Moottoriurheilun inspiroima – Hyundai N-mallisto

• Hyundai i30 Fastback N on Hyundai Motorin toinen malli tehokkaassa N-sarjassa
  • Vuoden 2018 loppuun mennessä Euroopassa tilattiin yli 9 000 viisiovista i30 N -mallia
  • Hyundai N -malliston ominaispiirteitä ovat dynaaminen muotoilu ja tarkkaan harkitut ajo-ominaisuudet

Hyundai i30 Fastback N on Hyundai Motorin toinen malli tehokkaassa N-sarjassa menestyksekkään, viisiovisen i30 N:n jälkeen, joka tuli markkinoille vuoden 2017 lopulla. Lokakuussa 2018 Hyundai esitteli Pariisin autonäyttelyssä N Option -auton, joka viitoittaa tulevaisuutta korkealaatuisilla ulkopuolen ja sisustuksen yksityiskohdillaan. Myös muutama kuukausi aiemmin esitellyn uutuuden, i30 N Linen, muotoilu ja ajo-ominaisuudet ovat tarkkaan harkittuja. Hyundain N-malliston suorituskyky on siis nyt ja tulevaisuudessa yhä useampien asiakkaiden saatavilla.

Hyundai on kehittänyt N-mallistonsa samalla periaatteella, kuin kilpa-autonsa. "N" viittaa kahteen tärkeään asiaan: ensinnäkin Hyundai Motorin globaaliin R&D-keskukseen Namyangin alueella, Etelä-Koreassa, missä ajatus on syntynyt, ja toiseksi Nürburgringiin, joka on yksi maailman vaativimmista kilparadoista, ja jossa sijaitsee N-malleja viimeistelevä Hyundain testauskeskus. N-logo kuvaa shikaania, eli radan kaarretta, jota käytetään tehokkaiden N-mallien kehittämiseen ja testaukseen.

Vuoden 2015 alkuhetkistään saakka N-malliston suorituskyky on ollut huipputasoa. Se on onnistunut Nürburgringin VLN-sarjassa, TCR International -sarjassa, Pirelli World Challengessa ja uuvuttavassa Nürburgringin 24 tunnin kestävyyskilpailussa. Se pääsi huipulle tämän vuoden kiivaasti kilpaillussa World Touring Car Cup (WTCR) -sarjassa voittaen vuoden 2018 tiimimestaruuden ja Gabriele Tarquinin voittaessa kuljettajien mestaruuden.

Nürburgringin testauskeskus

Hyundai N:n tehokasta teknologiaa on hiottu Nürburgring GP- ja Nordschleife-radoilla, jotka ovat kaksi maailman haastavimpiin kuuluvista kilparadoista. Jälkimmäinen, 73 kaarteen ja 20,8 kilometrin rata on myös moottoriurheilukeskus, jossa sijaitsee Hyundai Motorin oma, 3 600 neliömetrin testauskeskus. Sitä ylläpitää Hyundai Motorin Europe Technical Center ja siellä suoritetaan Hyundai Motorin nopeutetut kestotestit. Testeissä autot kiertävät Nürburgringin 420–480 kertaa sekä kuivissa että märissä olosuhteissa neljän viikon aikana simuloiden jopa 180 000 km erityisen rasittavaa ajoa.

Kilpailupotentiaalia

Rallin MM-sarja on äärimmäisten olosuhteiden "testialusta" Hyundai Motorin tehokkaiden autojen teknologialle. Erittäin tehokkaiden autojen konsepti ideoitiin WRC-autojen kehitystyön aikana. Tästä syystä MM-rallia pidetään N-malliston alkuna. N on saanut vaikutteita myös touring-autosarjoista (TCR), joka on yksi moottoriurheilun nopeimmin kasvavista luokista. TCR-projekti jatkaa Hyundai Motorsportin laajentumista Customer Racing -osaston rakentaessa ja kehittäessä uutta autoa tiimin päämajassa, Saksan Alzenaussa. WRC- ja TCR-kilpa-autojen kehitystyön aikana saatu kokemus on vaikuttanut vahvasti Hyundain N-mallistoon.

