Yllefabriken – Upprustning ger nytt liv till gamla fabrikslokaler

Yllefabriken i Norrköping är med sitt vackra yttre en påminnelse om Norrköpings arv som industristad. Under åren har byggnaden innehaft en rad olika ägare och hyresgäster, men har nu förvandlats och utvecklats till en modern byggnad med en rad användningsområden. Samtidigt har byggnadens karaktär bibehållits och varit en viktig del under projektets gång, där fokus legat på hållbarhet och att ta vara på det gamla industriarv som byggnaden står för.

Vi har pratat med Freddy Franzén på FlexFasadia för att höra lite kring hur arbetet med Yllefabriken gått till, vilka svårigheter som dykt upp under projektets gång och hur man tar sig an en gammal fabrikslokal.

Fotograf: Anders Ristenstrand

Berätta gärna lite kort om projektet och ert arbete med Yllefabriken.

Vi har utfört flera etapper av projektet, där det första partiet vi tillverkade och monterade var ett 17 m högt parti till en ljusgård. Det var utmanande då vi skulle ansluta gjutna loftgångar genom partiet och att det krävdes en hel del lift & lyft då ljusgården är väldigt liten.

I den andra delen utförde vi samtliga entréer samt invändiga partier i korridorer i brand. Vi fick också äran att tillverka vad som kallades terrasspartier, oisolerade partier som skulle fungera som ”orangerityp” med manuella skjutdörrar i 2050-serien. Den tredje delen bestod av flera stora anpassningar i källaren av huset då denna skulle användas till hyreslägenheter.

Vi har också precis monterat färdigt vår sista etapp som kallas låghuset. Det är en nyproduktion som ansluter mot gamla delen och det var vår första kontakt med Sapa 1086 Screen. Där hade vi stor hjälp från Mattias Jansson på Hydro som guidade oss gällande vilka profiler som skulle användas.

Fotograf: Anders Ristenstrand

Yllefabriken har ju en lång historia, där väggarna nästan bultar av gamla tiders arbete. Hur är det att arbeta med en så anrik byggnad, att förvalta något gammalt i stället för att bygga nytt?

Det är såklart väldigt roligt att förvalta något som har en så spännande historia. Utmaningarna är ju stora med ett så pass gammalt hus, med mått som inte stämmer mot ritningarna, mycket sneda vinklar och annat att ta i beaktning. Därför är det många lösningar som blir väldigt projektunika. Det dök alltid upp något nytt under resans gång och vi fick byta profiler för att det skulle passa i takt med att arbetet fortgick.

Fanns det några särskilda utmaningar med projektet?

Förutom ovan nämnda delar så var själva läget av byggnaden en utmaning i säg. Yllefabriken ligger mitt i centrala Norrköping och ytorna är väldigt begränsade kring huset, och dessutom angränsar Motala Ström bara 1 m från fasaden. Så just att få plats med allt var en svårighet.

Fotograf: Anders Ristenstrand

Är det något i projektet ni känner er extra nöjda med?

Det måste nog vara ljusgården. Den ligger i ett komplext läge och bjöd på en rejäl utmaning gällande både partier och projektering, att slutresultatet blev så bra visar vad vi kan och är något vi är väldigt stolta över.

SAPA Kund: FlexFasadia

SAPA Produkter: fönster 1086, Ambial dörrar, fasad 4150, dörrar 2086

Arkitekt: White Arkitekter

Fotograf: Anders Ristenstrand

Hydro är en av de största leverantörerna av byggnadssystem i aluminium i Europa och erbjuder arkitekter, planerare, metalltillverkare, investerare och husägare över hela världen ett omfattande utbud av innovativa, pålitliga och estetiskt tilltalande aluminiumsystem för fasader, fönster, dörrar och byggnadsintegrerade solceller.

SAPA är ett varumärke som tillhör Hydro, ett globalt integrerat aluminiumföretag med produktions-, försäljnings- och marknadsföringsaktiviteter över hela värdekedjan - Från bauxit, aluminiumoxid och energiframställning till aluminiumproduktion, rolled products, extrudering och återvinning. Med huvudkontor i Norge har företaget cirka 35 000 anställda i mer än 40 länder världen över. Med mer än ett sekels erfarenhet inom produktion av förnybar energi, teknikutveckling och många samarbeten med andra företag genom åren.

/ FÖLJ OSS

facebook.com/Sapa-sverige