Gasum velger Litra som strategisk logistikkpartner i Norden

Med oppstart fra desember 2024 vil transport av Gasum’s flytende gassprodukter i Finland foregå med flytende biogass som drivstoff. I Sverige og Norge har transport gått på gass en stund allerede.

Energiselskapet Gasum har signert nye langtidsavtaler med Litra, et av Skandinavias største og eldste transportselskaper, om levering av veitransport for flytende gass. Fra og med høsten 2024 vil Litra ha ansvaret for å transportere det meste av Gasum’s flytende naturgass (LNG) og flytende biogass (LBG) i Finland, Sverige og Norge.

Litra skal levere transportplanlegging, vedlikehold og veitransporttjenester av trailere eiet av Gasum. Selskapet er allerede aktivt i Sverige og Norge, men kommer nå også inn på markedet i Finland.

Frem til nå har ca. 25 prosent av transporten av Gasum’s flytende gassprodukter i Finland foregått med biogass som drivstoff. Litra forplikter seg til å håndtere mer eller mindre all transport med gassdrevne lastebiler, også i Finland, noe som betyr investeringer i en gassdrevet lastebilpark for Gasum’s transportbehov.

Dette vil ha en positiv innvirkning på Gasum’s karbonutslipp. I Sverige og Norge vil Gasum’s produkter fortsatt transporteres med gassdrevne lastebiler, som tidligere.

Høyt nivå på sikkerhet og drift

Ved å samle veitransporttjenestene hos én strategisk samarbeidspartner ønsker Gasum å standardisere prosesser, øke fleksibilitet og forbedre ressursutnyttelse. Til syvende og sist vil dette komme Gasum’s kunder til gode gjennom mer effektive leveranser.

«Denne avtalen vil ytterligere styrke Gasum’s omdømme som en trygg og robust gassleverandør. Gasum er godt kjent med Litra’s svært gode historikk for sikkerhet og drift i Sverige og Norge, og vi ser frem til å utvide samarbeidet til Finland. Vi er trygge på at dette samarbeidet med Litra vil sette oss i stand til å oppfylle løftene våre og oppnå enda bedre resultater. Vi er også stolte av at vi vil redusere utslippene, samtidig som vi øker den potensielle produktiviteten til lastebilparken vår», sier Anders Malm, Gasum’s Senior Vice President for Supply & Trading.

«Gasum er en ledende gassleverandør i regionen, med svært høye standarder for sikkerhet og drift, og vi er stolte over at de har valgt oss som samarbeidspartner for veitransport av gass. Vi har over 100 års erfaring med å løse komplekse logistikkutfordringer, og vi ser frem til å samarbeide med Gasum for å videreutvikle driften i Norge og Sverige. Samtidig skal vi bruke erfaringen vår til å levere den samme sikre og effektive driften i Finland som i Norge og Sverige, med like lave utslipp», sier Vegard Narmo, adm.dir. i Litra Group.

Komplett verdikjede for gass

Gasum tilbyr kundene en fleksibel og moderne energiplattform med en komplett verdikjede for biogass, naturgass og fornybar energi. Selskapet drifter over 100 gassfyllestasjoner, 17 biogassanlegg og flere terminaler og bunkringsfartøy for flytende gass i Finland, Sverige og Norge.

Flytende biogass, LBG, er et 100 % fornybart og miljøvennlig drivstoff med et klimagassutslipp gjennom livssyklusen som er i gjennomsnitt 90 % lavere sammenlignet med fossile drivstoff. Gasum’s biogass produseres av avfallsprodukter som bioavfall, kloakkslam, husdyrgjødsel og andre biprodukter fra industri og landbruk.

Gasum’s strategiske mål er å forsyne det nordiske markedet med sju terawattimer (7 TWh) fornybar gass i året innen 2027. Det er fire ganger mer enn i dag og vil bety at Gasum’s kunder til sammen reduserer CO2-utslippene med 1,8 millioner tonn i året.

For mer informasjon, ta kontakt med:

Anders Malm, Senior Vice President, Suply & Trading, Gasum
Tel.
+46 70 450 1627, anders.malm@gasum.com

Om Gasum

Gasum er en nordisk ekspert innen gassektoren og energimarkedet. Gasum tilbyr renere energi og energimarkedsekspertise til industri og kombinert varme- og kraftproduksjon, samt renere drivstoffløsninger til vei- og sjøtransport. Selskapet bidrar å redusere karbonavtrykket hos egne kunder og deres kunder igjen. Sammen med sine samarbeidspartnere jobber Gasum for en karbonnøytral fremtid, både på land og på sjøen. Gasum-gruppen har om lag 340 ansatte i Finland, Norge, Sverige og Tyskland. Selskapet hadde inntekter på totalt 1457 millioner euro i 2023. Gasum er et statseid finsk selskap. www.gasum.com

Om Litra

Litra har siden 1917 levert logistikkløsninger til kunder som krever mer enn bare transport. Litra-gruppen består av over 300 lastebiler og 600 ansatte, og selskapet leverer tjenester i hele Skandinavia innen transport og logistikk for gass, drivstoff, tørrlast og kjølevarer, med fokus på bærekraftige og kostnadseffektive løsninger.
www.litra.no

Tags: