• MaaS Global/

Een aanzienlijke financieringsronde bij MaaS Global – de voorloper van mobiliteitsdiensten heeft 29,5 miljoen euro verzameld

Report this content

Nieuwe investeerders van het Finse bedrijf zijn BP Ventures, Mitsui Fudosan, Mitsubishi Corporation en Nordic Ninja. De ronde heeft de totale financiering van MaaS Global tot 53,7 miljoen euro gebracht.

Het eerste bedrijf in de wereld op het gebied van mobility-as-a-service (i.e. mobiliteit als een dienst) MaaS Global heeft vandaag openbaar gemaakt dat de waarde van zijn laatste financieringsronde 29,5 miljoen euro is. De nieuwe investeringen deden de totale financiering van MaaS Global, bekend van de mobiliteitsapp Whim, stijgen tot 53,7 miljoen euro.

Nieuwe investeerders van het bedrijf zijn beleggingsmaatschappij BP Ventures, Japanse vastgoedmaatschappij Mitsui Fudosan, Mitsubishi Corporation en beleggingsfonds Nordic Ninja. De eerdere investeerders hebben ook deelgenomen aan de nieuwe investeringsronde.

“Wij zijn enthousiast over deze belangrijke en ervaren investeerders. Door de nieuwe investeringen hebben wij alles wat nodig is voor succes en om onze handel uit te breiden naar nieuwe markten”, vertelt Sampo Hietanen, de algemene directeur en oprichter van MaaS Global.

MaaS Global breidt zijn activiteiten uit naar nieuwe markten in Europa, Japan, Singapore en Noord-Amerika in 2020. De vlaggenschip-app Whim van Maas Global is de eerste op de markt gebrachte MaaS-dienst met complete dekking. Whim brengt het openbaar vervoer, stadfietsen, taxi’s en huurauto’s samen in een app voor een vast maandtarief. Met gebruik van Whim, geïntroduceerd in November 2017, zijn er tot nu toe over zes miljoen reizen gemaakt.

De nieuwe investeerders werden aangetrokken door de dienst die al bestaat en door diens globale groeipotentie. Op de Mobiliteit als een dienst -markt wordt een groei tot 500 miljard euro omzet verwacht vóór 2030.

“Het team van MaaS Global zet de koers in hoe de mobiliteit verandert: van alle beschikbare vormen van mobiliteit kan makkelijk gebruik worden gemaakt zonder dat het noodzakelijk is om een eigen auto te bezitten. Onze samenwerking is een goed voorbeeld van de door BP gevisioneerde toekomst van vervoer, mobiliteit en geïntegreerde steden”, zegt Roy Williamson, vice-hoofddirecteur van de Advanced Mobility unit van BP.

“Wij zijn zeer enthousiast erover dat wij de kans krijgen om samen met Maas Global mobiliteit te veranderen in een meer digitale en duurzame richting. Er wordt een snelle groei verwacht op de markt van mobiliteit als een dienst wanneer de consumenten en de steden intelligente oplossingen zoeken die het dagelijks leven vergemakkelijken en de emissies verminderen”, verteld Kyoya Kondo, hoofd investering, zakelijke ontwikkeling en digitale strategie van de Automotive and Mobility -groep van Mitsubishi Corporation.

Meer informatie:
Veera Aalto, hoofd communicatie, MaaS Global
press@whimapp.com

Foto's voor de media: http://bit.ly/MaaSGlobal_investmentround

MaaS Global en Whim

MaaS Global is opgericht in 2015 en is het eerste bedrijf in de wereld op het gebied van MaaS (Mobility as a Service). In November 2017 heeft Maas Global de mobiliteitsapp Whim geïntroduceerd en sindsdien is de app al voor over zes miljoen reizen gebruikt. Whim werkt op dit moment in Helsinki, Birmingham, Antwerpen en Wenen. Aandeelhouders van het in Helsinki gezetelde MaaS Global zijn onder andere Aioi Nissay Dowa, BP Ventures, Denso International Europe, Karsan Otomotiv, Mitsubishi Corporation, Mitsui Fudosan, Nordic Ninja, Swithcom Teknoloji, Toyota Financial Services, Transdev Group en Veho. De financiering bedraagt in totaal 53,7 miljoen euro.

Mitsubishi Corporation

Mitsubishi Corporation is een internationale maatschappij die opereert onder meer op het gebied van energieoplossingen, fabricage van materiaal, auto-industrie en mobiliteit, levensmiddelenindustrie en stedenontwikkeling. Mitsubishi Corporation is opgericht in 1954 en het hoofdkantoor is in Tokio gevestigd. De hoofddirecteur en algemene directeur van de maatschappij is Takehiko Kakiuchi.

BP Ventures

BP Ventures is meer dan tien jaar geleden opgericht met het oog op identificeren van en investeren in particuliere, groeiende en baanbrekende technologiebedrijven om de innovatieactiviteit te bevorderen in de energiesector. BP heeft sinds de oprichting meer dan 500 miljoen euro in 50 verschillende technologiebedrijven geïnvesteerd, samen met 300 andere investeerders. Het doel van BP is het verzekeren van de globale energietoevoer met tegelijk vermindering van de door productie veroorzaakte uitstoot. BP Ventures concentreert zich in het combineren en bevorderen van de groei van nieuwe zakelijke activiteiten op het gebied van energie en het maken van strategische investeringen in gevorderde mobiliteit en emissiearme en digitale oplossingen. Daniela Proske van BP Ventures wordt de voorzitter van het bestuur van MaaS Global.