Teknologiatrendit 2017: Suurimmat teknologiainnovaatiot ovat näkymättömiä

Tulevaisuuden suurimmat teknologiainnovaatiot ovat suhteellisen huomaamattomia. Tutut laitteet parantuvat ja nopeutuvat, mutta täysin uudet laitelanseeraukset ovat vähissä. Vuonna 2017 yhä useammassa laitteessa on koneoppimiseen liittyviä ominaisuuksia ja sormenjälkitunnistin löytyy jo yli miljardista laitteesta.

Deloitten tuore teknologiakatsaus ennustaa, että vuonna 2017 yli 300 miljoonassa uudessa älypuhelimessa on koneoppimiseen liittyviä ominaisuuksia. Vaikka vuonna 2017 ominaisuudet löytyvätkin lähinnä älypuhelimista, tulevaisuudessa joukkoon liittyvät kymmenet miljoonat dronet, tabletit, autot, lääketieteelliset työkalut ja teknologiainnovaatiot.

”On kiehtovaa, että laitteet voivat oppia erilaisista tiedoistaan ja käyttäjien toimista. Koneoppiminen mullistaa yksinkertaisiakin tehtäviä, kuten sisällön kääntämistä kielestä toiseen. Tämän lisäksi koneoppiminen voi tuoda merkittäviä parannuksia turvallisuuteen ja terveyteen”, sanoo Deloitten teknologia, media ja telekommunikaatio -toimialasta vastaava osakas Jukka-Petteri Suortti.

Sormenjälkitunnistin löytyy yli miljardista laitteesta

Deloitten ennusteen mukaan sormenjälkitunnistin löytyy tänä vuonna jo yli miljardista laitteesta. Noin 40 %:ssa kaikista kehittyneissä maissa olevista älypuhelimista on sormenjälkitunnistin jo vuoden 2017 loppuun mennessä.

”Sormenjälkitunnistaminen lisääntyy hurjaa vauhtia. Tämä edesauttaa luomaan kitkattoman käyttäjäkokemuksen esimerkiksi mobiilimaksamiseen. Pari vuotta sitten sormenjälkitunnistin löytyi vain kalleimmista ja parhaista puhelimista, mutta vuoden 2017 loppuun mennessä se löytynee myös monista halvemman hintaluokan puhelimista. Uskomme, että lähes 80 % käyttäjistä käyttää sormenjälkitunnistinta säännöllisesti”, huomauttaa Deloitte Digitalin Suomen johtaja Mikko Räty.

Technology, Media & Telecommunications (TMT) Predictions on Deloitten globaali vuosittainen tutkimus, joka luotaa teknologia-, media- ja telekommunikaatioalan trendejä ja tulevaisuudennäkymiä. Se toteutettiin alkuvuodesta 2017 jo 16. kertaa. Tutkimus pohjautuu Deloitten toimialalla työskentelevien asiantuntijoiden sekä toimiala-analyytikkojen näkemyksiin, alan johtavien yritysten ylimmän johdon haastatteluihin sekä muuhun aineistoon. Tutkimukseen osallistui tuhansia alan vaikuttajia eri puolilta maailmaa.

Jukka-Petteri Suortti,
Partner, Teknologia, media, telekommunikaatio -toimialajohtaja