Gasum väljer Litra som strategisk logistikpartner i Norden

I fortsättningen kommer Gasums flytande gasprodukter att transporteras med fordon som drivs på flytande biogas i Finland. I Sverige och Norge har transporterna redan varit drivna av gas under en tid.

Energibolaget Gasum har ingått nya långsiktiga avtal med Litra, ett av Skandinaviens största och äldsta transportföretag, om vägtransporttjänster för flytande gas. Från och med hösten 2024 kommer Litra att ansvara för transporterna av merparten av Gasums produkter inom flytande naturgas (LNG) och flytande biogas (LBG) i Finland, Sverige och Norge.

Litra kommer att tillhandahålla transportplanering, underhåll och lastbilstjänster för Gasums fordonspark. Bolaget är redan verksamt i Sverige och Norge men gör nu sitt inträde på den finska marknaden.

Hittills har endast cirka en fjärdedel av Gasums transporter med flytande gas i Finland varit med biogas som bränsle. Litra har åtagit sig att hantera i stort sett alla transporter med gasdrivna lastbilar även i Finland, vilket innebär investeringar i en gasdriven fordonspark för Gasums transporter.

Denna förbättring kommer att ha en positiv inverkan på Gasums koldioxidavtryck. I Sverige och Norge kommer Gasums produkter även fortsättningsvis att transporteras med gasdrivna lastbilar, precis som tidigare.

Utmärkt säkerhet och operativ prestanda

Genom att konsolidera lastbilstjänsterna till en strategisk entreprenör strävar Gasum efter att standardisera processerna samt öka flexibiliteten och utnyttjandet av tillgångarna. I slutändan kommer Gasums kunder att dra nytta av mer effektiva leveranser.

”Det här avtalet kommer ytterligare att stärka Gasums rykte som en säker och uthållig gasleverantör. Gasum känner till Litras utmärkta meritlista när det gäller säkerhet och operativa prestanda i Sverige och Norge, och vi ser fram emot att utöka samarbetet till Finland. Vi är övertygade om att vi tack vare partnerskapet med Litra kommer att kunna hålla det vi lovar och förbättra resultatet ytterligare. Vi är också stolta över att vårt miljöavtryck kommer att minska samtidigt som vi ökar den potentiella produktiviteten för våra lastbilstillgångar, säger Anders Malm, Senior Vice President, Supply & Trading på Gasum.

”Gasum är en ledande gasleverantör i regionen med mycket höga krav på säkerhet och drift, och vi är stolta över att Gasum har valt oss som samarbetspartner för vägtransporter av gas. Vi har över 100 års erfarenhet av att lösa komplexa logistiska utmaningar och ser fram emot att samarbeta med Gasum för att optimera och ytterligare förbättra resultatet i Norge och Sverige, samt dra nytta av vår erfarenhet för att säkerställa att expansionen till Finland ger samma koldioxidsnåla, säkra och strömlinjeformade verksamhet som Litra har levererat i Norge och Sverige”, säger Vegard Narmo, VD för Litra-koncernen

Komplett värdekedja för gas

Gasum erbjuder sina kunder en flexibel och modern energiplattform med kompletta värdekedjor inom biogas, naturgas och förnybar energi. Bolaget driver över 100 tankstationer för gas, 17 biogasanläggningar samt flera terminaler för flytande gas och bunkerfartyg i Finland, Sverige och Norge.

Flytande biogas, LBG, är ett helt förnybart och miljövänligt bränsle med växthusgasutsläpp under hela livscykeln som i genomsnitt är 90 procent lägre jämfört med användning av fossila bränslen. Gasums biogas produceras av råmaterial från avfall som exempelvis bioavfall, avloppsslam, gödsel och andra biflöden från jordbruket.

Gasums strategiska mål är att lansera sju terawattimmar (7 TWh) förnybar gas per år på marknaden fram till 2027. Det är fyra gånger mer än idag och skulle innebära en sammanlagd årlig minskning av koldioxidutsläppen på 1,8 miljoner ton för Gasums kunder.

För ytterligare information kontakta:

Anders Malm, Senior Vice President, Suply & Trading, Gasum
Tel.
+46 70 450 1627, anders.malm@gasum.com

Om Gasum

Gasum är experter på den nordiska gassektorn och energimarknaden. Gasum erbjuder renare experttjänster inom energi och på energimarknaden för industri och kraftvärmeproduktion samt renare bränslelösningar för väg- och sjötransporter. Företaget hjälper kunderna att minska både sitt eget och sina kunders koldioxidavtryck. Tillsammans med sina samarbetspartner främjar Gasum utvecklingen mot en koldioxidneutral framtid på land och till havs. Gasum-koncernen har omkring 340 anställda i Finland, Norge , Sverige och Tyskland. Företaget hade en omsättning på 1 457 miljoner euro 2023. Gasum ägs av finska staten. www.gasum.com

Om Litra

Litra har sedan 1917 tillhandahållit logistiklösningar för kunder som kräver mer än bara transport. I Litra-koncernen ingår över 300 lastbilar och 600 medarbetare, och företaget tillhandahåller tjänster för transport och logistik av gas, bränslen, torrbulk och kylvaror i hela Skandinavien, med fokus på hållbara och kostnadseffektiva lösningar.
www.litra.no

Taggar: