• Planmeca Oy/

Planmeca Romexis® -ohjelmiston uudet tekoälytyökalut optimoivat päivittäistä työskentelyä ja helpottavat potilasviestintää

Planmecan uraauurtavaan Planmeca Romexis® -ohjelmistoon on nyt saatavilla uusia ja tehokkaita tekoälypohjaisia työkaluja. Ne nostavat tapausten visualisoinnin ennennäkemättömälle tasolle, säästävät työaikaa sekä tehostavat potilaiden opastamista ja potilasviestintää.

Planmeca Romexis® on kokonaisvaltainen ohjelmistoratkaisu hampaiden kuvantamiseen, diagnosointiin ja hoitoon. Se tukee monipuolisesti eri kuvantamismodaliteetteja 2D- ja 3D-kuvantamisesta CAD/CAM-työskentelyyn ja soveltuu niin pienille kuin suurille vastaanotoille sekä kaikille erikoisaloille. Ohjelmiston 2D- ja 3D-kuvantamismoduuleihin on nyt saatavilla uusia työkaluja, jotka hyödyntävät tekoälyn tarjoamia mahdollisuuksia. Työkalut luovat tekoälyn avulla erilaisia ehdotuksia, mutta lopulliset päätökset tekee kuitenkin aina lääkäri.

Romexis® Smart on valinnainen toiminto Romexis-ohjelmiston 3D-kuvantamismoduuliin. Se segmentoi ja tunnistaa automaattisesti erilaisia anatomisia rakenteita, kuten kallon, pehmytkudoksen, hampaat, hermot, leuat, ilmatiet ja poskiontelot. Uusi toiminto nopeuttaa ja helpottaa ohjelmiston käyttöä entisestään, ja anatomioiden visualisoinnin ansiosta se on erinomainen väline myös potilasviestintään.

Tekoäly yhdistää KKTT- ja intraoraalikuvat automaattisesti, jolloin implanttien ja implanttiohjainten suunnittelu käy nopeammin. Lisäksi Romexis Smart sujuvoittaa ortognaattisen kirurgian työnkulkua automatisoimalla leuan segmentoinnin, hermojen tunnistuksen sekä KKTT- ja intraoraalikuvien yhdistämisen. Tämä säästää aikaa, jolloin kirurgi voi käyttää työaikansa entistä järkevämmin ja keskittyä olennaiseen, eli leikkauksen suunnitteluun.

Segmentoidut anatomiset rakenteet auttavat myös havainnollistamaan hoitosuunnitelmaa potilaalle. Kun potilaat voivat helpommin perehtyä eri hoitovaihtoehtoihin, hoitomyöntyvyyskin on usein parempi.

Romexis-ohjelmistoon on saatavilla myös toinen edistynyt tekoälytyökalu lisätoimintona 2D-kuvantamismoduuliin. Planmeca ja maailman johtava hammashoidon tekoälyratkaisujen tuottaja Pearl tarjoavat nyt Romexis-käyttäjille mahdollisuuden integroida Pearlin radiologisten löydösten tunnistusapupalvelu, Second Opinion®, saumattomasti Romexis-ohjelmistoon ja hyödyntää sen tarjoamaa tekoälytunnistusta suoraan ohjelmiston sisällä.

Panoraama- ja intraoraaliröntgenkuvien automaattinen 2D-analyysi toimii hammaslääkärin apuna ikään kuin toisena silmäparina, mikä voi helpottaa diagnosointia, tehostaa potilasviestintää ja parantaa suun terveyden hoitotuloksia. Tekoälyanalyysi auttaa tunnistamaan hammasröntgenkuvista erilaisten hammassairauksien ja muiden hoidettavien tilojen merkkejä. Näitä ovat mm. monet vaikeasti havaittavat ongelmat, kuten alkava karies tai periapikaalinen kirkastuma. Palvelu korostaa löydökset huomiovärillä ja tekstillä ja muodostaa niistä helposti hahmotettavan riippumattoman arvion, jonka avulla on helpompi saavuttaa potilaan luottamus. Tämä puolestaan auttaa muodostamaan pitkiä potilassuhteita, jolloin ongelmiin voidaan puuttua hyvissä ajoin ja näin saavuttaa terveyshyötyjä pitkällä aikavälillä.

”Tekoäly ei ole vain hammashoidon tulevaisuutta, vaan sitä käytetään jo nyt. Tavoitteemme on edelleen kirkas: helpottaa käyttäjiemme työtä ja tuottaa lisäarvoa intuitiivisten ohjelmistotyökalujen avulla. Planmeca Romexis -ohjelmiston osalta olemme siinä nyt aivan uudella tasolla. Saumattoman tekoälyintegraation ansiosta kuvien analysointi Romexis-ohjelmistossa ei ole ainoastaan entistä nopeampaa, vaan myös tarkempaa. Lääkärit voivat nyt siirtyä tehokkaammin työtehtävästä toiseen ja keskittyä olennaiseen, eli potilastyöhön”, kertoo Planmecan digitaalisesta kuvantamisesta ja sovelluksista vastaava johtaja Helianna Puhlin-Nurminen.

Helianna Puhlin-Nurminen
Vice President, Digital Imaging and Applications, Planmeca Oy
Puh. 358 20 7795 731
Sähköposti: helianna.puhlin@planmeca.com

Planmeca Oy on yksi maailman johtavista hammashoitolaitteiden valmistajista, jonka tuotevalikoimiin kuuluu digitaalisia hammashoitokoneita, CAD/CAM-tuotteita, korkealaatuisia 2D- ja 3D-kuvantamislaitteita sekä kattavia ohjelmistoratkaisuja. Planmecan pääkonttori sijaitsee Helsingissä, ja sen tuotteita viedään yli 120 maahan. Planmeca on alansa suurin yksityisomistuksessa oleva yritys, joka on tunnettu uraauurtavasta tuotekehityksestään ja muotoilustaan. Planmeca Oy on osa terveysteknologian alalla toimivaa Planmeca Groupia.
Planmeca Groupiin kuuluvat yritykset työllistävät maailmanlaajuisesti lähes 4 600 henkilöä, ja niiden yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2022 oli 1,2 miljardia euroa.