SaiPa jatkaa biokaasukäyttöisillä autoilla alkaneella Liiga-kaudella –helppokäyttöisyys ja ympäristöystävällisyys vakuuttivat

SaiPa, Gasum ja Auto-Suni jatkavat kaasuautoyhteistyötä alkaneella jääkiekon SM-liigakaudella. Ensimmäisen vuoden kokemukset osoittivat, että biokaasulla toimivien autojen käyttö on paitsi vaivatonta myös kustannustehokasta. Vuoden aikana SaiPalle kertyi 150 000 biokaasulla ajettua kilometriä, mikä tarkoittaa jopa 18 tonnin CO2-päästövähennystä bensiiniautoihin nähden.

SaiPa haluaa toimia ympäristöystävällisten valintojen suunnannäyttäjänä SM-liigassa ja on painottanut toiminnassaan vähäpäästöisiä liikkumisen ratkaisuja. SaiPan pelaajien, valmentajien ja muun henkilökunnan käytössä on ollut nyt vuoden ajan kymmenen uusiutuvalla biokaasulla kulkevaa Škoda Octavian G-TEC-kaasuautoa.

”Kokemukset yhteistyöstä olivat ensimmäisen vuoden aikana pelkästään positiiviset, joten kaasuautoyhteistyötä Gasumin ja Auto-Sunin kanssa on helppo jatkaa entistäkin tiiviimmin myös käynnistyneen SM-liigakauden aikana”, toteaa SaiPan markkinointijohtaja Jussi Viljakainen.

Ympäristöystävällisten valintojen merkitys korostuu

Biokaasukäyttöisiin autoihin siirtyminen toi SaiPalle myös Suomen Ympäristökeskuksen myöntämän Hinku-teko -palkinnon tammikuussa 2019. SaiPan toimitusjohtaja Jussi Markkanen näkee palkinnon osoituksena toimivasta yhteistyöstä ilmastonmuutosta vastaan.

”Olemme mukana tukemassa Lappeenrannan kaupungin pyrkimystä olla Suomen ilmastopääkaupunki. Biokaasun käyttäminen joukkueen ajoneuvoissa on konkreettinen ja vaikutuksiltaan merkittävä tapa omalta osaltamme vähentää ympäristön kuormittamista. Viime kauden aikana SaiPan kaasuautoilla ajettiin yhteensä noin 150 000 kilometriä, mikä tarkoittaa 18 tonnin CO2-päästöjen vähennystä bensiiniautojen päästöihin nähden. Keltamusta sydän voi olla myös vihreä!”

Ympäristöystävällisellä kaasuautolla ajaminen on tullut tärkeäksi myös SaiPan pelaajille. Puolustaja Erik Autio kertoo ajaneensa viime vuoden aikana yhteensä 15 000 kilometriä, joista suurimman osan kotikaupunkinsa Espoon ja Lappeenrannan välillä.

”Tankkausasemat osuvat mainiosti ajomatkan varrelle, ja olenkin ajanut biokaasulla 95 prosenttisesti. Olen ollut todella tyytyväinen kaasuautoon, ja ympäristöystävällisellä autolla ajaminen myös tuntuu mukavalta”, Autio kertoo.

Kaasutankkausasemia löytyy jo lähes kaikilta SM-liigan paikkakunnilta, ja Gasum tulee avaamaan uuden aseman myös Kuopioon. Gasumin liikenteen Business Manager Heidi Kuoppala uskoo laajenevan asemaverkoston tukevan myös SaiPan vähäpäästöistä liikkumista.

”SaiPa on hyvä esimerkki siitä, että kaasuautoilu sopii mille tahansa organisaatiolle, ja jopa ammattiurheilussa voidaan ottaa ympäristöystävälliset liikkumisen ratkaisut huomioon”, Kuoppala sanoo.

Vähäpäästöistä biokaasua tuotetaan biohajoavista raaka-aineista, kuten kotitalouksien biojätteistä, kauppojen hävikistä ja yhteiskunnan jätevesilietteestä sekä maatalouden sivuvirroista. Biokaasun liikennekäytöllä on mahdollista vähentää polttoaineen elinkaaren aikana syntyviä kasvihuonepäästöjä jopa 85 prosenttia perinteisiin polttoaineisiin verrattuna.

Heidi Kuoppala, Business Manager, myynti, henkilöautoliikenne, Gasum Oy
puh. 050 440 9793, etunimi.sukunimi(a)gasum.com

Jussi Viljakainen, markkinointijohtaja, Liiga-Saipa Oy
puh. 050 516 6540, etunimi.sukunimi(a)saipa.fi

Energiayhtiö Gasum on pohjoismainen kaasualan ja energiamarkkinoiden asiantuntija, joka kumppaniensa kanssa rakentaa siltaa kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa maalla ja merellä. www.gasum.com.

Viime kauden aikana SaiPan kaasuautoilla ajettiin yhteensä noin 150 000 kilometriä, mikä tarkoittaa 18 tonnin CO2-päästöjen vähennystä bensiiniautojen päästöihin nähden.