Täysin uusi Renault Master - Renault Masterin neljäs sukupolvi on kustannustehokas keihäänkärki

Muotoilun ja uuden teknologian ansiosta neljännen sukupolven Renault Master on viidenneksen taloudellisempi kuin edeltäjänsä. Polttoaineeksi uudelle perusrakenteelle rakennettuun Masteriin käy niin diesel, sähkö kuin tulevaisuudessa myös vety. Ohjaamo on mukavuudeltaan ja ergonomialtaan kuin henkilöautossa.

Renault alkoi valmistaa Batillyssä, Itä-Ranskassa uutta Master-pakettiautoa vuonna 1980, minkä jälkeen niitä on myyty yli kolme miljoonaa kappaletta. Reilun 40 vuoden aikana Masteria on myyty useammassa kuin 50 maassa, kun vuonna 1990 vienti aloitettiin myös Etelä-Amerikkaan. Nyt on vuorossa Masterin neljäs sukupolvi, jonka uskotaan kasvattavan mallin suosiota entisestään.

”Tavoitteemme oli tehdä täysin uudesta Renault Masterista niin täydellinen pakettiauto kuin mahdollista. Kaikki käyttäjät huomaavat heti sen valtavan edistysaskeleen, minkä olemme Masterin kanssa ottaneet. Olemme tehneet auton, joka auttaa yrittäjiä parantamaan yhtiönsä kannattavuutta. Pakettiauton, joka toimii kaikessa käytössä päivästä päivään riippumatta siitä, minkä moottorin autoon valitsee.”

Hélène Carvalho, Renault Masterin tuotejohtaja

Luokkansa aerodynaamisin malli

Katse täysin uuteen Renault Masteriin paljastaa, että nyt alkaa menestystarinan seuraava luku. Väkevän näköinen keula on suunniteltu Renaultin uuden merkin ympärille, jota kehystää kookas etusäleikkö. Tehokkaissa, kookkaissa ledivaloissa on päiväajovaloissa Renaultin C-muoto, joka integroituu hienosti säleikköön. Korin perusvärejä on seitsemän, minkä lisäksi valittavana on yli 300 erikoisväriä.

Kestävyyteen ja korin lujuuteen on paneuduttu huolella. Korin sivupaneelit ovat yhtä kappaletta, mikä antaa autolle hienon ulkonäön etenkin pitkäkorisissa versioissa. Koripaneelien vääntöjäykkyydestä ei olla kuitenkaan tingitty.

Korin mittasuhteet ovat tarkkaan harkittuja, jotta kaikissa kokovaihtoehdoissa on oikea tasapaino. Uutta Masterissa on se, että korin takaosa on kapeampi, joka parantaa aerodynamiikkaa merkittävästi. Korin kavennus on toteutettu niin, ettei se vaikuta tavaratilan kokoon tai pariovien lastausaukon suuruuteen.

Ilmanvastuskerroin on pienentynyt yli 20 prosentilla, jonka ansiosta uusi Master halkoo ilmaa etevämmin kuin yksikään kilpailija. Alhaiseen ilmanvastukseen on päästy kaikkien korin yksityiskohtien tarkalla kehitystyöllä. Täysin uuden Masterin konepelti on edeltäjää lyhyempi. Tuulilasi alkaa edempää ja se on jyrkemmin kallistettu kuin ennen. Ulkopeilit, etupuskurin ilmanottoaukot ja katto on kaikki viimeistelty aerodynamiikan ehdoilla. Suuri merkitys on kapenevalla perällä, minkä takia uutta Masteria voisi nimittää Aerovaniksi. Paremmalla aerodynamiikalla on samalla hyvä vaikutus melutasoon, joka on alentunut huomattavasti.

Kaiken ilmanvastukseen panostetun työn ansiosta täysin uuden Renault Masterin hiilidioksidipäästö on pienentynyt 39 g/km ollen pienimmillään alle 200 g/km. Samalla se tarkoittaa, että sähkömoottorisen Masterin energiankulutus on pudonnut viidenneksellä nykyiseen malliin verrattuna.

Monta voimalinjaa samalle perusrakenteelle

Renault Masterissa on täysin uusi perusrakenne, jonka ansiosta se on taloudellisempi kuin yksikään kilpailija. Tärkeintä parannuksessa ovat alhaisemmat käyttökustannukset, minkä lisäksi kantavuudet ovat kasvaneet. Sekin vaikuttaa positiivisella tavalla kuljetusten tuottavuuteen.

Perinteisempää moottorivalikoimaa edustavat neljä Blue dCi -turbodieseliä, joiden tehot ovat 77, 96, 110 ja 125 kilowattia (105, 130, 150 ja 170 hv). Niillä varustettuna kulutus sadalla kilometrillä on pienentynyt 1,5 litraa sadalla Masterin edelliseen sukupolveen verrattuna. Vaihteistoksi voi valita käsivalintaisen tai täysin uuden 9-vaihteisen automaatin.

