HYVIA RENAULT MASTER - uusi vetyauton prototyyppi

Hyvia esittelee uuden Renault Master H2-TECH -prototyypin Hyvolution -messuilla Pariisissa 27.- 28.10. Master on suuri umpipakettiauto tavarankuljetukseen 12 m3 kuormatilalla ja jopa 500 km toimintamatkalla ja se saapuu Ranskan markkinoille vuonna 2022. Hyvia esittelee myös helppokäyttöisen ja yksinkertaisen tankkausaseman prototyypin alueille, missä julkinen infrastruktuuri on vielä kehitysasteella.

"Olen ylpeä voidessani esitellä ensimmäiset vetyprototyyppimme. HYVIA on vedyn liikkuvuusratkaisuihin räätälöity kokonaisuus asiakkaillemme vastaamaan moderneihin liikkuvuuden haasteisiin. HYVIA pystyy toimittamaan koko vetyekosysteemin lukuisille alueille ja ammattikäyttöön tarkoitettuun ajoneuvokalustoon hiilivapaan liikkuvuuden mahdollistamiseksi. HYVIA etenee sektorillaan nopealla tahdilla ja tuo yhteen kahden johtavan toimijan vahvuudet ja taidot: Renault Group & Plug Power.”

David Holderbach, HYVIAn toimitusjohtaja

Renault Master H2-TECH prototyyppi

• Master H2-TECH mahdollistaa täysin CO2-päästöttömän ajamisen, suuremman toimintamatkan ja nopean tankkausajan.
  • Master H2-TECH on suuri pakettiauto tavaroiden kuljettamiseen, ja sen tavaratilan koko on 12 m3 ja kantama jopa 500 km. Malli tulee saataville Ranskassa vuonna 2022 ja se täyttää niin pienyritysten, kuin myös suurten toimijoiden ja paikallisyhteisöjen tarpeet. Vedyllä tapahtuva tavarankuljetus on erityisen tärkeää kevyiden hyötyajoneuvojen kohtaamiin haasteisiin: toimintamatkan laajentamiseen suurilla kuormilla ja ympärivuorokautiseen käyttöön.
  • Master H2-TECH on varustettu 30 kW:n polttokennolla, 33 kWh:n akulla ja säiliöillä, jotka sisältävät yhteensä 6 kg vetyä (4 kpl 1,5 kg:n säiliötä).
  • Valmistetaan Ranskassa:
    • Kokoonpano tapahtuu Batillyn tehtaalla.
    • Sähkö- ja vetyjärjestelmäintegraation toteuttaa PVI, Renault Group:n tytäryhtiö Gretz-Armainvilliers’sä.
    • Sähkövoimalinja valmistetaan Cleonin tehtaassa.
    • Polttokennojärjestelmän kokoonpano aloitetaan Flinsin tehtaalla vuoden loppuun mennessä.
    • Vetysäiliöt toimitetaan alihankintana Ranskalaiselta Faurecialta.

Vedyn tankkausasemaprototyyppi

• HYVIAn vedyn tankkausasema mahdollistaa nopean, viiden minuutin tankkausajan. Näin ajoneuvo on käytettävissä käytännössä jatkuvasti.
  • Aseman toiminta on yksinkertaista:
    • Vety tuotetaan joko paikan päällä vesielektrolyysillä tai toimitetaan paikan päälle kaasusäiliöperävaunuin.
    • Järjestelmä paineistaa ja varastoi vedyn, ennen sen siirtämistä ajoneuvoon haluttaessa.
  • Toteutuksessa turvallisuus on kaikki kaikessa: järjestelmä on suunniteltu täyttämään kaikki määräykset ja parhaat käytännöt.
  • HYVIAn vedyn tankkausasemia voi ostaa tai vuokrata.
  • Tankkausasemat kootaan Ranskassa Flinsin tehtaalla.

Ainutlaatuinen ja täydellinen HYVIA -ekosysteemi

Nämä prototyypit ovat ensimmäinen esimerkki HYVIA-ekosysteemistä, mukaan lukien vihreän vedyn tuotanto (elektrolyyserit) ja jakelu (tankkausasema), sekä valikoima polttokennokäyttöisiä kevyitä hyötyajoneuvoja (pakettiauto, alustaohjaamo ja kaupunkibussi), jotka täydentävät akkukäyttöisiä sähköajoneuvoja.

