TV ei kuole – livesisällöt koukuttavat

Livelähetysten ja -tapahtumien suosio on huipussaan, mutta samalla perinteisen TV:n rinnalle tulleet suoratoistopalvelut kasvattavat suosiotaan. Live-lähetykset ovat erittäin suosittuja siitä huolimatta, että kuluttajilla on yhä paremmat mahdollisuudet kuluttaa sisältöä missä ja milloin he haluavat.

Deloitten tuore teknologiatrendikatsaus ennustaa, että erilaisten livelähetysten ja -tapahtumien liikevaihto on globaalisti vuonna 2018 jo noin 550 miljardia dollaria. ”Livelähetykset ja -tapahtumat ovat ikkuna sosiaaliseen kanssakäymiseen, jännitykseen ja niiden avulla tunnemme olevamme osa isompaa yhteisöä. Esimerkiksi Linnan Juhlat on vuodesta toiseen kirkkaasti Suomen suosituin TV-lähetys. Se saa parhaimmillaan yli kolme miljoonaa suomalaista TV:n ääreen”, huomauttaa Deloitten teknologia, media ja telekommunikaatio -toimialasta vastaava osakas Jukka-Petteri Suortti.

Live-lähetysten suosiosta huolimatta erilaiset suoratoistopalvelut (esim. Netflix ja HBO) vievät katseluminuutteja perinteiseltä TV:ltä, erityisesti nuorten keskuudessa. Vuoteen 2020 mennessä maailmassa ennustetaan olevan yhteensä jo yli 680 miljoonaa suoratoistopalveluiden tilaajaa, ja yhä useampi kuluttaja on myös valmis maksamaan niiden sisällöstä.

”Digitaalisten sisältöjen määrän kasvu ei ole vähentänyt kuluttajien kiinnostusta mediaa kohtaan, vaan lisännyt sitä. Digitalisaation ansiosta ja esimerkiksi sosiaalisen median kautta yhä useammalla kuluttajalla on pääsy livesisältöihin ja siten he kokevat olevansa osa tapahtumaa. Vuonna 2018 erilaisten livesisältöjen kokonaisarvon odotetaan globaalisti olevan jo yli 500 miljardia dollaria”, Suortti kertoo.

Älypuhelinten tulevaisuus loistaa kirkkaana

Älypuhelimet yleistyvät edelleen. Vuoteen 2023 mennessä älypuhelimia myydään vuosittain jo 1,85 miljardia kappaletta eli noin viisi miljoonaa älypuhelinta päivässä.

Deloitten ennusteen mukaan jo kuuden vuoden päästä yhdeksällä kymmenestä kehittyneen maan aikuisesta on älypuhelin. 55–75-vuotiaiden ikäryhmässä osuus on jo 85 %. Vuoteen 2023 mennessä älypuhelinta käytetään keskimäärin 65 kertaa päivässä, jopa neljänneksen enemmän kuin vuonna 2018.

Älypuhelimesta on tullut elämän keskus. Samalla ennustetaan, että vuonna 2018 jo 45 % älypuhelinten käyttäjistä ja 65 % 18–24-vuotiaista on huolissaan omasta älypuhelimen käytöstään. ”Älypuhelimella on tulevaisuudessa yhä merkittävämpi rooli ihmisten työ- ja yksityiselämässä ja ihmiset ovat tietoisia kasvavasta ajasta, jonka puhelimensa kanssa viettävät. Käytön kasvu ei itsessään ole ongelma, kunhan opimme valitsemaan tilanteet oikein, joissa luuria räpläämme”, summeeraa Suortti.

_______________________________________

Jukka-Petteri Suortti
Osakas, Teknologia, media ja telekommunikaatio -toimialan vetäjä
jukka-petteri.suortti@deloitte.fi

Deloitte on yksi maailman johtavista asiantuntijayrityksistä ja tavoitteenamme on vaikuttaa asiakkaisiimme, toisiimme ja yhteiskuntaamme merkityksellisellä tavalla päivittäisen työmme kautta. Palvelemme asiakkaitamme yli 150 maassa tilintarkastuksella, vero- ja lakipalveluilla, liikkeenjohdon konsultoinnilla, riskienhallinnalla ja yritysjärjestelypalveluilla. Suomen 500 deloittelaista tuovat asiakkaillemme globaalia osaamista yli 260 000 kollegan kanssa. www.deloitte.fi

Technology, Media & Telecommunications (TMT) Predictions on Deloitten globaali vuosittainen tutkimus, joka luotaa teknologia-, media- ja telekommunikaatioalan trendejä ja tulevaisuudennäkymiä. Tutkimukseen osallistui tuhansia alan vaikuttajia eri puolilta maailmaa.

JP Suortti