Gasum on valinnut Litran strategiseksi logistiikkakumppanikseen Pohjoismaissa

Gasumin nesteytetyt kaasutuotteet kuljetetaan Suomessa jatkossa biokaasulla. Ruotsissa ja Norjassa kaasua on käytetty kuljetusten polttoaineena jo jonkin aikaa.

Energiayhtiö Gasum ja Skandinavian suurimpiin ja vanhimpiin kuljetusliikkeisiin kuuluva Litra ovat allekirjoittaneet uudet pitkäaikaiset sopimukset nesteytetyn kaasun maantiekuljetuspalveluista. Litra vastaa syksystä 2024 lähtien lähes kaikista Gasumin nesteytettyjen maakaasutuotteiden (LNG) ja nesteytettyjen biokaasutuotteiden (LBG) kuljetuksista Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.

Litra huolehtii Gasumin omistaman perävaunukaluston kuljetussuunnittelusta, huolloista ja kuorma-autokuljetuspalveluista. Litra toimii jo ennestään Ruotsissa ja Norjassa ja laajentaa toimintaansa nyt myös Suomen markkinoille.

Tähän asti vain noin neljännes Gasumin nesteytetyistä kaasutuotteista on kuljettu Suomessa biokaasulla. Litra on sitoutunut hoitamaan Suomessakin käytännössä katsoen kaikki kuljetukset kaasukäyttöisillä kuorma-autoilla, mikä tarkoittaa investointeja kaasukäyttöiseen kalustoon Gasumin kuljetuksia varten.

Tällä on positiivinen vaikutus Gasumin hiilijalanjälkeen. Ruotsissa ja Norjassa Gasumin tuotteet kuljetetaan jatkossakin kaasukäyttöisillä kuorma-autoilla, kuten jo aiemmin.

Erinomainen turvallisuus ja suorituskyky

Gasum pyrkii yhdenmukaistamaan prosesseja, lisäämään joustavuutta ja tehostamaan omaisuuden käyttöä keskittämällä maantiekuljetuspalvelut yhdelle strategiselle toimittajalle. Viime kädessä tehokkaammista ja sujuvammista kuljetuksista hyötyvät Gasumin asiakkaat.

“Tämä sopimus vahvistaa entisestään Gasumin mainetta turvallisena ja kestävänä kaasuntoimittajana. Gasum tuntee Litran erinomaiset näytöt turvallisuuden ja suorituskyvyn suhteen Ruotsissa ja Norjassa, ja odotamme innolla yhteistyömme laajentumista Suomeen. Uskomme, että kumppanuus Litran kanssa auttaa meitä täyttämään lupauksemme ja tehostamaan toimintaamme entisestäänkin. Olemme ylpeitä myös siitä, että ympäristöjalanjälkemme pienenee ja perävaunukalustomme tuottavuuspotentiaali kasvaa, toteaa Gasumin Supply & Trading ‑liiketoimintayksikön johtaja Anders Malm.

“Gasum on alueen johtava kaasuntoimittaja, ja sillä on erittäin korkeat laatu- ja toimintavaatimukset. Siksi olemme ylpeitä siitä, että Gasum valitsi meidät kumppanikseen kaasun maantiekuljetuksiin. Meillä on yli sadan vuoden kokemus vaativien logististen haasteiden ratkaisemisesta, ja odotamme innolla työskentelyä Gasumin kanssa. Kehitämme optimointia ja suorituskykyä edelleen Norjassa ja Ruotsissa ja hyödynnämme kokemustamme varmistaaksemme, että laajentuminen Suomeen tarkoittaa samaa vähähiilistä, turvallista ja sujuvaa palvelua, jota Litra on jo ennestään tarjonnut Norjassa ja Ruotsissa”, sanoo Litra-konsernin toimitusjohtaja Vegard Narmo.

Täysimittainen kaasun arvoketju

Gasum tarjoaa asiakkailleen joustavan ja modernin energiatuotteiden ja -palvelujen alustan, joka koostuu biokaasun, maakaasun ja uusiutuvan sähkön koko arvoketjuista. Yhtiö operoi yli 100 kaasutankkausasemaa, 17 biokaasulaitosta sekä useita nesteytetyn kaasun terminaaleja ja bunkrausaluksia Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.

Nesteytetty biokaasu (LBG) on täysin uusiutuva ja ympäristöystävällinen polttoaine, jonka koko elinkaaren aikaiset kasvihuonekaasupäästöt ovat keskimäärin 90 prosenttia pienemmät fossiilisen polttoaineen käyttöön verrattuna. Gasumin biokaasu tuotetaan jäteraaka-aineista, kuten biojätteestä, jätevesilietteistä, lannasta ja muista teollisuuden ja maatalouden sivuvirroista.

Gasumin strategisena tavoitteena on tuoda vuoteen 2027 mennessä pohjoismaisille markkinoille seitsemän terawattituntia (TWh) uusiutuvaa kaasua vuodessa. Määrä on neljä kertaa enemmän kuin tällä hetkellä ja tarkoittaa vuosittaista 1,8 miljoonan hiilidioksiditonnin yhteenlaskettua päästövähennystä Gasumin asiakkaille.

Anders Malm, johtaja, Supply & Trading, Gasum
puh. +46 704 501 627, etunimi.sukunimi(a)gasum.com

Gasumista

Gasum on pohjoismainen kaasu- ja energiamarkkinoiden asiantuntija. Tarjoamme puhtaampaa energiaa ja energiamarkkinoiden asiantuntijapalveluita teollisuuden ja lämmön ja sähkön yhteistuotannon tarpeisiin sekä puhtaampia polttoaineratkaisuja maantie- ja meriliikenteeseen. Autamme asiakkaitamme pienentämään omaa hiilijalanjälkeään sekä asiakkaidensa hiilijalanjälkeä. Yhdessä kumppaniensa kanssa Gasum edistää kehitystä kohti hiilineutraalia tulevaisuutta sekä maalla että merellä. Gasum-konsernilla on noin 340 työntekijää Suomessa, Norjassa, Ruotsissa ja Saksassa. Yhtiön liikevaihto oli 1 457 miljoonaa euroa vuonna 2023. Gasum on Suomen valtion omistama yhtiö. www.gasum.com

Litrasta

Litra on tarjonnut vuodesta 1917 lähtien logistiikkaratkaisuja asiakkaille, jotka tarvitsevat enemmän kuin pelkästään kuljetuksia. Litra-konsernilla on yli 300 kuorma-autoa ja 600 työntekijää. Yhtiö tarjoaa kaikkialla Skandinaviassa kaasujen, polttoaineiden, kuivan irtolastin ja jäähdytettyjen tuotteiden kuljetus- ja logistiikkapalveluja, jotka perustuvat kestäviin ja kustannustehokkaisiin ratkaisuihin.
www.litra.no