Seuraavat tulevaisuudessa valmistettavat prototyypit:

• Master H2-TECH alustaohjaamo: umpipakettiautoa suurempi vaihtoehto tavarankuljetuksiin, jopa 19m3 kuormatilalla ja noin 250 km toimintamatkalla.
  • Master Citybus H2-TECH: kaupunkikäyttöön valmistettava, jopa 15 matkustajan minibussi yrityksille, julkisyhteisöille ja palveluntuottajille, 300 km toimintamatkalla.

Tietoja HYVIAsta

"HY", kuten vety ja "VIA”, kuten tie: HYVIA avaa uuden polun hiilivapaaseen liikkuvuuteen vetyratkaisuilla. Kesäkuussa 2021 perustettu HYVIA on yhteisyritys, jonka omistavat tasavertaisesti autoteollisuuden hallitseva toimija Renault Group ja Plug Power, maailman johtava vety- ja polttokennoratkaisujen tarjoaja. Ranskassa sijaitseva HYVIA tarjoaa Euroopan markkinoille täydellisen ja ainutlaatuisen ekosysteemin, joka sisältää polttokennoilla varustetut kevyet hyötyajoneuvot, vedyn tankkausasemat, hiilivapaan vedyn toimittaminen, sekä lisäksi ajoneuvokaluston rahoituksen ja ylläpidon palvelut.

Renault Group

Renault Group -konserni on edelläkävijä moderneissa liikkuvuuspalveluissa. Nissan-, ja Mitsubishi Motors -yhteistyöllä, sekä ainutlaatuisella sähköauto-osaamisella vahvistettuna Renault -konserniin kuuluu viisi toisiaan täydentävää tuotemerkkiä - Renault, Dacia, LADA, Alpine ja Mobilize. Näiden tuotemerkkien välityksellä konserni tarjoaa asiakkailleen kestäviä ja innovatiivisia liikkumisratkaisuja. Yli 130 maassa toimiva konserni myi 2,9 miljoonaa ajoneuvoa vuoden 2020 aikana. Se työllistää yli 170 000 ihmistä, jotka toteuttavat konsernin visiota päivittäin, jotta laadukkaat liikkuvuuspalvelut voivat tuoda niin ihmiset, kuin myös tavarat lähemmäksi toisiaan. Renault Group on valmis vastaamaan haasteisiin tieliikenteen lisäksi myös mm. autourheilusektorilla, ja se on sitoutunut kunnianhimoiseen muutokseen, joka tuottaa lisäarvoa liikkumiseen. Tämä konkretisoituu uusien tekniikoiden ja palvelujen kehittämisessä, sekä uudessa valikoimassa entistä kilpailukykyisempiä ja sähköistettyjä ajoneuvoja. Ympäristöhaasteiden mukaisesti konsernin tavoitteena on saavuttaa hiilineutraalius Euroopassa vuoteen 2040 mennessä.

Plug Power

Plug Power rakentaa vetytaloutta maailmanlaajuisesti johtavana vetypolttokennoratkaisujen toimittajana. Plug Power on toimittanut yli 50 000 polttokennojärjestelmää, sekä suunnitellut ja rakentanut 110 tankkausasemaa, jotka annostelevat yli 40 tonnia vetyä päivittäin. Se on myös teknologiajohtaja elektrolyysillä toimivissa vihreissä vetyratkaisuissa. Yli 10 vuoden ajan Euroopassa toimineella Plug Powerilla on merkittäviä referenssejä vedyllä toteutetuista liikkuvuuspalveluista Euroopan tärkeimpien teollisuusyritysten, logistiikka-asiakkaiden ja ajoneuvovalmistajien joukossa. Plug Power on asentanut useita PEM-tekniikan elektrolyysereitä Saksaan, Ranskaan, Alankomaihin ja Portugaliin. Yhtiö on toimittanut maailmanlaajuisesti eniten polttokennojärjestelmiä sähköiseen liikenteeseen.