Yllefabrikken–Renovering giver nyt liv til gamle fabrikslokaler

Yllefabrikken i Norrköping er med sit smukke ydre en påmindelse om Norrköpings arv som industriby. I årenes løb har bygningen haft en række forskellige ejere og lejere, men er nu blevet omdannet og udviklet til en moderne bygning med en række forskellige anvendelsesmuligheder. Samtidig er bygningens karakter blevet bevaret og har været en vigtig del af projektet med fokus på bæredygtighed og bevarelse af den gamle industriarv, som bygningen repræsenterer.

Vi har talt med Freddy Franzén fra FlexFasadia for at høre lidt om, hvordan arbejdet med Yllefabriken er gået, hvilke vanskeligheder der er opstået i løbet af projektet, og hvordan man håndterer en gammel fabriksbygning.

Fotograf: Anders Ristenstrand

Fortæl os lidt om projektet og dit arbejde med Yllefabriken.

Vi har udført flere etaper af projektet, hvor det første parti, vi fremstillede og monterede, var et 17 m højt parti til en atriumgård. Det var en udfordring, fordi vi skulle forbinde støbte loftsgennemføringer gennem bygningen, og det krævede en masse løft, da atriumgården er meget lille.

I den anden etape konstruerede vi alle indgangspartier og de indre dele af korridorerne i brandpartier. Vi fik også æren af at producere de såkaldte terrassepartier, uisolerede partier, der skulle fungere som »orangeri« med manuelle skydedøre i 2050-serien. Den tredje del bestod af flere større tilpasninger i bygningens kælder, da den skulle bruges til udlejningslejligheder.

Vi har også lige afsluttet vores sidste etape, kaldet lavhuset. Det er en ny produktion, som er forbundet med den gamle del, og det var vores første kontakt med Sapa 1086 Screen. Vi fik stor hjælp af Mattias Jansson fra Hydro, som gav os vejledning i, hvilke profiler vi skulle bruge.

Fotograf: Anders Ristenstrand

Yllefabrikken har en lang historie, og væggene er næsten fyldt med fortidens arbejde. Hvordan er det at arbejde med sådan en gammel bygning, at omdanne noget gammelt i stedet for at bygge nyt?

Det er selvfølgelig meget sjovt at omdanne noget, der har en så spændende historie. Udfordringerne er store med sådan et gammelt hus, med dimensioner, der ikke stemmer overens med tegningerne, meget skæve vinkler og andre ting, der skal tages hensyn til. Derfor er mange af løsningerne blevet meget unikke for dette projekt. Der dukkede hele tiden noget nyt op undervejs, og vi var nødt til at skifte til andre profiler, som passede bedre efterhånden som arbejdet skred frem.

Var der nogen særlige udfordringer med projektet?

Ud over de tidligere nævnte udfordringer var selve bygningens placering en udfordring i sig selv. Yllefabrikken ligger i centrum af Norrköping, og pladsen omkring bygningen er meget begrænset, og Motala Elven ligger kun 1 m fra facaden. Så bare det at få plads til det hele var en udfordring.

Fotograf: Anders Ristenstrand

Er der noget i projektet, som du er særligt tilfreds med?

Det må nok være atriumgården. Den ligger et vanskeligt sted, og det var en stor udfordring både med hensyn til partierne og til projekteringen. At slutresultatet blev så godt, viser, hvad vi kan, og det er noget, vi er meget stolte af.

Produkter: SAPA Vinduer 1086, SAPA Døre 2086, SAPA Facade 4150
SAPA-producent: FlexFasadia
Arkitekt: White Arkitekter

Fotograf: Anders Ristenstrand

Hydro er en af de største udbydere af bygningssystemer i aluminium i Europa och tilbyder arkitekter, planlæggere, metalproducenter, investorer og husejere over hele verden et omfattende udvalg af innovative, pålidelige og æstetisk tiltalende aluminiumsystemer til facader, vinduer, døre og bygningsintegrerede solceller.

SAPA er et varemærke tilhørende Hydro, en globalt integreret aluminiumvirksomhed med produktions-, salgs- og markedsføringsaktiviteter over hele værdikæden: fra bauxit, aluminiumoxid og energifremstilling til aluminiumproduktion, valsede produkter, ekstrudering og genvinding. Med hovedkontor i Norge har virksomheden cirka 35.000 ansatte i mere end 40 lande verden over. Med mere end et århundredes erfaring inden for produktion af fornybar energi, teknologisk udvikling og talrige samarbejdsprojekter med andre virksomheder gennem årene.