Årsafslutningsrapport 2023: Rekordhøjt driftsoverskud

• Lejeindtægterne steg med 16 procent til 3.881 millioner SEK (3.335).
  • Driftsoverskuddet steg med 19 procent til 2.763 millioner SEK (2.331).
  • Administrationsresultatet steg til 1.747 millioner SEK (1.861).
  • Periodens resultat udgør -27 millioner SEK (2.288), hvilket svarer til et resultat pr. aktie på -0,09 SEK (7,44).

Ulrika Hallengren, koncernchef for Wihlborgs, kommenterer det fjerde kvartal:

- Den sidste del af 2023 var forbundet med meget aktivitet for Wihlborgs. Vi har aldrig indgået lejeaftaler til så stor en værdi, som vi gjorde i fjerde kvartal 2023, 146 millioner SEK. Vi havde også store opsigelser, men status er igen en positiv nettoudlejning i kvartalet, denne gang på +18 millioner SEK.

- Wihlborgs lejeindtægter steg med 9 procent i fjerde kvartal. Også driftsoverskuddet for dette kvartal steg med 9 procent og resulterede i en lille stigning i overskudsgraden. Med et forbedret resultat og let faldende låneforpligtelser kan vi fortsætte med at styrke nøgletallet nettogæld/EBITDA, som nu ligger på 10,3 gange. Tilgængelig likviditet i form af uudnyttede kreditfaciliteter plus likvide midler beløber sig til 3,2 milliarder SEK. I lyset af vores gode indtjening, vores stærke balance og en stabil likviditetssituation foreslår bestyrelsen at udbetale 3,15 SEK pr. aktie, hvilket er en stigning på 0,05 SEK.

Vi har i 2023 mindsket energiforbruget med 6 procent og mindsket CO2-udledningen/kvm inden for scope 1 og 2 med 50 procent i Sverige og 6 procent totalt, samt øget andelen af miljøcertificerede kontorejendomme i Sverige fra 49 til 71 procent. Desuden er vi med vores nybyggeri kommet stadig nærmere en lavere CO2-påvirkning inden for scope 3 - det område, hvor vores branche har den største miljøpåvirkning. Jeg er også glad og stolt over det rekordhøje resultat i vores årlige medarbejderundersøgelse med en tillidsindikator på 90, en stigning fra 86 i forhold til året før.

I dag kl. 09.00 præsenterer Ulrika Hallengren og Arvid Liepe delårsrapporten ved et webcastet telefonmøde.

Link til webcast:

Denne information er information, som Wihlborgs Fastigheter AB (publ) har pligt til at offentliggøre i henhold til EU's forordning om markedsmisbrug og lov om værdipapirhandel. Informationen er afgivet af nedenstående kontaktpersoner med henblik på offentliggørelse den 13. februar 2024 kl. 07.30 CET.

For mere information bedes du kontakte:
Ulrika Hallengren, koncernchef, +46 (0)40-690 57 95
Arvid Liepe, koncernøkonomi- og finanschef, +46 (0)40-690 57 31

Wihlborgs Fastigheter AB (publ) er et ejendomsselskab med fokus på kommercielle ejendomme i Øresundsregionen. Ejendomsporteføljen er beliggende i Malmø, Helsingborg, Lund og København. I Malmø, Lund og Helsingborg er Wihlborgs det førende ejendomsselskab. Ejendommene har en bogført værdi på 56 milliarder SEK med en årlig lejeindtægt på 4,4 milliarder SEK. Wihlborgs er noteret på Nasdaq Stockholm, Large Cap.

Tags:

Citater