S-ryhmä ja Kesko jatkavat maailman suurimpien vähittäiskauppojen joukossa

Liikevaihdoltaan maailman 250 suurimman vähittäiskaupan joukosta löytyvät S-ryhmä sijalta 83 ja Kesko sijalta 127, selviää Deloitten tuoreesta vähittäiskauppatutkimuksesta. Kuluttajien ostopäätöksissä näkyy tällä hetkellä vahvasti tiedostava kuluttaminen, ilmastotietoisuus ja hyvinvointitekijöiden merkitys.

Deloitten listaamien maailman 250 suurimman vähittäiskaupan joukossa Suomea edustavat viime vuosien tavoin kotimaista vähittäiskauppamarkkinaa hallitsevat S-ryhmä ja Kesko. S-ryhmän markkinaosuus kotimaan päivittäistavaramyynnistä vuonna 2018 oli 46,4 % ja Keskon 36,1 %. S-ryhmä paransi sijoitustaan viime vuodesta viisi sijaa ja löytyy sijalta 83. Kesko on sijalla 127 nousten viime vuodesta yhden sijan. Lidl on kasvattanut vuosi vuodelta markkinaosuuttaan lähestyen kymmentä prosenttia, 9,6 %. Listaus perustuu tilikauden 2018 liikevaihtoihin.

Ruoan verkkokauppa kasvaa tällä hetkellä Suomessa vauhdilla ja sen kehittämiseen panostetaan voimakkaasti. Verkkomyynnin ei kuitenkaan nähdä olevan pois perinteisiltä ruokakaupoilta, vaan ne toimivat parhaimmillaan toisiaan tukien.

Tiedostava kuluttaminen ja ilmastotietoisuus kasvussa

Suomalaiset kuluttajat etsivät yhä enemmän yksilöllisiä palvelukokemuksia ja pohtivat valintojensa vastuullisuutta. Esimerkiksi S-ryhmä ja Kesko ovat vastanneet haasteeseen kehittämällä vahvasti verkko- ja mobiilisivujensa käytettävyyttä ja ovat jo pitkään kohdistaneet vastuullisuustyönsä ilmastonmuutosta hillitseviin tekoihin.

”Isona trendinä kotimaisessa vähittäiskaupassa jatkuu tiedostava kuluttaminen ja hyvinvoinnin merkitys. Tämä näkyy ilmastotietoisuutena sekä asiakkaiden kiinnostuksena ruoan alkuperään, terveellisyyteen ja ruokaostosten ilmastovaikutuksiin. Kuluttajat odottavat kauppojen noudattavan kestävän kehityksen periaatteita ja kantavan vastuuta sekä omasta toiminnastaan että kumppaniverkostoistaan”, sanoo Deloitten osakas Jussi Sairanen.

Wal-Mart jatkaa kärjessä

Maailman suurimpien vähittäiskaupan toimijoiden kärkikymmenikkö pysyi samana kuin viime vuonna. Seitsemän kymmenestä liikevaihdoltaan suurimmasta vähittäiskaupasta löytyy Yhdysvalloista. Ykkössijaa pitää aiempien vuosien tapaan hallussaan amerikkalainen kauppaketjujätti Wal-Mart, jonka liikevaihto vuonna 2018 oli huikeat 500 miljardia dollaria – lähes kaksi kertaa Suomen bruttokansantuote vastaavana vuonna. Toiselta sijalta löytyy amerikkalainen halpakauppaketju Costco.

Verkkokauppa Amazon on noussut Deloitten listauksessa 15 vuodessa sijalta 157 sijalle kolme (edellinen sijoitus 4). Amazonin kasvua on kiihdyttänyt verkkokaupan suosion jatkuva lisääntyminen ja yrityksen satsaukset nopeampiin toimituksiin sekä ketterämpiin logistiikkaratkaisuihin. Lidl-kauppaketjun omistava saksalainen Schwarz Group nousi yhden pykälän sijalle neljä ja ruotsalainen Ikea nosti hieman sijoitustaan sijalle 25 (27).

Maailman kymmenen suurinta vähittäiskauppaa:

1. Wal-Mart Stores, Inc. / USA
2. Costco Wholesale Corporation / USA
3. Amazon.com, Inc. / USA
4. Schwarz Group / Saksa
5. The Kroger Co. / USA
6. Walgreens Boots Alliance, Inc. / USA
7. The Home Depot, Inc. / USA
8. Aldi Einkauf GmbH & Co. oHG / Saksa
9. CVS Health Corporation / USA
10. Tesco PLC / UK

Tutkimuksesta:
Deloitten vuosittainen Global Powers of Retailing 2020 -vähittäiskauppatutkimus listaa maailman 250 suurinta vähittäiskauppaa ja 50 suurinta listalla nousijaa. Listaus perustuu tilikauden 2018 liikevaihtoihin.

Yhteystiedot:

Jussi Sairanen
Osakas, Deloitte

jussi.sairanen@deloitte.fi

Deloitte on yksi maailman johtavista asiantuntijaorganisaatioista. Tarjoamme neuvonantoa laajasti eri liikkeenjohdon alueilla, kuten konsultointi, tilintarkastus, yritysjärjestelyt, riskienhallintapalvelut sekä vero- ja lakipalvelut. Meitä deloittelaisia on jo 312 000, joista Suomessa työskentelee 600. Menestyksemme ytimessä ovat huippuluokan osaaminen ja yhteistyön voima, joita tuemme coaching-kulttuurillamme. Meille on tärkeää ymmärtää jokaisen asiakkaamme liiketoimintaa ja ratkoa siihen liittyviä monimutkaisia haasteita. Tavoitteenamme on päivittäin vaikuttaa kestävästi ja positiivisesti asiakkaisiimme, toisiimme ja yhteiskuntaamme.

Deloitten vuosittainen Global Powers of Retailing 2020 -vähittäiskauppatutkimus listaa maailman 250 suurinta vähittäiskauppaa ja 50 suurinta listalla nousijaa. Listaus perustuu tilikauden 2018 liikevaihtoihin.
Liikevaihdoltaan maailman 250 suurimman vähittäiskaupan joukosta löytyvät S-ryhmä sijalta 83 ja Kesko sijalta 127.
Ykkössijaa pitää aiempien vuosien tapaan hallussaan amerikkalainen kauppaketjujätti Wal-Mart.

Jussi Sairanen, Deloitte