Sähkömoottoriksi on kaksi vaihtoehtoa. Niistä ennen kaikkea taajamakäyttöön tarkoitetussa on 96 kilowattia kehittävä sähkömoottori, jonka kanssa ajoakun energiasisältö on 40 kilowattituntia ja toimintamatka 180 kilometriä (WLTP). Toisessa vaihtoehdossa sähkömoottori kehittää 105 kilowattia. Siinä ajoakun energiasisältö on 87 kilowattituntia ja toimintamatka 410 kilometriä (WLTP).

Lähitulevaisuudessa Renault Master tulee myyntiin myös vedyllä toimivana polttokennoversiona.

Helppokäyttöinen työasema

Renaultin pakettiautojen muotoilujohtaja Louis Morasse korostaa, että uuden Masterin suunnittelussa auton käyttämisestä haluttiin tehdä mahdollisimman yksinkertaista. Hän kuvailee ohjaamon olevan käytännöllinen, mukava ja ennen kaikkea laadultaan korkealuokkainen työpaikka.

Täysin uuden Masterin ohjaamo onkin mukavuudeltaan ja laadultaan hyvin lähellä henkilöautoa. S-muotoinen kojelauta kääntää kaikki näytöt ja katkaisimet kohti kuljettajaa, minkä ohella se luo ohjaamoon tilan tuntua. Materiaalit ovat korkeatasoisia, ja kaikissa Mastereissa on helposti käytettävä, hyvin selkeä 10-tuumainen kosketusnäyttö.

Ohjauspyörä on lainattu sellaisenaan Renaultin henkilöautoista. Siinä on laaja korkeus- ja etäisyyssäätö, mikä auttaa löytämään ihanteellisen ajoasennon. Automaattivaihteisissa Mastereissa ajosuunnan valitsin on viety ohjauspyörään, mikä on vapauttanut tilaa keskikonsoliin.

Tilaa uuden Masterin ohjaamossa onkin runsaasti niin matkustajille kuin tavaroille. Viime mainittua on nyt 135 litraa, mikä on neljänneksen enemmän kuin edellisessä sukupolvessa. Säilytystilaa ja lokeroita on kojelaudassa, pöytälaatikkomaisessa hansikaslokerossa ja kookkaissa ovilokeroissa.

Täysin uusi Master muuttuu kätevästi liikkuvaksi toimistoksi. Kun keskimmäisen istuimen selkänojan taittaa eteen, sen selkänoja toimii pöytänä, jossa on myös paikka tietokoneelle. Lisäksi ohjaamossa on USB-C-portteja, joista saa virtaa tietokoneelle.

Sähkömoottorisissa Mastereissa energiaa voidaan siirtää moneen suuntaan. Niissä on sekä V2L että V2G, mikä tarkoittaa että autolla pystyy lataamaan toista ajoneuvoa tai käyttämään työkaluja auton virralla. Sen lisäksi on mahdollista syöttää virtaa takaisin sähköverkkoon.

Täysin uuden Masterin tieto-viihdejärjestelmä on edistyksellisempi kuin monessa henkilöautossa. Siihen on saatavilla yksi moderneimmista markkinoilla ja uusimmista Renaultin henkilöautomalleista tuttu OpenR Link -järjestelmä sisäänrakennetuilla Googlen palveluilla. Siihen voi langattomasti liittää älylaitteen Android Autolla tai Apple CarPlaylla, jolloin puhelimen tai älylaitteen tiedot peilataan näytölle. Järjestelmää päivitetään kaiken aikaa pilven kautta, jolloin siihen saadaan vielä enemmän  Googlen monipuolisia sovelluksia.

Räätälöitävissä jokaiseen tarpeeseen

Renault Masterissa on uusi perusrakenne, jossa akseliväli on lyhyempi kuin ennen. Yhdessä uudelleen suunnitellun etuakseliston kanssa kääntöympyrä on pienentynyt peräti 1,5 metriä, mikä tekee Masterista paljon aiempaa kätevämmän kaupunkikäytössä.

Uuden jarrujärjestelmän ansiosta jarrujen tehokkuus ja tuntuma pysyvät samoina kuorman muutoksista huolimatta. Automaattinen hätäjarrutus alkaa puolta aiemmin kuin ennen ja jarrutusenergian talteenotto on sähkömoottorissa Mastereissa entistä tehokkaampaa. Kuljettajaa avustavia järjestelmiä on nyt tarjolla peräti 20.

Saman verran on myös erilaisia korivaihtoehtoja, joilla kuormatilan koko vaihtelee 11 ja 22 kuutiometrin välillä. Edelliseen sukupolveen verrattuna liukuovet kyljissä aukeavat nyt neljä senttiä enemmän ja tavaratila on kymmenen senttiä pidempi, mikä tekee siitä luokkansa pisimmän. Kasvanut tavaratilan koko, pituus, leveys ja suurin kantavuus tekevät Masterista ihanteellisen auton luokassaan, joka määrittää uudelleen koko luokan.

Renault Masterin täysin uusi neljäs sukupolvi tulee markkinoille keväällä 2024.

www.renault.fi / Facebook @renaultsuomi / Instagram @renaultsuomi