Yllefabriken – Rehabilitering gir nytt liv til gamle fabrikklokaler

Med sitt vakre eksteriør er Yllefabriken i Norrköping en påminnelse om byens arv som industriby. Gjennom årene har bygningen hatt mange forskjellige eiere og leietakere, men er nå endret og utviklet til et moderne bygg med en rekke bruksområder. Samtidig er byggets karakter beholdt og har vært en viktig del av prosjektet, hvor fokuset har vært på bærekraft og å utnytte den gamle industriarven som bygningen står for.

Vi har snakket med Freddy Franzén i FlexFasadia for å høre om hvordan arbeidet med Yllefabriken gikk, hvilke utfordringer som har oppstått underveis i prosjektet og om hvordan gå løs på utviklingen av et gammelt fabrikklokale.

Fotograf: Anders Ristenstrand

Fortell litt om prosjektet og ditt arbeid med Yllefabriken.

Vi har gjennomført flere etapper av prosjektet, hvor det første partiet vi produserte og monterte var et 17 m høyt parti til en lysgård. Det var utfordrende da vi måtte koble sammen støpte svalganger gjennom partiet. Det krevde mye løfting da lysgården er veldig liten.

I den andre etappen utførte vi samtlige inngangspartier og innvendige partier i brannutførelse. Vi fikk også æren av å produsere det som ble kalt terrassepartier, uisolerte partier som skulle fungere som et «orangeri» med manuelle skyvedører i SAPA 2050-serien. Den tredje etappen besto av flere større tilpasninger i husets kjeller som skulle gjøres om til utleieleiligheter.

Vi er også nettopp ferdige med å montere vår siste etappe, et nybygg som kobles til den gamle bygningsmassen. Dette var vårt første prosjekt med SAPA 1086 Screen. Her fikk vi god hjelp av SAPA til å velge hvilke profiler vi skulle bruke.

Fotograf: Anders Ristenstrand

Yllefabrikens historie er lang, og sitter i veggene. Hvordan er det å jobbe med et så historisk bygg, å forvalte noe gammelt i stedet for å bygge nytt?

Selvfølgelig er det veldig gøy å forvalte noe som har en så spennende historie. Utfordringene er store med et så gammelt hus, med mål som ikke stemmer med tegningene, mange skrå vinkler og mye annet å ta hensyn til. Derfor er det mange løsninger som er veldig unike for prosjektet. Det dukket alltid opp noe nytt underveis, og vi måtte bytte profiler for å få det til å passe i takt med arbeidet som skred frem.

Var det noen spesielle utfordringer med prosjektet?

I tillegg til det som tidligere er nevnt var selve beliggenheten til bygningen en utfordring i seg selv. Yllefabriken ligger midt i sentrale Norrköping og plassen rundt er svært begrenset, og i tillegg ligger vassdraget Motala Ström bare 1 m fra fasaden. Så det å få plass til alt var vanskelig.

Fotograf: Anders Ristenstrand

Er det noe i prosjektet dere er spesielt fornøyd med?

Det må nok være lysgården. Den ligger på vanskelig til, og bød på en skikkelig utfordring både når det gjaldt partier og prosjektering. At sluttresultatet ble så bra viser hva vi kan, og er noe vi er veldig stolte av.

Fakta:

Produkter: SAPA vinduer 1086, SAPA dører, dører Ambial, SAPA fasade 4150
SAPA-produsent: FlexFasadia
Arkitekt: White arkitekter

OM SAPA

SAPA er et verdensledende selskap innen byggsystemer i aluminium som tilbyr avansert design og innovative løsninger, utviklet med en bærekraftig tilnærming. Vårt mål er at alle produkter skal være laget av resirkulert og resirkuleringsbart innhold. Med 40 års erfaring tilbyr SAPA løsninger for vinduer, dører, skyvedører, fasader og solskjerming gjennom et nettverk av kvalifiserte produsenter og installatører. Med høye arkitektoniske ambisjoner tilbyr SAPA også eksklusive utvalg av farger, håndtak og minimalistisk design.

SAPA finnes i Skandinavia, Benelux og Baltikum, men også globalt under varemerker som DOMAL og TECHNAL.

SAPA er et varemerke fra HYDRO-konsernet, et globalt integrert selskap som er til stede i et bredt spekter av markedssegmenter for resirkulering av aluminium og metall, energi og fornybar energi.

For mer informasjon besøk www.sapa.no