VTT:n anturi havaitsee elintarvikkeen pilaantumisen

VTT on kehittänyt anturin, joka tunnistaa pilaantumisen tuloksena syntyvän etanolin elintarvikepakkauksen ilmatilasta. Anturin signaali on luettavissa langattomasti vaikkapa kännykällä. Tuotteelle etsitään kaupallistajaa.

Anturi havaitsee elintarvikkeiden pilaantumisesta johtuvan, pakkauksen ilmatilaan muodostuvan etanolin. Etanoli on hiilidioksidin ohella pilkottujen tuoreiden hedelmien pääasiallinen haihtuva pilaantumistuote. Anturin informaatio välittyy pakkauksesta asiakkaalle lukulaitteen avulla ja tieto tallentuu digitaalisessa muodossa etäpalvelimelle.

Etanolianturi soveltuu myös muuhun käyttöön ja toimii esimerkiksi alkometrinä.

Anturissa tunnistava kerros on osa radiotaajuista etätunnistetta, RFID-tagia, ja anturin informaatio on luettavissa langattomasti RFID-lukijalla, jollainen voi olla esimerkiksi älypuhelimessa. Anturi välittää tiedon pakatun elintarvikkeen tuoreudesta kauppiaalle tai asiakkaalle. Tiedot tuoreudesta voidaan tallettaa pilveen. Näin elintarvikkeen laatua on mahdollista verrata reaaliaikaisesti aiempaan tai myöhempään tilanteeseen.

Hankkeessa valmistettiin myös vastaavanlainen, etanolianturin värinmuutokseen perustuva optinen lukumenetelmä älypuhelimelle.

Anturi ja RFID-tagi pystytään valmistamaan painoteknisesti etiketin tai tarran muotoon ja liittämään se helposti elintarvikepakkaukseen. Näin anturista saadaan hinnaltaan riittävän edullinen elintarvikepakkauksissa käytettäväksi.

Etanolianturin avulla elintarvikkeen laatua on mahdollista tarkkailla koko jakeluketjussa ja ehkäistä pilaantumisesta johtuvaa hävikkiä. Arviolta yli 100 miljoonaa tonnia elintarvikkeita joutuu jätteisiin joka vuosi. Määrä nousee 126 miljoonaan tonniin vuonna 2020, ellei mitään tehdä.

Anturi on kehitetty eurooppalaisessa SusFoFlex-projektissa (Smart and sustainable food packaging utilizing flexible printed intelligence and materials technologies) osana EU:n 7. puiteohjelmaa. Keksinnön patentointi on käynnissä.

Thea Sipiläinen-Malm, erikoistutkija
thea.sipilainen-malm@vtt.fi

Himadri Majumdar, erikoistutkija
Puh 040 658 9596
himadri.majumdar@vtt.fi

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on Pohjoismaiden johtava tutkimus- ja teknologiayhtiö. Tuotamme tutkimuksen ja tiedon kautta asiantuntijapalveluja kotimaisille ja kansainvälisille asiakkaillemme ja kumppaneillemme, liike-elämälle ja julkiselle sektorille. Käytämme 4 miljoonaa tuntia vuodessa aivovoimaa teknologisten edistysaskelien kehittämiseen.