Vähälä Yhtiöille uusia vähäpäästöisiä kalustoratkaisuja

Logistiikkakonserni Vähälä Yhtiöt ottaa käyttöönsä nesteytetyllä maakaasulla (LNG) toimivan rekkaveturin. Ivecon kahdeksanakselinen, 62 tonnin LNG-puoliperävaunuyhdistelmä liikennöi Jyväskylän ja Helsingin välillä. LNG-rekkaveturilla on mahdollista vähentää hiilidioksidipäästöjä noin 50 tonnilla vuodessa verrattuna dieselkäyttöiseen rekkaan.

Vähälä Yhtiöt investoivat ympäristöystävällisempään kalustoon. Yhtiö on ottanut käyttöönsä Ivecon LNG-rekkaveturin tarjotakseen asiakkailleen vähäpäästöisiä ja kustannustehokkaita logistiikkaratkaisuja. Vähälä Yhtiöt uskoo vahvasti kestävään kehitykseen ja etsii aktiivisesti ratkaisuja maantieliikenteen päästöjen vähentämiseksi.

”Vastuullisuus on meille tärkein liiketoimintaa ohjaava arvo ja olennainen osa liiketoimintaa myös monelle asiakkaallemme. Haluamme tarjota heille mahdollisuuden vähäpäästöiseen logistiikkaan”, toteaa Vähälä Yhtiöiden toimitusjohtaja Ville Vähälä.

LNG-rekkaveturin odotetaan vähentävän päästöjä merkittävästi

Vähälän LNG-rekkaveturiksi valikoitui Ivecon Stralis NP 460 6X2, joka on ensimmäinen laatuaan Suomessa. Se käyttää sataprosenttisesti nesteytettyä maakaasua ja tulee vetoautoksi yhtiön viisiakseliselle, lähes 20-metriselle HCT (High Capacity Transport) -puoliperävaunulle. Kokonaispainoa yhdistelmällä on 62 tonnia ja pituutta 23 metriä. Yhdistelmä liikennöi päivittäin Jyväskylän ja Helsingin välillä, mikä kerryttää noin 230 000 kilometriä vuodessa.

”Meillä on pitkän ajan tilastotietoa tältä väliltä dieselkäyttöisellä kalustolla. Lähdemme mielenkiinnolla tutkimaan, miten LNG-käyttöinen raskas ajoneuvo suoriutuu tällä kovasuoritteisella tieosuudella. Arvioiden mukaan LNG tuottaa vuosittain noin 50 tonnia vähemmän hiilidioksidipäästöjä dieseliin verrattuna”, kertoo Vähälän hankintapäällikkö Ari Karjalainen.

Vähälän LNG-rekkaveturia palvelee Jyväskylässä Gasumin kaasutankkausasema, jossa voi tankata LNG:n lisäksi esimerkiksi henkilöautoihin ja busseihin sopivaa paineistettua maa- ja biokaasua. Gasumin tavoitteena on laajentaa raskaan liikenteen kaasutankkausasemaverkostoa entisestään ja avata noin 50 uutta asemaa Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa 2020-luvun alkuun mennessä.

”On hienoa, että Vähälä Yhtiöt ottaa käyttöönsä LNG-rekan ja vähentää kuljetuslogistiikasta syntyviä päästöjä. Jotta liikenteen päästöjä saadaan pienennettyä, Vähälä Yhtiöiden kaltaisia edelläkävijäyrityksiä tarvitaan. Pohjoismaissa raskas liikenne tuottaa maantieliikenteen päästöistä suuren osan, joten näiden päästöjen vähentäminen on tärkeää. LNG on raskaalle liikenteelle suunnattu puhdas polttoaine. Sen käyttö tuo monia hyötyjä, sillä muihin polttoaineisiin verrattuna LNG tuottaa vähemmän sekä lähi- että pienhiukkaspäästöjä”, kertoo Gasumin myyntipäällikkö Juha-Matti Koskinen.

Juha-Matti Koskinen, myyntipäällikkö, Gasum
puh. 040 768 7188, etunimi.sukunimi(a)gasum.com

Energiayhtiö Gasum on pohjoismainen kaasualan ja energiamarkkinoiden asiantuntija, joka kumppaniensa kanssa rakentaa siltaa kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa maalla ja merellä. www.gasum.com.