruget og sikrer den operationelle strategi.

"Det er tydeligt, at brugen af AI både optimerer vores operationer og understøtter vores vision om en bæredygtig fremtid. Det er positivt at se, hvordan teknologien ikke kun har muliggjort betydelige fremskridt i vores bestræbelser på at reducere CO2-udslippet og forbedre den generelle miljøeffektivitet, men også giver vores besætning mere tid til at håndtere andre arbejdsopgaver undervejs,” siger Michael Ljunge, Digital Engineering Manager hos Stena Line.

En maritim assistent

Udviklerne af AI-systemet arbejder tæt sammen med skibets besætning, både nautikere og kaptajner, for løbende at modtage feedback og foretage justeringer i systemet, og det samarbejde har vist sig afgørende for at forbedre AI-løsningerne og sikre, at de er praktisk anvendelige i den daglige drift.

”En af de største udfordringer i implementeringen af AI har været at sikre, at alle om bord forstår, hvordan systemet fungerer. Oprindeligt havde vi givet systemet navnet 'AI Captain', men det skrottede vi dog hurtigt igen for at undgå misforståelser om, at AI skulle erstatte menneskelig beslutningstagning. I stedet bliver teknologien nu præsenteret som en intelligent assistent, der understøtter kaptajnens og besætningens beslutninger, og det har hjulpet med at integrere AI-systemet mere naturligt som et værktøj, der supplerer den menneskelige ekspertise og erfaring,” forklarer Michael Ljunge.

Stigningen i brug af AI og den påfølgende effektivitetsforbedring er dog kun begyndelsen. Med de nuværende teknologiske fremskridt forventes det, at Stena Line vil fortsætte med at sætte standarder for miljøvenlig og innovativ maritim transport. Udviklingen kommer nemlig også som en del af Stena Lines bredere strategi for at integrere bæredygtige løsninger i alle led af deres operationer, inklusive introduktion af AI-assistenter i deres rejsebureau, Sembo, som planlægger og booker rejser.

For mere information, kontakt venligst: Ulf Staaff, Travel Commercial Manager hos Stena Line, på telefon: +46 (0) 765 11 83 52 eller mail: ulf.staaff@stenaline.com

Om Stena Line: Stena Line er et af Europas førende færgeselskaber med 33.300 sejlads om året og omkring 40 skibe og 20 ruter i Nordeuropa og Middelhavet. Stena Line er en vigtig del af det europæiske logistiknetværk og udvikler nye intermodale fragtløsninger ved at kombinere transport på jernbane, vej og hav. Stena Line spiller også en vigtig rolle for turismen i Europa med sin omfattende passagerdrift. Virksomheden er familieejet, grundlagt i 1962 og har hovedkontor i Göteborg. Stena Line har 6.300 ansatte og omsætter for 19 milliarder svenske kroner årligt. Mere information findes på www.stenaline.com.

Det er tydeligt, at brugen af AI både optimerer vores operationer og understøtter vores vision om en bæredygtig fremtid. Det er positivt at se, hvordan teknologien ikke kun har muliggjort betydelige fremskridt i vores bestræbelser på at reducere CO2-udslippet og forbedre den generelle miljøeffektivitet, men også giver vores besætning mere tid til at håndtere andre arbejdsopgaver undervejs.
Michael Ljunge, Digital Engineering Manager hos Stena Line