Tehokas "N-gineered" auto

Viisiovinen i30 N on voittanut useita touring-autosarjojen – maailmanlaajuisten ja alueellisten – palkintosijoituksia tultuaan mukaan vain muutamia kuukausia sitten. Se on voittanut myös useita palkintoja, kuten Auto Bild Sportscar of the Year 2018, Autocar Game Changer 2018 -palkinnon ja Best Hot Hatch in the UK -palkinnon Car of the Year Awards 2018:ssa, What Car? Best Hot Hatch -palkinnon hintaluokassa 20 000–30 000 puntaa ja "Life and Seoul of the Party Award" -palkinnon GQ Car Awards 2018:ssa. Hyundai i30 N on myös läpikäynyt useita suorituskykytestejä Nürburgringin Nordschleife-radalla sekä Vallelunga-kilparadalla Rooman lähellä. Näissä tutkittiin, kuinka auto suoriutuu rinnakkaiseen kilpamalliin verrattuna. Lisäksi uuden sukupolven i30 TCR-auto suoritti onnistuneet testit Valencian neljän kilometrin radalla. Ei ole yllättävää, että i30 N – Hyundain moottoriurheilutoiminnan inspiroima ja siitä kehitetty malli – on saanut yli 9 000 tilausta ympäri Euroopan.

Hyundain todistetut näytöt

Saksan Alzenaussa vuoden 2013 alussa toimintansa aloittanut Hyundai Motorsport luotiin kehittämään pitkäkestoista moottoriurheiluohjelmaa, joka esittelee Hyundain autoihinsa tuomaa tunnetta ja suunnittelutyötä. Viimeksi kuluneen viiden vuoden aikana Hyundai Motorsport on osallistunut menestyksekkäästi rallin MM-sarjaan (WRC), jota pidetään eräänä haastavimpana ja monipuolisimpana moottoriurheilulajina.

2013: i20 WRC-auton julkistaminen.

2014:

Paluu rallin MM-sarjaan

i20 WRC-autolla Hyundai Motorsport saavutti neljä palkintosijaa ja sijoittui neljänneksi valmistajien MM-sarjassa.

2015:

Hyundain suorituskykyinen N-mallisto ja N 2025 Vision Gran Turismo- sekä RM15 -konseptiautot julkistettiin Frankfurt Motorshow’ssa.

Hyundai saavutti neljä palkintosijaa ja tuli kolmanneksi valmistajien MM-sarjassa.

2016:

Suorituskykyisten kilpakonseptien julkistukset, RM16 Busan Motor Show’ssa ja RN30 Paris Motor Show’ssa.

Hyundai saavutti seitsemän palkintosijaa ja tuli toiseksi valmistajien MM-sarjassa.

2017:

Autourheilun uuden ajan alku uusien teknisten sääntöjen esittelyn yhteydessä, joka toi esille erottuvammat, tehokkaammat ja dramaattisemman näköiset WRC-autot.

Hyundain ensimmäinen suorituskykyinen sarjatuotantomalli, viisiovinen i30 N Hatchback, julkistettiin.

Hyundai Motorsport päätti neljännen kautensa rallin MM-sarjassa sijoittuen toiseksi kokonaistuloksissa. Thierry Neuville voitti neljä osakilpailua kauden aikana.

2018:

Hyundain toinen suorituskykyinen sarjatuotantomalli, i30 Fastback N, julkistettiin.

Hyundai saavutti kolme voittoa, 11 palkintosijaa ja 68 nopeinta aikaa pikataipaleilla

Tiimi sijoittui toiseksi valmistajien sarjan kamppailussa Neuvillen tullessa toiseksi kuljettajien mestaruustaistelussa.

i30 N TCR voitti Touring-sarjan mestaruuksia

Hyundai Motorsport kokosi yhteen kuluneiden vuosien WRC-kokemuksen, jatkuvan pyrkimyksen huippusijoitusten saavuttamisen ja uuden i30 N TRC-asiakasmallin julkistamisen vuonna 2018 voittaessaan sekä kuljettajien että valmistajien mestaruudet ensimmäisessä World Touring Car Cup -sarjassa. Molemmat mestaruudet varmistuivat viimeisen viikonlopun kilpailussa vaativalla Macaon katuradalla. Gabriele Tarquini voitti kuljettajien mestaruuden ja MRacing-YMR tiimien mestaruuden.

Sekä kuljettajat että tiimi vahvistuvat WTCR-kaudelle 2019, erityisesti kun Augusto Farfus ja Nicky Catsburg liittyvät Tarquinin ja Norbert Micheliszin seuraan neljän auton joukkueeseen.