Yllefabriken - Peruskorjaus antaa vanhoille tehdastiloille uuden elämän

Norrköpingissä sijaitseva Yllefabriken muistuttaa kauniilla ulkomuodollaan Norrköpingin perinteistä teollisuuskaupunkina. Vuosien varrella rakennuksella on ollut useita eri omistajia ja vuokralaisia, mutta nyt se on muutettu ja kehitetty moderniksi rakennukseksi, jolla on monia käyttötarkoituksia. Samalla rakennuksen luonne on säilynyt ja se on ollut tärkeä osa hanketta, jossa on keskitytty kestävyyteen ja rakennuksen edustaman vanhan teollisen perinnön hyödyntämiseen.

Olemme keskustelleet FlexFasadian Freddy Franzénin kanssa kuullaksemme hieman siitä, miten työ Yllefabrikenin kanssa on tehty, mitä vaikeuksia projektin aikana on ilmennyt ja miten vanhat tehdastilat otetaan käyttöön.

Valokuvaaja: Anders Ristenstrand

Kerro meille hieman projektista ja työstäsi Yllefabrikenin kanssa.

Olemme toteuttaneet projektissa useita vaiheita, joissa ensimmäinen valmistamamme ja kokoamamme erä oli 17 m korkea atriumosa. Se oli haastavaa, koska meidän piti yhdistää valetut kulkutiet osuuden läpi ja että se vaati paljon nostoa ja ilmatilaa, koska atrium on hyvin pieni.

Toisessa osassa teimme kaikki sisäänkäynnit ja sisäosat palonsuojauksilla. Meillä oli myös kunnia valmistaa niin sanottuja terassiosia, eristämättömiä osia, jotka toimisivat "orangery-tyyppisinä" manuaalisilla 2050- sarjan liukuovilla. Kolmas osa koostui useista suurista mukautuksista talon kellarissa, koska sitä oli tarkoitus käyttää vuokra-asuntoihin.

Olemme myös juuri saaneet valmiiksi viimeisen vaiheemme, jota kutsutaan matalaksi taloksi. Se on uusi tuotanto, joka yhdistyy vanhaan osaan ja joka oli ensimmäinen kosketuksemme Sapa 1086 Screen- ikkunaan. Siellä saimme paljon apua Hydron Mattias Janssonilta, joka opasti meitä käyttämään profiileja.

Valokuvaaja: Anders Ristenstrand

Villatehtaalla on pitkä historia, jossa seinät melkein pultataan entisaikojen töistä. Millaista on työskennellä näin historiallisen rakennuksen kanssa, hallita jotain vanhaa uuden rakentamisen sijaan?

Tietenkin on hauskaa hallita jotain, jolla on niin jännittävä historia. Haasteet ovat suuria näin vanhassa talossa, jossa mitat eivät vastaa piirustuksia, erittäin viistot kulmat ja muut huomioon otettavat asiat. Siksi on olemassa monia ratkaisuja, jotka ovat hyvin ainutlaatuisia projektille. Matkan varrella tuli aina jotain uutta ja jouduimme vaihtamaan profiilia, jotta se sopisi työn edetessä.

Oliko projektissa erityisiä haasteita?

Edellä mainittujen osien lisäksi rakennuksen varsinainen sijainti oli haaste itsessään. Yllefabriken sijaitsee keskellä Norrköpingin keskustaa ja tilaa talon ympärillä on hyvin rajoitetusti, ja lisäksi Motala Ström on vain 1 metrin päässä julkisivusta. Joten vain kaiken sovittaminen oli vaikeaa.

Valokuvaaja: Anders Ristenstrand

Onko projektissa jotain, mihin olet erityisen tyytyväinen?

Sen täytyy luultavasti olla atrium. Se sijaitsee monimutkaisessa paikassa ja tarjosi todellisen haasteen sekä erien, että suunnittelun suhteen. Se, että lopputulos oli niin hyvä, osoittaa mitä voimme tehdä ja mistä olemme erittäin ylpeitä.

SAPA-tuotteet: Ovi- ja ikkunaprofiilit 1086/2086/Ambial & julkisivu 4150

SAPA Tilaaja: FlexFasadia

Arkkitehti: White Arkitekter

/ TIETOA SAPA:sta

SAPA on yksi Euroopan suurimmista alumiinisten rakennusjärjestelmien toimittajista. SAPA tarjoaa arkkitehdeille, suunnittelijoille, metallivalmistajille, sijoittajille ja asunnonomistajille maailmanlaajuisesti kattavan valikoiman innovatiivisia, luotettavia ja esteettisesti miellyttäviä alumiinijärjestelmiä julkisivuille, ikkunoille, oville ja rakennuksiin integroiduille aurinkokennoille.

SAPA on Hydron tuotemerkki, maailmanlaajuisesti integroitu alumiiniyritys, jolla on tuotanto-, myynti- ja markkinointitoimintoja koko arvoketjussa - bauksiitista, alumiinioksidista ja energiantuotannosta alumiinin tuotantoon, valssattuihin tuotteisiin, suulakepuristukseen ja kierrätykseen.  Yhtiön pääkonttori sijaitsee Norjassa ja sillä on noin 35 000 työntekijää yli 40 maassa ympäri maailmaa. Hydrolla on yli vuosisadan kokemus uusiutuvan energian tuotannosta, teknologian kehittämisestä ja yhteistyöistä useiden yritysten kanssa vuosien varrella.